HEO-buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: HEO-buer

Legg inn av Oddbjørn »

Ja barken på hegg sitter godt fast. Jeg hadde ei bue av hegg hvor jeg lot all barken sitte på, jeg brukte den lenge før noe av barken begynte å løsne. Jeg fant at hegg er seig uten særlig godt kast, men kanskje virket deres er anderledes. Jeg har hørt at hegg ble brukt til rive tenner.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: HEO-buer

Legg inn av Harald »

Har ikke klyvd dem enda. Må spare armen, og den er bare delvis bedre. Oddbjørn, ifølge enkelte kilder(EWBS hvis jeg ikke husker feil, kommer tilbake når jeg har sjekket kilden) skal hegg, som er beslektet med andre steinfrukttrær som plomme og morell, være veldig kjapt. Blandt de kjappeste treslag faktisk, men det er vanskelig å lage tunge buer av den. Hans-Erik hadde veldig god suksess med Villmorell-holmegård, så vi har tenkt å prøve møllegapet av hegg som en konkurranse jeg kommer til å tape. Men det kan hende kilden er helt på jordet og at vi får skikkelig dårlige lengdebuer.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: HEO-buer

Legg inn av Harald »

http://www.theenglishwarbowsociety.com/ ... Woods.html

Her, Prunus Padus står nederst. Jeg har imidlertid ikke fått bekreftet dette noe annet sted.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Da får vi se da, Lars J., om dette går bra!

Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: HEO-buer

Legg inn av Lars Jensen »

Det blir nok gull (som det meste du tar i). Begynne å trene, jeg nå... :roll:
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

2m ntn, 95#@28" Egenvekt 1005gram
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: HEO-buer

Legg inn av Jæger »

Fin bøy og herlig karakter. Er det gjenbruksnokker?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Ja. Klarte å redde den øvre nocken. Bua har nå blitt noen tommer kortere(På engelsk tror jeg man kaller det to pike eller piking, når man korter ned på lemmene).
Den var 83 eller 84 tommer lang, 90 pund på 32 tommer, når den var ny. Etter mye skyting har den blitt en del lettere. (Lars var nok heller ikke fornøyd med at den bare klarte 180 meter med standardpil :roll: ). Så får vi se om den passerer 200 meteren til våren eller neste utendørsNM.
Er litt redd for å trekke den videre nå pga lav luftfuktighet. 1 tomme stringfollow/Sett er det i buen nå.
Sist redigert av HEO den 09 jan 2019, 23:45, redigert 1 gang totalt.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: HEO-buer

Legg inn av Allan »

Flate...! Sånn skal det se ut! Fine greier, får det til å klø i buefingrene, det ble brått fristende å forsvinne ut i bua og spikke bue!
Edit: jeg oppdaga at du hadde svart mens jeg skreiv.
Det er smart å resirkulere nokker hvis det er ei bue som sier opp abonnementet. Jeg har gjort det en gang eller to, jeg bare borra ut så mye av treverket jeg kunne med det samme kone boret som jeg bruker til nokkene ellers, og satsa på at lumet mellom hornet og det skarve treverket som var igjen skulle holde, og limte dem på. Sitter som bare det.
Ascham skriver at når du har kjøpt deg bue og er fornøyd med den og har skutt den inn, skal du ta den til en god (cunninge) buemaker og få denne til å korte ned lemmene og tynne tuppene (pyke him and trymme hym fytte) og se til at bua blir optimal. Det kan tenkes at Ascham meinte at ei bue rett fra produsenten ikke var helt topp, evt overbygd. På Aschams tid var vel buemakere fortsatt primært produsenter av militært matriell, og tok seg kanskje ikke tid til så mye finpuss. Noen av MR- buene er faktisk tynnere i tuppene nedenfor hornet enn sjølve diameteren på hornet, altså må noen ha tynna tuppen etter at hornet har vært limt på, for eksempel av skytteren som ikke har vært fornøyd med bua slik den var kommet fra buemakeren.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: HEO-buer

Legg inn av Jæger »

God lesning, her har jeg mye lære. Klarte nesten 150 meter med standardpil og ei 55-ish # askebue. Nå har jeg alm i hus og spør nok d'herrer om ELB-tips etter hvert :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Så det er der "pike" kommer fra.
I stedet for å lage en replika av en av MR buene, har jeg gjort motsatt: Hvem av MR buene ligner mest på denne. Bue nr 81A3960 er nesten identisk med denne i forhold til målene. Tverrsnittet kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke har sett buen. Men hvis jeg forstår "Square sides" som rette sider, er det ikke så langt unna heller.
"For veik, for veik er kongens bue."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: HEO-buer

Legg inn av Oddbjørn »

Den ser fin ut.
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: HEO-buer

Legg inn av Norwegianwarbows »

Ser veldig fin ut ja Den kommer seg nok litt mer i tuppa når den blir trekt til 30-32"! Den bør ta 200metern nå altså.. Men så er jo endel som skal stemme i forhold til teknikk.. Trekk og slepp etc.. Tror egentlig de fleste av barlindbuene du lager går over 200m.

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Takk, Eirik.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Nydam-ish
Fikk gjort klar noen emner hos Lars på "spikkelørdagen". Den første er ferdig nå.
74,5"(189 cm) ntn. 50#@28".
W/D i grepet: 31mm/24mm.
W/D Nedre lem: 50 cm fra senter: 29mm/18mm og 13mm/11,5mm ved nocken.
W/D Øvre lem: 50 cm fra senter: 27mm/18 mm og 13mm/10mm ved nocken.
Egenvekt: 550g
Nock overlays fra reinsdyr.
Bilde

Bilde

Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar