Nøyaktige mål på buer og piler fra Nydam?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Nøyaktige mål på buer og piler fra Nydam?

Legg inn av Norwegianwarbows »

Noen som har?

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Nøyaktige mål på buer og piler fra Nydam?

Legg inn av Jæger »

Nja, har boka til Junkmanns. Men det er så mange forskjellige detaljer. Det er derimot skrevet noen data. Kan ta med boka på NM eller må du ha det på timen?
Edit: Ingen eksakte mål i Pfeil und Bogen. Litt mer genrelt om design, gjennomsnittlige lengder og en del bilder og tegninger. Originalutgaven av funnkatalogen(?) ved herr Conrad Engelhardt mener jeg har tegninger i målestokk (1:5, 1:1 etc. men ingen vedlagt linjal såvidt jeg husker). Et opptrykk eller en elektronisk utgave skrevet ut på A4 vil nok ikke stemme helt. Det kan være du klarer å bestemme størrelsen utfra målene som er oppgitt i noen av gjenstandsbeskivelsene.
Her er en lenke til en elektronisk versjon:
Nydam Mosefund 1859-1863 af Conr. Engelhardt

Når det er sagt: En eller flere buenerdete konservtorer har nok fått tatt noen mål som kan deles, får vi håpe :D

Edit 2:
Jeg vet ikke hvor godt målene i denne tråden på Paleoplanet stemmer men det kan muligens gi deg noen hint? Jeg vet ikke om hvilken innvirkning alle årene i vann og jord, generell tørking og konserveringsmetode har å si for dagens mål kontra da buene var i bruk.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Nøyaktige mål på buer og piler fra Nydam?

Legg inn av Norwegianwarbows »

Takk heter det! Dette hjelper takk for en bra helg også. Og ikke minst tommelring!

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Svar