Materialer for flatbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Jæger »

Det er bra. Man blir aldri utlært!
Hvordan går det med buemakeriet, Lastens?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Lastens
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 05 okt 2020, 13:41
Bosted: Lakselv

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Lastens »

Jeg prøver. Mye av tiden jeg har brukt til nå er å legge til rette i garasjen for å holde på med min nye hobby. Klarte å gå for hardt ut på mitt første forsøk, med sponhøvelen. Lærte i alle fall at en ikke kan være utålmodig. Den jeg holder på med nå har jeg kun begynt å bøye på gulvet. Prøvde meg med sponhøvel, men denne gangen lugger den, så har gått over til rasp og sikling.
Har spurt litt rundt på webben om bruk av sponhøvel, da jeg syntes den var enkel å bruke på mitt første forsøk, men på mitt andre ødelegger den tilsynelatende treverket, noen foreslår at jeg bør prøve å høvle i den andre retningen. Dette har jeg ikke testet ennå, siden jeg nå er redd for å ødelegge nok en potensiell bue.

Ellers har jeg det mye morro med både laging av strengejig og skrapegamp, så jeg kan vel si at jeg er i gang med buemakeriet i alle fall.

Kom gjerne med tips om verktøybruk. :)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Jæger »

Godt å høre at du er i siget!

Når det kommer til verktøybruk og arbeidsretning så er det treet som avgjør. Funker ikke sponhøvel den ene veien så snur du bare retning, kanskje må du høvle deler av buken motsatt vei. Noen emner har kast i veden og den går 'alle veier' langs hele emnet. Så vil det jo veldig ofte være skiftende vedretning rundt kvist, eller om det har sittet en kvist lenger inn på stammen som treet bukter seg rundt. Det er heller ikke uvanlig at emnet er skrått/vridd, og du vil oppleve at sidene må høvles hver sin vei.
Hvis jeg måtte velge bare ett verktøy for å lage bue fra emne på rot så må det bli ei lita øks eller stor kniv. Kunne jeg velge et til er det nesten dødt løp mellom en god spikkekniv og rasp.
Dette er vanskelig å forklare detaljert uten å være til stede og se deg jobbe med akkurat dette emnet du beskriver her.

Du vil oppleve at erfaring er en god læremester, bare at du har gått over til rasp er bra når høvling er vrient. Du får dette i havn.
Hva slags emne jobber du med? Bilder?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Are »

Enig i Jægers innspill.
Vil bare legge til at høvelen må være skikkelig skarp. Hvis du må stille den grovere for at den skal fungere, vil den ofte lage stygge verktøyspor. Da burde den vært skjerpet for en stund siden. En skarp høvel skal kunne ta flortynne høvelspon, og takler vrient treverk bedre. Men å høvle mot fiberretningen vil stort sett alltid gi et rufsete resultat.
Rasp kan ofte være et enklere verktøy å bruke når treverket er vrient.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Lastens
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 05 okt 2020, 13:41
Bosted: Lakselv

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Lastens »

Kjøpte to emner (+ noen mindre til barna) fra Ivar, for å komme i gang.
Den første var jeg for ivrig med, og endte opp med en tynn dørlist. Den andre tror jeg at jeg berger til 25-30lb om jeg er nøye, selv om sponhøvelen spiste vel mye opp. Det et denne vi ser på bildet jeg har prøvd å laste opp under.
https://share.icloud.com/photos/0u3eqQn ... oA#Lakselv

De «emnene» en kan se til høyre i bildet er an noe tør gammel alm jeg kjøpte av en møbelsnekker i Finland. Og er egentlig noe jeg har øvd meg på.

Jeg har vært i kontakt med Anders også, og han blir å sende meg noen staver han har liggende fra den tiden han var aktiv. Så jeg håper å kunne få til noe i romjulen.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Jæger »

Bra at du høvler i vei! Kanskje litt stive tupper? Det er forsåvidt greit at de er det, men ikke for mye. Men det er tidlig i prosessen enda. Jeg vil råde deg til å bruke en mye strammere streng, det blir feil belastning på tuppene om du begynner med for slakk streng. Når du kommer opp til strengehøyde, stram strengen til 4-5'' strengehøyde før du går videre.

