Dimensjoner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Shirestock
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 18 apr 2018, 12:48
Bosted: Trondheim

Dimensjoner

Legg inn av Shirestock »

Hei buemakere..!
Jeg prøver meg så vidt på å lage noen buer. Strever alltid litt i starten på prosessen. Finnes det noen slags oversikt eller omtrentlige maler til ulike typer buer? Tenker på lengde bredde og tykkelse for «grovtegning»?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dimensjoner

Legg inn av nidrinr »

laga en gang en tabell, men den fins mest på papir nå. Det går visst ann å hente opp data fra "døde" internettsteder, so for de som er flinke med data er det mulig å fiske det fram.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Dimensjoner

Legg inn av Jæger »

Velkommen til forumet, Shirestock.

Dere har gjort en bra krigsbuedokumentasjon der, nirdinr.
Jeg prøvde meg via Wayback Machine og fant denne siden med utgangspunkt for forskjellige dravekter og ellers god basisinformasjon.
Norwegianwarbows-lenke (nettsiden er dessverre ikke lenger i live). Det er et 30-talls lagringer av siden så det kan finnes mer snadder om en klikker på tidslinjen øverst eller blar seg frem og tilbake.
https://web.archive.org/web/20170531143 ... warbow.htm

Utover det kan jeg anbefale bokserien The Traditional Bowyer's Bible (ofte forkortet til TBB) i fire bind. Jeg synes også at Jürgen Junkmanns' bok Pfeil und Bogen er et bra verktøy. Ikke så mye om buemaking men mange av de kjente buefunnene fra steinalder til middelalder ordnet kronologisk og med mål.
Det bruke målsatte tegninger er litt bingo angående trekkvekt for ingen emner at samme treslag er identiske. Alm er bedre enn ask - men god ask er bedre enn dårlig alm etc.

Hvem av forumbrukerne holder til i elle rundt Trondheim? Nidaros håndbuelag?
Du kan google og ellers oppsøke buenerder i nærheten av deg. Du vil helt sikkert få råd. Ta med deg dine buer så kan en erfaren buemaker se på dem og gi deg gode råd. Ta en tur på NM i Tønsberg 23.-25. august eller Slaget på Re lørdag 21. september eller buemakerseminaret på Hamar i oktober.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dimensjoner

Legg inn av Lurz »

Ikke lett å gi konkrete mål, tre er forskjellig, buedesign forskjellig. Men for hva det er verdt, de viktigste måla på to av mine buer.
Begge langbuer (Nydam-type) Begge bøyer i grepet, er tykkest på midten, og tynner mot tuppene. En annen buedessign, fx en flatbue, vil ha helt andre mål, og egenskapene til treet kan variere, og gi andre mål for samme buetype.

Nr1
Alm. 168cm mellom strengehakk, ca 28mm brei, 23mm tykk i håndtaket ca 25x17mm midt på buebeinet og ca14x14mm innenfor strengehakk.
Nr2
Barlind. 178 mellom strengehakk, ca 30mm brei, 26mm tykk i håndtaket ca 26x23mm midt på buebeinet og ca15x15mm innenfor strengehakk.
Begge drar rundt 45 pund på 28 tommer.

Jeg sier ikke at dette er "riktig", og det kan noen ganger være helt feil,
Det som er viktigere er at begge buebeina bøyer jevnt hele veien, og like mye på begge sider av håndtaket. Ellers kan jeg som Jæger anbefale TBB serien, eventuelt starte med bind 1. Vil tro at lenka han ga deg vil kunne gi deg vesentlig kraftigere buer enn målene over. Og så kan det være noe her:
http://ny.norsklangbuelag.no/tox/NL-manual.pdf
"If it breaks you get to keep both parts"
Shirestock
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 18 apr 2018, 12:48
Bosted: Trondheim

Re: Dimensjoner

Legg inn av Shirestock »

Takk for svare dere.
Fant tabellene på de arkiverte sidene til norwegianwarbows og de ser jo veldig nyttige ut. Så har jeg også anskaffet TBB så jeg får begynne med å lese aktuelle kapitler. Til nå har jeg lagd en barnebue, en langbue i ask og en flatbue laminert av ask og eik. Alle tre fra ferdig grovsagde emner. Har begynt såvidt på emner jeg har høstet selv. Har kommet et stykke på vei med en slags flatbue i syrin. Emnet er både krokete og har kvist så jeg har egentlig gått ut fra at den må knekke, men til nå har det gått greit.
Så har jeg nettopp sagd ned en bit gullregn som ligger til tørk. Den tenkte jeg kunne få bli ELB (har åndedrettsvern og pusser utendørs). Da tar jeg sikkert utgangspunkt i målene som lurz nevner her.
Den største begrensningen ligger i tiden. En går fra stua i juni og før en kommer ned i kjelleren har det blitt august😎
Svar