Hudrimarbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Oddbjørn: Jeg får ikke lagt inn bilder akkurat nå, er på jobb. Buekaren heter Knut Gransæther og holder til på Storsand/Sætre i Hurum.
Jeg ser heller ikke særlig skille mellom rødt og hvit i treet. Relativt kort emne til langbue, kanskje? Sånn spleising tør jeg ikke prøve meg på enda. Men det kan også bli en kortere flatbue, kanskje? Man lager kanskje ikke flatbue a la Holmis i barlind?

Bjørnar: Nå har jeg jo tilgang til god sag og avretter, så det er jo en mulighet.... Hadde jo vært moro å prøve seg på en kvarting for en bue også, det skal jo være som å forme smør :wink:
Kan det bøyes, kan det skytes!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av nidrinr »

Det er litt for kort og kvistete til å kunne være verdt en formue, men hadde stokken vært solgt på budrunde tror jeg mine bud ville stoppa en plass mellom 700 og 1000. Måtte sett bedre på stokken først uansett. -Men det er jo mye morro litt kortere barlind kan brukes til også.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Prøv å se om du kan få ut noen laminater. Det kan hende at du kan få mest ut av stokken på den måten. Ta eventuelt kontakt med Per Onsrud. Han er hele tiden på jakt etter barlindlaminat. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Laminatbue ( min første og jeg skjønner ærlig talt ikke helt greia med disse. Mot en heltrebue blir jo dette....knølete og rart. Ja, det er jeg som snakker!!!). Rygglaminat av ask, kjerne/buk av eik, undergrepsplate-tinglaminat av ask og den litt stygge/rare grepskladasen er morell. Den trekker....BRRR! 81# på 30". Så da er det vel krigsbue da?
Ikke fulltrekk da armene ikke vil være med akkurat nå. Et lag (tjukt) rapsolje fra kjøleskapet for utprøving av fargeforskjeller. Å skyte med? Vet ikke, hakke prøvd.
Bilde
Bilde
Bilde
Sliter litt med fokus nå, denne Jensen...
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Hoi....nå er det jeg som snakker :lol: Du skjønnere sikkert etterhvert :mrgreen: Laminatbuer er som heltrebuer. Dom blir snyggare och snyggare och tilslutt kan dom bli så snygga at pusten blir tatt fra de som ser på buen. Så snygggga kan dom bli. :D Så hvis dette er din første laminatbue, så lager du nr 2 og nr 3 og nr 4 osv.......
Hjerteli hilsen fra Bowman som både lager laminatbuer og heltrebuer.

Hvorfor la du på den stygge og rare grepspladasken? Prøv deg på en klassisk Elb neste gang :D Ingen buer er stygge. De blir bare slik vi lager dem. Lag flere laminatbuer. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Ja, det ble en hybribløsning, litt Nydam, litt Oddbjørn-inspirert ( synes grepene hans er så kule), litt engelsk langbue. Jeg har nok mye å lære på planleggingssida. Men buen skjøt hardt, den. Knakk ei pil, gjorde jeg også.
Men, jeg trodde litt av poenget med laminat var å slippe set, bua mi bøyer hvertfall en tomme etter at jeg spenner den ned. Hmmm....
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av GreenMan »

Lars Jensen skrev:Men, jeg trodde litt av poenget med laminat var å slippe set, bua mi bøyer hvertfall en tomme etter at jeg spenner den ned. Hmmm....
Tre er jo tross alt levende materiale. Eik tåler kompresjon ganske godt, men vil også gi seg. Ask er ask og varierer veldig hvor godt det takler strekk. Hickory er nok et bedre rygglaminat, selv om ask funker godt. Jeg har en eik/hickory sak jeg lagde for mange år siden som er ganske smal og relativt tykk. Den har tålt mye, men stabiliserte seg ganske fort på rundt en tomme med strengefølge. Ganske tunge og stive tupper. Jeg har også en kirsebær/ask fra Per som har satt seg veldig lite. Den har mye tynnere tupper enn deg jeg har laget.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Strengefølge er et nyansert begrep og du unngår ikke det bare ved å lage en laminatbue. Prøv å lim inn litt mer setback neste gang og ta den forsiktig . ned. Det er ikke alltid det lønner seg å herje for mye med buer på en bøyestokk. Lag den på mål og finjuster på bøyestokk. Tynne tupper (minimal vekt) og pundstyrke har også mye å si. Skyt den forsiktig inn.
Hvis du ønsker å jobbe med tresorter som virkelig takler å bli bøyd og samtidig ha evnen til å sprette tilbake så prøv deg på Gullregn og Osage.
Buemakerkunst er "learning by doing and reflection". Du som er lærer har vel John Dewey under huden.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Takk dere to. Ja, jeg får prøve en til da. Elb? Omtrent det samme snittet som Nydam? Vi prøver på det.
Etter 120 påsketentamener og innspurt i 10'de, er ikke lesing av teori det som står høyest på prioriteringslista. Må værra "doing" fårr mæi, nå ass!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Dewey skal bare sveve litt rundt oppe i hodet ditt når du lager buer. Bøkke lesa. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Dewey skal bare sveve rundt oppe i hodet ditt når du lager buer. Bøkke lesa så mye. Jeg har sendt deg en p.m. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Toppen på laminatbua splitta, den er nå limt og grepsfadesen er fjerna. Det ble en litt annen bue, ja. Morell som overlays og rødt skinn med surring av sterk tråd. Strengen røyk etter en 20-25 skudd under en lokal historisk runde i går. Har lært at en ALDRI kan jukse med nokkspora. Sånn!
66# på 30 tommer. Fin punsj!
Buksida
Bilde
Sideprofil
Bilde
Ryggsida
Bilde
Oppstrenga
Bilde
Øvre nokk
Bilde
Nedre nokk
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av nidrinr »

Bua ser litt "sunnere" ut uten den pålimte grepsklossen ja, sjøl om det var en morsommere vekt på bua før den forsvant. Åssen lim er det du har brukt? Ser ut som en hvit og litt tjukk limfuge..?
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Hei nidrinr. Litt seint, men Biltema sin epoxy etter Oddbjørn sine anbefalinger. Som betong!

Ny laminatbue, ask/eik. Limte inn refleks på en tomme eller så på begge endene. Brukte Bowman sine mål fra siste Toxofil. (28 mm bredde i grepet, 120 mm paralelt grep og 12 mm i tuppene). Morell som nokkoverlegg.
Den måler ca 185 i lengde og er 50# + på 29". Litt rar form, eller så er det at den bøyer gjennom hele bua, det er ikke jeg særlig vant til.
Mindre enn en tomme strengefølge. Ja, ja, så var det litt kult ¨læll¨. da :)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av HEO »

Nice!
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar