Toved

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Toved

Legg inn av Are »

Kjempekult med masse bilder. Bra det er en ivrig 2V-gjeng her til lands. Spent på hvordan yumiene presterer.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toved

Legg inn av Jæger »

Steike, bra jobba og fine bilder!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Toved

Legg inn av Oddbjørn »

Mange fine bilder og buer.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Toved

Legg inn av Lurz »

Kjempejobb! Spennende å se :D :D :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Toved

Legg inn av Bowman »

Kjempefint toved
Og yumi prosjekt karer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Toved

Legg inn av Ingis »

Same-buene var jo viklet med never for å beskytte abborlimet, men hvordan var det med to-veds-buene fra Bergen, Oslo og Trondheim. Det ble jo benyttet naturlig lim, men ser for meg at det er en utfordring i et fuktig vestlandsklima. Vet vi noe om dette?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Toved

Legg inn av Gardr »

Ingis skrev: 14 nov 2020, 20:28 Same-buene var jo viklet med never for å beskytte abborlimet, men hvordan var det med to-veds-buene fra Bergen, Oslo og Trondheim. Det ble jo benyttet naturlig lim, men ser for meg at det er en utfordring i et fuktig vestlandsklima. Vet vi noe om dette?
I fra Ivar Malde sin masteroppgave så husker jeg at en behandling av voks, olje eller fett når det trengs er nok til å være vannavstøtende slik som alle andre type buer var beskyttet med. Tenker at det måtte være nok til å beskytte trevirket og limet mot høy fuktighet.

Av det jeg vet så har vi ikke bekreftet 100% at Type A buene var brukt med fisk/hudlim, så for alt vi vet kan det blitt brukt ostelim som er vannfast etter tørking. Ostelim er brukt rundt i middelalderen, men når den kom til norge er jeg ikke sikker på.

Her en en oppskrift på ostelim fra boken "Tacuinum sanitatis"

"Take old cheese, and cut it into little pieces, then put them in water for two full days or more. Then grind them well on a marble stone. Then add to them almost as much good quicklime, and grind them well together, and it is the best glue; use it immediately while it is moist. This glue joins wood very well and when it is dry it is dissolved by neither fire nor water."

Sies at man får bedre resultat med en myk ost (gulost kanskje?) enn en hard ost...


Kunne vært spennende å gjøre et forsøk å se hva slags egenskaper en ostelim har i forhold til hudlim. 8-)
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Toved

Legg inn av Norwegianwarbows »

Å si at alle samebuer var surret med never blir litt feil. Det fins ingen rester etter never på noen av de gamle fragmentene i Norge. Selv ikke på de nyere funnene fra fonna.

Når det gjelder lim så er ostelim en spennende tanke. Jeg har jeg selv brukt hudlim på både type A, B og C. Det holder som bare det. Ingen problem. Jeg har tilogmed skutt med buene ute i regnet flere ganger. Feks NM på Hamar nå sist så ble buen( type A) gjennombløt. Min konklusjon er at det ikke er nødvendig med neversurring hvis man overflatebehandler med voks/fett og eller olje. Samme som Ivar.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Toved

Legg inn av Gardr »

Norwegianwarbows skrev: 05 jan 2022, 00:07 Å si at alle samebuer var surret med never blir litt feil. Det fins ingen rester etter never på noen av de gamle fragmentene i Norge. Selv ikke på de nyere funnene fra fonna.

Når det gjelder lim så er ostelim en spennende tanke. Jeg har jeg selv brukt hudlim på både type A, B og C. Det holder som bare det. Ingen problem. Jeg har tilogmed skutt med buene ute i regnet flere ganger. Feks NM på Hamar nå sist så ble buen( type A) gjennombløt. Min konklusjon er at det ikke er nødvendig med neversurring hvis man overflatebehandler med voks/fett og eller olje. Samme som Ivar.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk
Kjekt med folk som har erfaring om det personlig. Der har vi svaret :)


Må også si at det er noen fine bilder av yumi og tovedbue her! Tøft prosjekt.
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Toved

Legg inn av Norwegianwarbows »

Takk for det Har begynt på en ny yumi nå faktisk.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Toved

Legg inn av Gardr »

Norwegianwarbows skrev: 05 jan 2022, 21:25 Takk for det BildeBilde Har begynt på en ny yumi nå faktisk.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk
Tøft ! Ligg gjerne ut flere bilder av yumi prosjektene dine på forumet :D
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Toved

Legg inn av Skaukraft »

Ostelim? Er det kaseinlim dere mener?
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Toved

Legg inn av Gardr »

Skaukraft skrev: 20 jan 2022, 17:00 Ostelim? Er det kaseinlim dere mener?
Det er en kaseinlim ja, bare at de lagde det fra en gammel ost i stedet for melk som gir det navnet ostelim. :)
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Svar