Men litt rolig på høvling av flatbuer. De er litt kilne (fritt etter husken): På det verste kan forholdet være omtrent som dette - Halv bredde gir omtrent halv dravekt, men 1/8-dels reduksjon i tykkelse gir en halvering i dravekt. Så det er lurt å bruke tida til å raspe og skrape med sikling.

Den som ble litt tynn kan du muligens korte ned en god del og få passe snert utav?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Lastens
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 05 okt 2020, 13:41
Bosted: Lakselv

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Lastens »

Nå har jeg to tynne buer. Klarte å overdrive litt med raspen på denne.

Dette var en hobby som ikke tålte utålmodighet. Dette håper jeg nå har synket inn, ettersom jeg har fått Anders til å sende meg emner jeg skal prøve å lage helvedsbuer av.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Jæger »

Det er fort gjort å bli litt ivrig, jeg klarer stadig å overreaske meg selv :oops:
Det kan som nevnt hjelpe godt på snerten å korte inn- kanskje en tomme eller to i hver ende. Du kan få en viss følelse om du bruker reim eller strips for å holde strengen inntil buebeinet (på de punktene du vurderer å sette nytt strengehakk) og prøvedra litt forsiktig for å se om det utgjør en merkbar forskjell.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Lastens
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 05 okt 2020, 13:41
Bosted: Lakselv

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Lastens »

Skal gi nedkorting av bue et forsøk etter hvert.
Gir heller ikke opp en god bue, og har fått tak i noen planker av alm som ser lovende ut. Det ene bordet har jeg allerede grovskjært, så kommer nok med bilder for å vise framgangen.

Jeg er noe usikker på om hvor grensen fra stiv ubevegelig del går over til bøyelig buelem. Var litt for ivrig med bodsagen min her i går og lurer på om jeg sagde den litt for tynn inn mot grepet.
Legger som sagt ut noen bilder fra prosjektet neste gang jeg er i garasjen.
Lastens
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 05 okt 2020, 13:41
Bosted: Lakselv

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Lastens »

Godt nyttår.
Et par oppdateringer fra meg og min plank

Nå ser det ut som en bue. Ødela mine to emner jeg kjøpte fra Ivar. Heldigvis fikk jeg tak i noe brukanes plank i alm fra emne3. De var veldig hjelpsomme og serviceinnstilte.

Noen bilder og videoer fra tillerprossessen. I kronologisk rekkefølge under

https://share.icloud.com/photos/0RULr3z ... qA#Lakselv

https://share.icloud.com/photos/0eY-Jkd ... eA#Lakselv

https://share.icloud.com/photos/0givYSW ... IQ#Lakselv

Har tatt en del sett, så tror jeg har vært litt for hard på labben under prosessen. Men det begynner å ligne på en bue.

Ser ut fra bildet at den er noe stiv ytterst på nedre lem.

Har til nå prøvd å få den over fra negativ til positiv tiller, noe jeg endelig lyktes med i morrest.
Trekker den ned til 35#til rundt 26". Satser på å holde vekten der til jeg er på 28,5"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Materialer for flatbue

Legg inn av Lurz »

Syns det ligner veldig på en bue, jeg :)
På det nederste bildet syns jeg begge sidene ser ut til å bøye jevnt og pent, men at den bøyer mer på venstre side enn på høyre.
På videoen syns jeg det var vansklig å se når den var loddrett, men der virka det omvendt, dvs høyre/nedre bøyer mer.
Vet ikke om det er mine øyer, om du har snudd buen, eller jobba mer?
Lurt som du gjør å ikke trekke tyngre enn til endelig dravekt.
(Å snu buen på tillerstokken kan forresten være et triks for å se om øya dine lurer deg i forhold til bakgrunn eller noe)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar