Dworan's Stristaur

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Allan »

Denne helga er det samla et større antall krigsbueentusiaster, så det burde være et godt utgangspunkt for å se på teknikk.

Hva gjelder trekklengde er 30 1/2 ganske sannsynlig hvis man har nær gjennomsnittlig høyde. De lengste (og også den største gruppa) av pilene fra Mary Rose er jo nettopp 30 1/2", og ingen av dem er så mye som 32", så det mdst autentiske (på utstyrssida) er nok denne lengden.

Pila fra Westminister abbey er som kjent kortere, og kan bare trekkes 29 3/4" omtrent, men som eneste overlevebde oil fra seinmiddelalder er det umulig å vite hvor representativ den er.

Sjøl bruker jeg stort sett alltid den lengden, men kan trekke opp mot 32", men da må jeg rette albuen på buearmen litt for mye.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Jæger »

Jeg er sikker på at du vil trives sammen med Dworan, Are - og omvendt :D
Alltid kjekt å treffe forumfolk i levende live, kos dere med supernerding i helga!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Are »

Jeg skal ta meg litt fri fra handelsboden under krigsbueshowet. Så litt nerding blir det sikkert tid tilGleder meg til å treffe nye entusiaster.

Når det gjelder trekklengde er jeg over gjennomsnittet høy (186) og har bavianarmer (nær 2m mellom fingerspissene). Så for meg er 32" litt i korteste laget. Går fint med krum albu. Retter jeg den ut ligger jeg på rundt 34".
Men trekklengde burde kanskje bli flyttet til krigsbuetråd-/underforum? Ikke meningen å kuppe buemakertråden din.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Dworan
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 28 apr 2019, 11:24
Bosted: Kristiansand

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Dworan »

Traff dere vel (Are og Allan) på inne NM, men det var jo en del folk, så er vanskelig å huske alle...

Blir vel noen runder rundt på festivalen, så finer nok veien innom boden din også i løpet av helgen. Buenerding, både stridsbue og ellers blir det vel rikelig av uansett Bilde

Gjør ikke meg noe med teknikkprat hvor som helst, men det passer vel strengt tatt bedre andre steder på forumet, ja :) Har vel ikke vært så veldig mye aktivitet på stridsbueforumet i det siste, så det hadde vært gøy med litt nye innlegg der også :)

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Brukeravatar
Dworan
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 28 apr 2019, 11:24
Bosted: Kristiansand

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Dworan »

Har fått justert buen litt, siden den fortsatt var (og er) litt stiv i tuppene. Skulle kanskje tatt litt til, men vil ikke så mye mer ned i dravekt. Syntes det hjalp litt hvertfall.
Bredde ved nok er nå 17mm og dybde 16.

Har også gjort et forsøk på varmebehandling av buken med varmluftspistol, men er usikker på om jeg fikk det helt varmt nok.

Trekkvekt er nå 83@30" og 90@32".
Føles ikke som den stacker fullt så mye som den gjorde før, og virker raskere, men vet ikke i hvor stor grad det bare er ønsketenking... Setter hvertfall greit history points gjennom en 15cm Eleven-matte Bilde
BildeBilde

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Brukeravatar
Dworan
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 28 apr 2019, 11:24
Bosted: Kristiansand

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Dworan »

Ny bue ferdig etter en alt for lang pause. Ble ikke like stri som den forrige. Første forsøk på barlindbue til samboeren. Emne fra Jæger. Ble 35@26", ca 2" strengefølge etter innskyting, 166 cm nokk til nokk. En litt stygg kvist på nedre lem og litt vridd, men virker som den oppfører seg relativt stabilt. BildeBildeBildeBildeBilde

Sent from my HD1913 using Tapatalk

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Allan »

Fin bue der, men det kunne vært fint å se et bilde fra sida uten streng og evt oppstrenget til å sammenligne med bilder på fullt drag. For meg ser det ut som den bøyer mer midt på enn midt på lemmene, men evt. med/ motbøy i emnet kan jo bidra til at bildet gir det inntrykket.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Dworan
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 28 apr 2019, 11:24
Bosted: Kristiansand

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Dworan »

Kan godt være det. Kan kanskje være den har endret seg noe etter innskyting også. Glemte å ta bilder når den var ferdig i april en gang. Den har nok sendt avgårde ca 2-300 Piler så langt. BildeBilde

Sent from my HD1913 using Tapatalk

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Are »

Nå har jo mobilbilder en vanvittig evne til å forvrenge bilder med sin vidvinkel. Men jeg sier meg enig med Allan. Det kan være vidvinkelen som lurer oss. På bildet i oppstrenget tilstand syns jeg også at det ser ut som den har litt høyre strenghøyde nede enn opp. Hvordan vil det være å snu den?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Dworan
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 28 apr 2019, 11:24
Bosted: Kristiansand

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Dworan »

Dere har helt sikkert rett :) Ser den forrige også har noenlunde samme formen, så må nok bli bedre på å tapere ut mot tuppene.
Er første buen hun skyter med, så har sett mer på teknikk enn på buen så langt... Får prøve å snu den og se om det ser bedre ut neste gang.

Sent from my HD1913 using Tapatalk

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Dworan's Stristaur

Legg inn av Allan »

Mnja...det er jo litt vanskelig å vurdere basert på mobilbilder sett på en liten skjerm, men når jeg ser den nedstrenga ser det ut til at den har fulgt strengen litt, mest på midten og ikke noe i de ytre delene av lemmene. Som du skriver kunne du tatt av mer tre mot tuppene, noe som stemmer med det jeg kan se av bildene av tuppene. Der ser det ut som bredden ikke avtar overhodet de siste 10 cm før nokken, og ikke tjukkelsen heller.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar