Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Are »

Den så jo fin ut. Hyggelig at velouren kom til nytte. Men har du lagt skjøten på buksiden? En søm blir jo alltid litt klumpete, og det vil vel være mer behagelig å ha det på ryggsiden, eventuelt på tommelsiden av grepet. Hvor ligger vanligvis skjøten på velourgrep? Ivar?


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Vikbuer

Legg inn av Jæger »

Rett og slett lekker bue, Bowman. Moro å se den på Tingvatn.
Du nevnte osage, det er vel buken. Rygg- og midlaminat er bambus og purpleheart?
Får god inspirasjon til å prøve meg på en ELB nå, er det kompasstiller på denne?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vikbuer

Legg inn av Lurz »

Elegante horn du har fått til Bowman :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Kviljo »

Are skrev: Hvor ligger vanligvis skjøten på velourgrep? Ivar?
På de jeg har sett ligger skjøten på ryggen.

Disse viktorianske langbuene er ganske imponerende byggverk. De er ikke så enkle som man først skulle tro. De beste buemakerne limte inn mye reflex, men greide likevel å holde bredden helt i nærheten av tykkelsen, og med så godt som helt rund buk. Det vanskeligeste må ha vært å stabilisere de så de ikke vrengte seg. Jeg har en anelse om at et kjernelaminat av høy densitet er nødvendig for å kombinere mengden reflex med så smale buer som de originale. En kollega i England har en gammel Highfield i helved lancewood. Den har fortsatt 3 tommer reflex :D

Så det fine er at selv om denne buen jo er utrolig lekker, er det fortsatt mer å bryne seg på :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Hyggelig at dere likte buen. Alltid noe å lære. Har ikke tenkt så mye på at det er en måte å legge grepet på. Ville tro det ble gjort på forskjellige måter. Dette er som sagt ikke noe forsøk på en replika. Bambus er egentlig fyfy på en slik bue. Det skal helst være hickory som rygglaminat. Den har ikke kompass tiller. Den har et stivt midgrep som ligger en tomme over og 3 tommer under senter. Tilleren er litt asymmetrisk. Jeg har latt meg inspirere av Viktorianske buer og laget en krysning mellom datidens idealer og forsøkt å kombinere det med en mer moderne måte å lage disse buene på. Hvis dere googler Gary Evans longbows så forstår dere hva jeg mener.

http://onlinearcheryequipment.co.uk/gar ... 2073-p.asp

:D
Jeg er på jakt etter lemonwood og skal forsøke å nærme meg noe som kan likne på en replika senere. Da skal vi se om vi kan få velour grepet 100% historisk riktig.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Kviljo »

Vet ikke helt om jeg hadde sansen for de nokkene :shock: Dine, eller som disse Highfield-nokkene er da mye penere:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Det der er definitivt en pen nokk ja. Jeg har forsøkt å gjenskape en nokk som er avbildet i "The Journal" the society.....bla bla...... Man blir som sagt aldri utlært så kanskje jeg skal forsøke meg i retning av det bildet ditt viser meg. Har tenkt å lage en i barlind denne vinteren. Emnet er delvis klart. :D
Nokkene på Gary Evans sine buer er vel ment som en moderne og litt high tech greie. Jeg ville ikke laget de slik. Det som imponerer meg med buene hans er den litt asymmetriske tilleren. Den skal jeg prøve å få til på en bue. Hadde vært moro og laget 4-5 stykker med inspirasjon fra tidlig 1800 tall videre mot slutten og inn i vår tid. Men som sagt tidligere Ivar. Får du tak i lemonwood så gi meg et vink. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Denne kom fra No-10 i dag. Svært liten og nett og tung og presis. Får lyst til å ta den med i senga. Hmmmm... :shock:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Vikbuer

Legg inn av Harald »

Ta den med i senga, men pass på hvor du legger den; det er ikke alt som skal høvles... :shock: :shock:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Bowman is back. It’s a promise. Bilde
Min siste kreasjon. Brukt på uteNM med streng i hamp. Lett Hedebystil. Morsom bue i fin ask. Bilde
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Vikbuer

Legg inn av Jæger »

Fin bue med karakter :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Enda en Holmegårdsbue. Alle de gamle er solgt eller knukket. Bilde
50#-27». Alm. Har prøvd å være tro mot originalen og da spesielt grepet og profilen. Tuppene kunne vært en anelse stivere, men det fungerer greit. Skyter hardt og konsist med litt lang og optimal pil. Fin blinkbue of definitivt en ok jaktbue. BildeBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vikbuer

Legg inn av Lurz »

Fin den! :) Hva er nock til nock lengen igjen på de?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Denne er nok litt lengre enn
Originalen men har nok litt av samme profilen. Tror denne er 170cm ntn. Original Holmegård(den som er omtrent komplett) tror jeg er 155. Det er funnet en i Vedbæk som er 180cm ntn. Holder på med en slik en også. Alt dette er knyttet til Maglemose kultur tidlig neolittisk stenalder.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Vikbuer

Legg inn av Jæger »

Vakkert, Bowman!

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar