Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av HEO »

Kviljo skrev: 19 sep 2021, 16:30 Jeg får ikke lastet opp det amerikanske regelverket her, men det ligger under "filer" i "flight archery"-gruppa på facebook.

Om vi tenker det er lurt å kopiere derfra, må nok flere enn meg se på klassene og vurdere hvilke som passer oss best.

Vi bør samtidig se på regelen som tillater deltakelse i alle stridspilklassene, men bare én i de vanlige klassene. Her kan vi endre det til at man kan delta i én klasse per runde. Da får alle skyte likt antall piler.
Vedr mulighet for deltakelse i f. eks to bueklasser, er jeg er litt enig i det siste du skriver her, Kviljo. Mulig vi da bør utvikle et bedre kontrollregime på standplass, slik at skytingen organiseres og kontrolleres bedre. F. eks jeg ser for meg en standplassleder som roper frem klassene til skytterlinjen. Deretter gjennomføres en rask inspeksjon, før skyting starter. De som ikke skyter i klassen, får være publikum/motivatorer og heie litt. Jeg mener at vi gjør litt lite stas på alle de som er med på lengdeskytingen. Jeg tror ikke dette vil føre til særlig forlengelse av tid. I forhold til krigspilklassene: Dette kan avgjøres etter endt påmeldingsfrist. Man melder seg på de krigspilklassene man ønsker å konkurrere i. Etter tidsfristen opplyses det til deltagerne hvilke pilklasser det skal konkurreres i, for dette års NM. Det settes da en minimumsgrense for antall deltagere. Har ikke gjort meg opp noen mening, når det gjelder bueklasser, jfr andre regelverk, men en tilnærming til internasjonal standard, vil jeg nok støtte.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Are »

Bra det ikke bare er jeg som stusser over regelverket med tanke på deltakelse i forskjellige klasser.
Regelen med å kun kunne delta i én flightklasse er en rest fra den gangen vi gjorde om fra alders-/kjønndeling i klassene, til dagens system. DIntensjonen med omleggingen var at det skulle bli mer rettferdig for skyttere med forskjellig fysikk. Regelen om deltakelse i kun en klasse er en rest. Tidligere kunne en skytter bare vinne en klasse (f.eks. herreklassen). Sånn ble det også etter omleggingen for ikke å demotivere andre deltakere.

I krigspilklassen er det derimot annerledes. Der kan en skytter delta i alle klassene, gjøre rent bord og vinne alle tre preiene. Dette har skjedd mer enn en gang.

For meg virker det underlig at det er forskjell på flight og krigspiler. Hadde det vært en tanke at man kan delta i maks to klasser? Vi skyter jo to omganger. Kunne alt skytes før oppmåling. I forskjellige klasser bruker man jo uansett forskjellige piler (eller?)

Hvis skytingen gjennomføres slik HEO beskriver det bør det jo bli ryddig og lett å inspisere utstyr.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Kviljo »

* maks 1 klasse per runde

* standardpil
* norsk jakt-/strids-pil
* 35# helved eller to-lags laminert
* 50# helved eller to-lags laminert
* 70# helved
* fri# fri konstruksjon

* regelverk samkjørt med primitive klasser i USA, med unntak av streng og pilhylle.
* overtrekk og pilhylle tillatt i den frie klassen. Fastmontert overtrekk på fire tommer målt fra ryggen av buen, tyrkisk siper og marja/kings guide tillatt. Alle ikke-mekaniske former for release tillatt.

Endringsforslag?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Lurz »

Endringsforslag - ja egentlig

Vil gå for at vi i flight beholder de klassene vi har, med unntak av at vi innfører en maks 70# klasse.

Dvs 35#, 35-50#, 50-70#, og over 70#
I alle klassene er tolags laminering tillatt, sene og råhudbacking tillatt. Pilhylle ikke tillatt.
Hornbuer kanskje/kanskje ikke tillatt i 35# og 50#, egen hornbueklasse 50+#

Begrunnelse: Laminerig og sene/råhudbacking har ikke vist seg å gi spesielle fordeler.
Hornbuer har heller ikke fordeler framfor en god heltrebue under 50# så de bør kanskje tillates der.

Norsk jaktpil og broddpil går i krigspilklasse sammen med standardpil, og hva annet vi måtte komme fram til.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Det høres bra ut. Dette er premieklassene. En klasse i flight og en i krigspil. Resten skytes for å forbedre pers rekord. God plan.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Are »

God oppsummert Ivar. Lurz trekker joogsåfram en ting vi bør tenke på. Hvis noen f.eks. kommer med en hornbue på 28#, må de da skyte i friklassen? Kommer noen med en Bickerstaffbue trilam på 34#, må de skyte i friklassen? Dette er jo noe som bør diskuteres før vi har et endelig forslag.

@Bowman. Tror vi snakker forbi hverandre. Slik jeg presenterte det kan man enten delta i 2 flightklasser, 2 krigspilklasser eller som du beskriver 1 flight og 1 krigspil.

Og jeg mener at det må være opp til arrangøren på NM om de ønsker å tillate at man skyter i flere klasser (enn to) uten å delta i klassen. Dvs forbedre egen rekord, men ikke vinne premie. Siden dette er mye ekstra måling, bør vi kanskje ikke kreve at man skal få lov til å skyte i mer enn to klasser.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Det var slik jeg tenkte Are men glemte å nevne alle alternativene.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Kviljo »

Det er et godt poeng med lette hornbuer og trilam. Kanskje et annet klasseutvalg kunne løst det? I USA havner alt med flere enn to laminater i "primitive complex composite", som er den helt frie klassen. Kanskje kunne vi hatt to vektklasser i den. 50# og fri? Det blir fort veldig mange klasser... Vrient :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Hardwood »

Ja. Jeg liker forslaget ditt Ivar, og gjerne dele den frie klassen i 50# og ubegrenset #.
Når det gjelder registrering av rekorder i flight, er det ikke noe problem med flere klasser. Det er bare gøy, og motiverende for flere tror jeg. Jeg oppdaterer gjerne disse klassene videre. Vi har for eksempel fremdeles med Norgesrekordnoteringer for junior, damer og heltre.
Svar