Magnus bygger buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Jæger »

Godt å se at den voksende generasjon bueskyttere får gode buer :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Sønnen min trengte seg ein ny bue(vokser fort), so me laga ein ilag. Alm, 19pund på 19 trekk. Farga med ein heimelaga pigmentering, å hampesnor rundt håndtak å som streng, linolje og bivoks som forsegling.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Lego »

Pent Arbeid!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Jæger »

Fin bue! Den fargen var tiltalende
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Takker no blir det stubbejakt med sønnen resten av ferien

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Lagde ein liten bue til meg sjøl i går natt. Den er 57 tommer ntn og 40# på 25 trekk. Hadde samme finnish som på den til sønnen min. Denne hadde naturlig nedbøyd e en lemmen og naturlig motbøy i andre, rettet lit på det med varme, men fikk den ikkje heilt rett. Var vanskelig å få fin bøy på den, men synst den ser ganske bra ut no???BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk


Sist redigert av Magnus_buemann den 29 des 2020, 17:46, redigert 1 gang totalt.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av olethearcher »

Fornuftig bruk av nattetimer 8) Jeg synes den ser bra ut, og kult med litt kvist! Er ikke så lett alltid å se hvis lemmene har ulik bøy i utgangspunktet. Det kan kanskje se ut som at den er litt stiv i øverste lem, men det kommer sikkert av at det er så mye motbøy der. Så så lenge lemmene stresses jevnt og fornuftig og den kjennes bra ut å skyte med så er vel det det viktigste tenker nå jeg.
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Ja, det er det eg og tenker

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Oddbjørn »

Ser fint ut synes jeg.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Jæger »

Ser bra ut! Ikke alt kan måles eller bøyes etter formler eller streng geometri. Øyet mitt synes det ser bra ut. Du sier jo selv at du mener den fordeler jevnt. Stol på kunnskapen din
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Oddbjørn »

Vi må ikke glemme at det å lage en bue er ikke hjernekirurgi.
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Har nettop sett denne filmen, den omhandler varmebehandling av buer på ein spessiel måte som gjør vanlige å kanskje også i utgangspunktet dårlig egna tresorter om til buer som kan måle seg med dei mest ettertrakta treslaga. Eg har brukt ein god del varmebehandling på buer før, men ikkje på denne måten. Har ein del emner klare til å teste metoden på no i nermeste frammtid(blir interessant å brøve).

Dei som laga filmen misstenker at denne metoden er brukt allerede siden steinalderen men har blit glemt.

Metoden er egentlig bare å henge buen over glødende varme i flere timer so den blir herdet veldig djupt nesten heilt i gjennom (uten å svi seg sjølvsakt). Treet følger ikkje strengen, lemmene får mindre masse i forhold til pundstyrken og treet trekker ikkje til seg like mykje fukt, påstår dei.

Nokon her på forumet som har set filmen eller har prøvd denne metoden?Bilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av olethearcher »

Har ikke sett filmen og jeg har bare varmebehandlet med varmepistol. Jeg tenker jo i utgangspunktet at varme er varme uavhengig om det kommer fra bål eller varmepistol. Men kan jo være langtidssteking over glør har en annen effekt, ikke vet jeg..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Are »

Ikke sett.
Hypotese: Ser for meg at det kan funke å langtidssteke buen hvis man lever i et fuktig klima, som i et telt, eller en hule. Effekten de beskriver kan jo også beskrive en tørr, kontra fuktig bue. Hvis temperaturen er så lav at det ikke skjer en varmeherding, vil det jo bare skje en uttørring.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

olethearcher skrev:Har ikke sett filmen og jeg har bare varmebehandlet med varmepistol. Jeg tenker jo i utgangspunktet at varme er varme uavhengig om det kommer fra bål eller varmepistol. Men kan jo være langtidssteking over glør har en annen effekt, ikke vet jeg..
Slik som dei beskriv det på filmen so kan du sammenligne det med ein biff som blir Bruna på stekepanna å rå inni, i forhold til en som blir gjennomstekt i ovn. Altså med varmeisol varmer du egentlig bare heilt ytterst i buen, so treet inne i lemmen er det samme som før. Men med denne metoden herder du heile treverket, å du får en meykje mer jemn herding over heile buen. Då blir treverket mer sammenlignbart med osage orange å trekker veldig lite fukt. Men eg har ikkje prøvd det sjøl enda so eg skal ikkje være for sikker på om det er bra

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Svar