Kjells bøyde buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Joda, knekken begynte der flisa løsnet nær tuppen, men bildet lyver litt. Det er ennå 7-8cm før tuppen blir tykkere.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Da har hasselstokken jeg felte forleden blitt bue. Jeg klarte ikke å få den opp til 40#. Stoppet på 34#, men det går helt fint. Flott til å skyte på 25m bane inne på jobben. Har skutt drøyt 50 piler med den hittil, og den viser ingen tegn til å knekke. Den skyter vel så hardt som min butikkjøpte Bearpaw bue som er like tung. Lengden ble 68".

Tiller er litt forskjellig på de to lemmene. De trekker omtrent like hardt og langt, så jeg lar det være og håper på det beste (ref tommel på tillertreet som nettopp ble nevnt i en annen tråd). Den følger strengen med ca 3.5cm, som øker til ca 5cm rett etter at jeg har strenget den ned. Litt i overkant, men ikke kritisk vil jeg tro.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg ble litt ivrig med øksa oppe ved grepet, så der måtte jeg lime på en ny trekloss for å få det som jeg ville. Litt kapp av valnøtt etter stuebordet jeg lagde til mor fungerte flott.

Nå står det bare igjen å forme til tuppene og smøre på noe finish, så er jeg klar. Tuppene er foreløpig bare grovt tilhugget. Siden de ytterste 12-15cm er stive, så tenker jeg å slanke dem betraktelig.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Vurderer å justere litt ytterst på høyre lem. Ta av litt der jeg har markert med rødt på bildet slik at den bøyer seg bittelitt mer der. Hvis jeg tenker rett, så vil det lette belastningen littegrann innerst på lemet, og det vil oppføre seg litt mer som venstre lem.

Bilde

Noen tips/synspunkter?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Litt vanskelig å se men det kan virke som høyre side bøyer øøørlite mindre enn venstre nesten hele veien. Litt vrien bakgrunn, spesielt når bua ligger litt på skrå i forholdt til bordene.
The proof is in the pudding - skyter den rett så er det godt nok i min bok :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Skal myse litt mer på den før jeg evt. gjør noe.
Forøvrig noe skikkelig griseri å gjemme beviser i puddingen hele tiden.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Lurz »

Når øyet mitt prøver å kompansere for at håndtaket ikke ligger helt rett i forhold til bordene så er jeg ikke så sikker på om høyresida bøyer så mye mindre. Men kanskje ørlite i det røde? Men om du ikke gjør noe så kan kanskje høyresida være nedre lem?
"If it breaks you get to keep both parts"
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Etter litt mer mysing, så er nok konklusjonen at den nok er litt assymetrisk. Har fikset litt på tiller, samt snudd buen some Lurz foreslo. Det ser ut til å funke ganske bra. I tillegg ble buen bedre å skyte den veien pga litt tvist i lemmene, samt at strengen ikke går rett gjennom senter av grepet.

Jeg veide den inn til 430g. Når jeg knotter inn i mitt eminente Excel-ark (Autoversjon av "The mass principle" fra TBB4) så får jeg at buen burde veid 480g. Det kan kanskje være forklaringen på at den følger strengen litt mer enn ønskelig. Når det er sagt, så skyter den ganske bra. skjøt en 70-80 piler i dag, og den holder seg bra foreløpig.

Her er bilder etter siste puss og oljing. Det blir med linolje og møbelvoks da jeg nok ikke kommer til å bruke den i regnvær.

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Lurz »

Ser da fint ut da! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Enig, pent!
Men er det ikke litt halvskummelt med nokkhakk som bryter årringene på ryggen? Jeg tror jeg ville hatt ei surring under hakket.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Lurz »

Upps, ja! :shock: . Så ikke den :)
"If it breaks you get to keep both parts"
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Jeg hadde egentlig tenkt å lime på en liten kloss for å lage nokk, men så kom late-Kjell og så at siden den ikke er så veldig kraftig så går det bra. Så får vi se da. Satt å grublet på om jeg skulle surre litt også, men late-Kjell er en overbevisende fyr.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg tror nok late-Kjell kan ta det med ro...
Siden tuppene er stive og buen ikke veldig sterk går det nok bra.
Har brukt samme løsning selv uten problem på kraftigere buer.
Vil du være helt sikker, kan du surre noen runder med tråd duppet i lim.

Lars
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Sturlabuer skrev: 22 jun 2018, 11:10 Jeg tror nok late-Kjell kan ta det med ro...
Siden tuppene er stive og buen ikke veldig sterk går det nok bra.
Har brukt samme løsning selv uten problem på kraftigere buer.
Vil du være helt sikker, kan du surre noen runder med tråd duppet i lim.

Lars
Late-Kjell tar det hele med knusende ro. Det var Skikkelig-Kjell som grublet på dette. Men Skikkelig-Kjell har aldri vært spesielt flink til å tale sin egen sak, så han taper ofte diskusjonen.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Lurz »

Late-Kjell tar det hele med knusende ro. Det var Skikkelig-Kjell som grublet på dette. Men Skikkelig-Kjell har aldri vært spesielt flink til å tale sin egen sak, så han taper ofte diskusjonen.
:D :D :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Høres kjent ut! :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar