Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Har fått montert en ny kunstinstallasjon i stua. Jaggu ikke rart en er uten skjoldmøy :mrgreen:
Arbeidet med almeemnet beskrevet over har kommet litt videre. Bildet er på runst 25'', har siden kommet til 28'' og der måler den 57#. Sånn som det ligger an er den noe kraftig for skuldrene på 31'' men jeg begynner med å gi den litt forsiktig innskyting og så tar jeg justering av tiller før eventell slanking av emnet. Tenker det blir greit. Den føles en det stivere og butter merkbart mer en askebua på 55# som er 77''ntn.
Foreløpige data:
Lokal alm, 73'' ntn, 57#@28'', 28x24,5 i grepet, 520 gram.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Skjoldmøyer som ikke godtar tillertre i stua er ikke verd en buemaker. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det kan så være, men de uten kar er i så fall sjelden å finne i miljøet vil jeg anta.

Så var det spikkekveld hos Oddemann i går, fikk skutt litt med langbua, kom opp på 25-26'' trekk. Skuldrene klager fælt. Venter litt til før eventuell reduksjon av vekt.
Fikk også kommet videre på Hjarnø/Horsens-bua.
To halverfarne spikkere og to nye - som alle tuster med tre i det daglige - hadde en effektiv økt mellom all kaffikjasinga.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det varmer i hjerterota når det kommer tillerbilder og spørsmål fra buebøyerne :D

Bilde
Odd har kommet seg til rundt 24'' med barlnd fra HEO. Han anslår at den havner på henimot 60#, vi får veie når det nærmer seg.

Bilde
Audun har nettopp begynt på sin første askebue med emne fra HEO. Bøyer litt mye i midten. Nå er han godt over strengehøyde og skal prøve seg videre med 5'' streng.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Spennende greier når den første bua blir bøyet. Det ser da fint ut.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hjarnøen er av et noe vridd emne, har måttet 'varmevri' og justere etter beste evne. Får ikke bort alt så det er over snittet spennende å se hvordan den oppfører seg under tillringen. Nå begynner den å virke relativt stabil tross et skjevt utseende og er foreløpig jobbet opp til 36#@17'' med 5'' strengehøyde. Hvis buen overlever og helsa holder så skal den debutere på Re :)
Er det noen som kan anslå hvor mange grains per pund som er akseptabelt for Møllegabet-designet? Regner med at tyrkiske standarder for langt innafor' fort kan føre til pinneved på disse -eller?

Vrient lys å ta bilder i
Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Første forsøk på en engelsk langbue med rund tiller. Litt justeringer gjenstår.
Omtrent 60#@30'', litt kraftig for meg. Butter godt på slutten.
Her er den på 31''. En del medbøy fra før, har fått strengefølge i tillegg. Dog ikke tegn til kompresjonsmerker i buken.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Langbua og Hjarnøen har fått litt innskyting med blinkpiler i kveld.
Gradvis opp til henimot 26'' med Hjarnøen uten stygge lyder og den ser ut til å rette seg pent ut etterpå.
Spent på om den holder sammen når det tynes på pilvekt og trekk. Har ikke veid den, men tipper 45-ish på 26''.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

En kveld for toxofiliens fremme hos Odd i går. Ny mann med, Ingolf kom i mål med ei enkel bue av askeplank. Jeg hadde fått noe kapp fra jobb som jeg grovformet. Dessverre elendig kvalitet men grei for førstegangsspikk. Stian er i gang med innskyting av sin bue av alm fra HEO. Odd bruker kapp av sørlandsalm fra Hjarnøen til barnebue. Mye kaffi, spikk og glede.

BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Det ser ut til å være et hyggelig og romslig arbeidsrom eller hva det nå er. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det er en fantastisk tumleplass for spikkesprell. Ombygget og innredet låve(?) på et gårdstun som Odd bor i. 12 meter innedørsbane i gangen, 14 om han flytter et spisebord. Og fine jorder før og etter slåtten. Genialt :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Langbue med rund tiller og Hjarnø klar til dyst, begge i sørlandsalm.
Hjarnø ca 50#@26'', 65 1/4'' ntn, 503 gram.
ELB 60#@30'', 73'' ntn, 525 gram.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Har nesten kommet i mål med ei Nydam-aktig barlindbue som en test av hurtigvokst kraftlinjebarlind fra i vinter.
Ser ut til å bli drøye 35#@26'', 71'' ntn, 527 gram med litt jobb igjen.

Bilde
Pepret med små kvist, og nok av større kvist også.

Bilde
Kvist og krok i solnedgang
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

ÅÅ..Den Hjarnøen ser vakker ut. Er i gang med liknende saker, som forhåpentligvis er klare til neste helg. Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder snart.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, kjør på med bilder, HEO. Spent på hva du har spikket på i det siste.

Det er noe eget med de danske buene fra mesolitikum, altså...
Jeg tipper jeg som vanlig har laget tuppene for tunge, men turte ikke ta mer siden emnet har litt vridning. Har varmebøyd og rettet etter beste evne men liker buer som ikke er heeelt på grensa til å knekke. Den neste blir bedre!

Hilsen Tor Hjarnø ;)

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Ble en elegant sak den stenalderbuen. Lurer på hvor langt den vil skyte med en lett pil ca.300-350 grains pil.
Svar