Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av jarlah »

Hei

Holder på med å lage min flatbue nummer 2. som har tatt evigheter. Ett steg og så et halvt år pause. Bua er formet rimelig bra, håndtaket er formet og lengden fra tipp til tipp er 73,7 cm.

Det jeg lurer på er hvordan kan jeg legge nokkene på en slik måte at jeg når en standard nokk til nokk lengde ? Slik at jeg for eks kan kjøpe en en ferdig buestreng for langbue ? Hvilken nokk til nokk lengde anbefales med bakgrunn at hele buen er 73,7 cm lang ? (Nokkene blir pålimte klosser som lager en laminert hake å feste strengen på, standard flatbue måte å gjøre det på).

Jeg har kjøpt buestreng materiale og voks. Så jeg kan fint lage det selv. Og ser at både endless loop og flemish ikke ser så himla vanskelig ut. Bare tidkrevende. Jeg liker å ha muligheten for å kjøpe strenger samtidig som jeg kan lage de selv. For tillering må jeg uansett lage meg en flemish.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av Jæger »

Jeg regner med at du mener 73,5 tommer, eller ca 186,6 cm? Og målene bør være oppgitt fra nokkhakk til nokkhakk. Totallengden sier ikke så mye om hvor lang streng du trenger.
Har ikke vært borti kjøpestrenger, men Kviljo lager også flamske strenger på ønsket lengde -så du trenger ikke binde deg til noen bestemt lengde mellom nokkene på buen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av jarlah »

Hei. Jeg målte på cm så det var nok 173,7. altså litt kortere enn det jeg egentlig skulle ønsket, altså 180. Beklager den feilen :) når jeg sier at nokkene ikke er påsatt så spør jeg egentlig hvor jeg kan sette dem for å få til en fornuftig avstand mellom dem
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av Jæger »

Aha. Ehhh, jeg ville laget dem der det passer, liksom...
Men hvordan har du tillerert buen - med nokker lenger ut?
Et par centimeter inn eller ut kan gjøre en del for snerten i buen. Kortest mulig bue gir som regel med futt og fart. Men det kan også være at du må tillerere på nytt om buen blir sterkere enn ønsket hvis midlertidige nokker har vært et stykke lenger ut. Om det var forståelig.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av jarlah »

Buen er ikke tilleret og er aldri bøyd. Gleder meg litt til å måle og sette på nocks. Og å få den opp på tiller.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av Are »

Det er bedre tilpasse strengen til buen, enn å tilpasse buen til strengen. Skal du lage deg buer, anbefaler jeg på det varmeste å lære deg å lage strenger

Når det gjelder tillerstreng, kan kjøpe deg litt trimline i Spectra/Dynema e.l. Dette selges i båtutstyrbutikker. Du får dem i strengtykkelse med en bruddstyrke som er god nok. Sørg bare for å kjøpe en type som ikke er elastisk. Disse kan du knyte i en hvilken som helst lengde. I prinsippet trenger du bare en på 2,5m. Så har du tillerstreng i mange år.

Eller bare lage en tillerstreng (flamsk) som øvelse til strengen du skal lage på den endelige buen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av Jæger »

jarlah skrev: 12 okt 2020, 23:09 Hvilken nokk til nokk lengde anbefales med bakgrunn at hele buen er 73,7 cm lang ? (Nokkene blir pålimte klosser som lager en laminert hake å feste strengen på, standard flatbue måte å gjøre det på).
Standarden på flatbuer uten klosser er vel rundt 10 000 år, pålimte klosser er såvidt jeg vet rimelig nye greier. Har ikke vært borti det, så her får andre komme med råd. Men om buas totallengde allerede er kortere enn du hadde planlagt, så kan du jo prøve å få nokkplassering lengst mulig ut.
Har du eksempelbilde fra nett eller ei skisse med hva du ser for deg?
Hvilken trekkvekt og -lengde satser du på?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av jarlah »

Hei.

Det var et godt tips å sette den så langt ut som mulig. Det var lurt. Har en bue som jeg tror må shaves mye av. For å nå 40 pund. Første buen min hadde en dravekt på 40 pund ca. Og beina på buen er en del tynnere. Sikter nok mot 30-40 denne gangen. Så litt mer shaving av tre må nok til. Kjenner jeg gleder meg til tillering prosessen :) siden jeg klarte å få permanent bøy på den første bua grunnet totalt feil tillering prosess så vet jeg nå de største fallgruvene.

Men uansett. Takk for svar folkens. Jeg fikser det. Godt å få litt innspill bare. Går nok for 14 strenger ( 2x7) hvis jeg går for 30+ styrke på bua. Men det er ikke noe problem å prøve å feile på det. Bare lage ny.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjapt (forhåpentlig) spørsmål om buelengde

Legg inn av Lurz »

14 tråder b50 holder i massevis til rundt 40 pund. 50 også. Pleier å bruke omtrent det samme. Syns det gir en mer behaglig streng. Selvfølgelig ikke så effektivt som de tynne fastflightastflight strengene, men jeg syns det ser og kjennes "riktigere" ut. :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar