Jarls flatbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Hvordan gikk det med streng til bua, jarlah?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 04 sep 2019, 17:07 Hvordan gikk det med streng til bua, jarlah?
Ikke i mål ennå. Men har hentet trepiler på posten i dag. Ett steg i rett retning :)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Absolutt, gode gleder i hverdagen :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 05 sep 2019, 16:37 Absolutt, gode gleder i hverdagen :D
Absolutt :) men ang streng da. Hehe. Var på banen i forrige uke med min fantastisk nylon streng. Skøyt mange titalls piler, sånne standard recurve bue piler type dårlig treningsspil. Men nok om det. Tror du ikke når jeg dro pila tilbake på siste pila at bare steengen løsna pent. Hehe. Utrolig glad for at bua eller strengen ikke gikk helt bananas og ga meg en på trynet.

Pilene jeg har kjøpt er BTW «12 stk Bucktrail Dlx komplette trepiler». De veier ca 25 gram hver jeg mistenker pilene har syntetiske fjær. Men de ser utrolig bra ut. 790 kr for 12 stykk. 65kr per hver. Jeg dauer ikke. Tar jo masse tid å lage dem helt fra bunnen av med planker osv. Men forventer at disse varer en god stund. De skal bare skytes mot myke blinker så de holder nok lenge :)

Har dessverre ikke bilder nå. Men de finner dere på humlekjær
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Hadde noen bilder visst. Sånn så det ut når jeg fikk dem. Jepp den vekta har sette renere tider
BildeBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Ser jo greie ut de der.
Det er nok kalkunfjær, helt vanlig at de ser litt stive og plastikk-aktige ut.
Kos deg med skyting - men pass på strengen! Har du noen formening om hvorfor den glapp?
Har du eventuelt bilder av nokken som det glapp på med og streng?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev:Ser jo greie ut de der.
Det er nok kalkunfjær, helt vanlig at de ser litt stive og plastikk-aktige ut.
Kos deg med skyting - men pass på strengen! Har du noen formening om hvorfor den glapp?
Har du eventuelt bilder av nokken som det glapp på med og streng?
Det var definitivt på grunn av temporær knute. Så den rett og slett bare gled av. Inntil jeg får bestemt meg for å kjøpe fast flight eller lignende og å lage strengen selv, eller å kjøpe nesten riktig lengde, så bare lager jeg en fast knute i begge ender som gir rett brace height. Prøvde å sjekke lengden av strengen på recurve buen min. Men den er nesten nock til nock. Tar jeg på recurve strengen får jeg kanskje noen cm brace height bra håndtaket. Recurve buer er jo også mye lenger egentlig. Deres lengde er ikke representativt for å beskrive strenglengde. I alle fall ikke i samme setning som en langbue.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Du ville absolutt hatt mye glede av å komme i kontakt med en som kan lære deg å snurre streng og knyte tømmestikk :D
Det står en del om det på nett men alltid kjekt å lære av en person. Noen som vet om noen i nærheten av jarlah?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Det er en bueskytterklubb på Lillestrøm her da som jeg skyter hos. Men hvorvidt de hjelper meg å lage strenger for trad buer er usikkert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Det bør finnes noen i nærheten men er ikke overvettes lokalkjent.
Men du har bare halvannen times kjøretur til Slaget på Re den 21. sptember. Ta turen dit. Det tar vare en kort stund å snurre streng på plassen :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Are »

Er ikke det bare å kontakte fylkeskontakten til Norsk Langbuelag. Er du forresten medlem i NL?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av GreenMan »

jarlah skrev:Det er en bueskytterklubb på Lillestrøm her da som jeg skyter hos. Men hvorvidt de hjelper meg å lage strenger for trad buer er.
Hvor lang er buen? Har en linstreng liggende som blei for kort til langbuen min. Hvis den passer kan du få den. Jobber i Lillestrøm.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

GreenMan skrev:
jarlah skrev:Det er en bueskytterklubb på Lillestrøm her da som jeg skyter hos. Men hvorvidt de hjelper meg å lage strenger for trad buer er.
Hvor lang er buen? Har en linstreng liggende som blei for kort til langbuen min. Hvis den passer kan du få den. Jobber i Lillestrøm.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei

Har nå prøvd nye piler og de var faktisk bra saker Men altfor mye sagg i min liksomstreng. Bua mi er ca 66 tommer fra nock til nock. Altså ikke tipp til tipp. Og med nock mener jeg der strengen hviler. Hørt noen si det er en recurve lengde. Men strengen på min recurve er altfor lang. Møtes på mandag i tre fire tiden ? Kommer an på hvor «sent» du jobber ;) og hvor tidlig jeg drar fra jobb i Oslo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Nå har jeg fått tak på tre nye askemner ;) Så nå er høsten og vintern bankers :)

Planen min for første emne er å prøve å få til en bedre bøy over hele bua og en lettere dravekt. Og det er jo ikke bare bare ;) krever øving :)

Så, har ikke gitt opp ennå, still going strong. Men fokuserer nok ikke altfor mye på å lage bue for å skyte fast med, det blir nok mer fokus på å lage buer som jeg syns er bedre enn de forrige, eller annerledes. Og selvsagt må de testes :) Og fikk faktisk høre at jobben muligens dekker bueskytterklubb som treningsmedlemskap :D Hehe .. dropper sats og går for bueskyting. Vel blir jo sterk i armene da :P
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Det høres bra ut!
Ble det ordnings på strengeproblematikken?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar