Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Fine bilder Jæger. Krokete kjepper er topp.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det er gøy å få brukt opp det som ellers ville blitt ved Bilde
Naboen var med en tur i skauen i dag, koselig. Han tok et par bilder av bua i aksjon. Merkelig bøy, men jeg mener at den er sånn tålig jevn i trykket. Er oppe på drøye 22’’ nå, kanskje jeg tør litt mer etter hvert.
Først fuglepil inspirert av liknende fra Point Barrow, så rypejakt med hjertespiss av flint som jeg klorte ut på buemakerseminaret. Takk til Morten for god instruksjon og flott råmateriale. Skaft av selje, bek foran og bak. Surret med almebast. Skjøt fire ganger, spissen henger fortsatt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Besøkte en bekjent her om dagen, han sa han hadde noe jeg sikkert ville se på. For noen år siden var han i Tanzania som lege, og var en tid hos jegere og sankere fra Hadzabe-stammen. Denne buen ble det skutt vilt med. De lange pilene uten spiss er primært til fugl og annet småvilt. Han hadde ikke så mye mer å fortelle, men jeg fikk en pil til odel og eie. De er laget av et rimelig tungt tre, og hadde gjort seg godt i Ingis sitt krokpil-prosjekt 8) Til slutt et brett til å lage ild med. De bruker normalt pinne uten buedrill, sa han. Inspirerende, en vakker dag må en vel prøve noe sånt :-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Tøft! De fjæra på de pilene ligner endel på sånn jeg lagde de på barneskolen :lol: Pilene har vel vært gode nok for de som har brukt dem. Og så er det ikke akkurat flust av rettvokst pilmateriale på savannen.. De har vel kanskje benyttet gift på de pilene? Isåfall er jo ikke presisjon så viktig, så lenge du er i stand til å treffe dyret.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Tøft, ja! :D Lengde (sånn omtrent) på buen og pilene?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Kjekt at det falt i smak, hyggelig å dele.
Jeg måler min pil til total utvendig lengde 69 cm (skaft 60 cm)
Med det som utgangspunkt og et buet papir langs buens rygg får jeg den til å bli omtrent 134 cm total lengde.
'Pinnepilene' minner om de lange Tord Bretten har funnet i Oppdalsfjella, så at de har vært brukt til rype er ikke utenkelig.
Og buelengen er jo ganske nær Åndfonnebuen. Men tverrsnittet er nærmest sylindrisk og svakt avsmalende mot tuppene. Ganske tykk i endene, så den bøyer mye på midten.
Sist redigert av Jæger den 09 aug 2020, 23:55, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Ingis »

Dette var artig å se. Krokpiler skal man ikke kimse av. På 10-15 meter er det utrolig presist man kan treffe, det kan jeg si av egen erfaring og utprøving. Jeg har selv benyttet tilsvarende fjæring (2 fjær) og med et godt slipp treffer man. For noen år siden fikk jeg to piler av Gerd Jørgensen,som han hadde fått med fra Sør-Afrika, og de hadde kun en fjær montert på siden.
Har buen på bildet streng av en tvinnet råhud?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det så for meg ut som en enkel strand ca 1-1,5 cm bred hud som var tvunnet til en pølse, om det var forståelig.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Åndfonn møter Afrika! Stilig :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Prøver noe nytt - spisslønn har jeg ikke spikket i før.
Her ligger det an til mye verktøymerker. Felt på søndag, kløvd på mandag og er forsiktig i gang med bearbeiding av rått virke. Kjerna lå ikke i midten av stokken, så dette er den tynneste delen. Grepet blir noe spinkelt, jeg kommer ikke til å lime på noe hvis ikke det blir helt nødvendig. Det blir noe bredt og flatt design, emnelengde er en håndsbredd pluss to ganger bryst til langfinger på gremoverstrakt arm. Eller omtrent 10+80+80, rundt 170 cm. Har flere ting på gang, så hvem vet når denne slenger piler? Hvis den ikke knekker før jeg kommer så langt...

Bilde
(Spiss)lønn for strevet

Bilde
Grovforming med øksa fra Pål. Fine flak

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Bare litt pussing med 180 papir så er den ferdig. :mrgreen: Hvordan fungerer bronseøksa?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, den fungerer overraskende bra! Beste buespikkeøksa jeg har. Ihvertfall om en holder på med halvrå ved. Liker den godt. Har nok andre som er ganske nær men er litt tunge for min del, jeg har ofte litt trøbbel med muskler og ledd.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk et bilde fra min bror, ei Nydambue av askeplank havna hos hans gode kamerat Virgil i fjor. Kanskje noen husker dem fra innendørs NM i 2020. I dag er de på 3D-stevne i Arvika, der de begge bor. Gøy å se en bue basert på dansk funn (Nydam), spikket av en nordmann brukes i Sverige av en franskmann Bilde
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg og lengtet etter en 3D runde. Fint bilde.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Flott :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar