Krigspilklasser

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Heisan.

Slaget på Re 2021 er historie. Fine lengder og fin prat innimellom pilene. Synd at flere ikke kom, men da kommer dere sikkert neste år.
Jeg har snakket endel med Eirik gjennom helgen, og vi lurer på om det er på tide å bytte ut Welsh class med en norsk krigspil, basert på de funnene vi har. Vi ser for oss en middelalderpil med funnene fra oslo og Bergen som utgangspunkt og en enkel brodd som spiss. Eirik har laget noen skikkelig fine som kunne vært et fint utgangspunkt.
Vårt ønske er å markedsføre jaktpila slik at folk ønsker å skyte den og samtidig utvikle en norsk krigspil.

Jeg har også et ønske om å avvikle krigspilene til EWBS og satse på noe annet.
Jeg er i dialog med Jeremy Spencer ang. pilene til Warbow Wales og venter på svar om vi kan benytte de her i Norge i vårt system.
Grunnen til dette er at EWBS pr. idag er historie. Det kjennes fryktelig dumt å skyte piler fra en slik type forening hvor konflikter har vært viktigere enn bueskyting.
Warbow Wales er en oppegående forening som fungerer, og et samarbeid med dem er noe jeg ønsker å få til. Jeg har invitert Jeremy til Re og han skriver tilbake at når pandemien er under kontroll er det noe han ønsker å få til.
Det er like lett for oss å komme oss til Wales på et liknende arr. Hva med å bytte på annethvert år. Høres ambisiøst ut, men det var bare et forslag.

Slik jeg ser det kunne vi beholdt standardpila og skutt Lywerye og Westminsterpila som Warbow Wales har replikert.
Hvis noen fortsatt ønsker å skyte Livery og Quarter pounder for egen interesse så er det jo ingen ting i veien for det.

Hva synes dere om dette forslaget.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Da har Jeremy svart meg og han skriver at vi fritt kan bruke alt som Warbow Wales har jobbet fram av piler og buer
https://www.warbowwales.com/
Han er også interessert i det vi har av piler som kan bli interessante for de, og jeg har gitt han link til vår side og jaktpila.
Jeg skriver også at noen av oss ønsker en norsk krigspil.
Hvis ingen flere enn Eirik og meg tenner på dette så jobber jeg dette gjennom i THB og praktiserer det på Re.
Warbow Wales er en likandes gjeng. Det kan Simen Svenkerud bekrefte. Han kjenner Jeremy personlig. Jeg har også i flere år hatt en hyggelig chat med Jeremy på Messenger om bueskyting, krigspiler og muligheten for å besøke hverandre. Warbow Wales er en lokal forening med mye av den samme folkeligheten vi selv har og som vi definitivt vil føle oss hjemme i. Skal vi bygge relasjon med likesinnede fremover og muligens få til noen treff så er dette absolutt gjengen for oss.
De skyter med historiske buer og piler i en kontekst utenfor reenactment verdenen. Dette er noe av tankegangen med Slaget på Re også. Vi har et "low level" event uten draktkrav og helt utenfor det vi gjør på Middeladerfestivalene og uteNM. Dette skaper variasjon.

Jeg har vært lite til stede på forumet i det siste og ønsker å gjøre noe med det. Dette er starten på litt mer engasjement.
Are, Stian, Anders, Eirik, Daniel, Lars, Hans Erik, Allan, Ole, Bjørnar B. Thor Kristian R. og U.T, noen jeg har glemt?
Dere som ikke skyter krigsbue trenger strengt tatt ikke mene noe om dette, men støtte til forslaget mitt er svært hyggelig.
Hvor kult hadde det ikke vært om vi kunne hatt en vennskapsforening hvor vi konkurrerer med hverandres piler.
Derfor minimum to piler fra oss. Jaktpila og den kommende krigspila. Basert på våre kilder og funn. Dette er god markedsføring av alle funn i Breheimen, Jotunheimen, Oppdal og Middelalderfunnene fra Oslo og Bergen.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Are »

Her var det mange tanker...
Først av alt vil jeg si at det å ha en Walisisk vennskapsforening høres veldig hyggelig ut. Så det er jeg for at vi jobber mot. Tror nok Re er et fint sted for dem siden draktkrav ikke eksisterer der.

Selv om EWBS er nede, er det andre enn oss i verden som fremdeles skyter klassene deres. Husk at de prøvde å spre det glade budskapet. Tror EWBS har søsterforeninger i Holland, Australia USA og sikkert noen andre steder. Har også funnet East Kent Warbow Society. Vet ikke hvor mye aktivitet det er i disse klubbene. Men vi er neppe de eneste som skyter Livery og QP i verden.

Når det gjelder walisisk klasse ble vel den delvis innført fordi vi skulle ha en maks begrensning på trekkstyrke. Hvis vi overfører dette til en eventuelt ny Norsk Krigspil, er jeg helt med. Jeg digger pilene til Eirik.

Grunnet min fysikk (bavianarmer) er jeg ikke tilhenger av pilklasser som begrenser trekklengden min til 30" og kortere enn dette. Skal jeg skyte "i" buen blir 30" for kort for meg. Derfor har jeg ikke laget meg en Westminster, og derfor har jeg ikke promotert Lyverye framfor Livery. Så jeg ønsker ikke å fjerne Livery eller QP (fordi den er morsom). Men på Re kan vi vel skyte alt? Livery, lyverye, Standardpil, westminster, norsk jakt- og krigspil, QP og hva det nå måtte være.

For min del kan vi på NM gjerne bytte ut Standardpil med Livery, walisisk meg en Norsk Krigspil. Så må vi få ut fingern å få laget noen utlånspiler, så andre kan få prøvd dette også.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Så da tolker jeg det som at det er uproblematisk at vi bytter ut Walisisk med en norsk krigspil. Reglene med pundbegrensning kan jo bare overføres dit. Hvis vi skal satse på en vennskapsforening som Warbow Wales må vi jo skyte pilene deres. Det er uproblematisk for meg at jeg knytter THB opp mot Warbow Wales, men det hadde jo vært stas hvis flere ble med på det.

Det går fint an å gjøre begge deler.

På Re kan vi skyte alt, og det har vi tid til.


Jeg lager gjerne en hau med Lywerye og Westminsterpila og lar folk prøve det ut. Det interessante med de pilene er at de er i langt større grad replikapiler enn pilene til EWBS.

Kan ikke dere med lange armer danne en egen bavianklasse. Jeg mener at de armene dine er juks Are. :D
Du bør egentlig ikke få lov til å trekke så langt. Det gir deg konkurransefortrinn :D :D :D Dette var spøk :shock
Jeg begynner å jobbe med saken i THB og ser hva jeg får til med Jeremy, så kan vi ta det med NL, hvis og når vi kommer igang med det.
Er det folk her som kan la en gruppe på maks 4 jobbe med den norske krigspila og få arbeidsro?
Er det mulig å få til? For mange innspill blir fort litt mye greier.
Eirik har laget noen gromme Middelalderpiler som fint kan være et utgangspunkt. Vi trenger egentlig bare å gå for den.
Pilene til Warbow Wales har ingen vektbegrensning, men er stramme når det gjelder materialvalg. Vekta kommer av seg selv når materialvalget er satt. Osp er lett å få tak i. Tudorbodkin kan vi lage her på Bjerget.

;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigspilklasser

Legg inn av GreenMan »

Jeg vil beholde standard (som tross alt er en pilklasse vi nå har mange års resultater fra og som er lett å få til) - jeg er for å bytte ut den welsh med en en norsk krigspil som offisiell klasse med pundbegrensning på buen.
Så er det opp til oss hva vi ønsker å skyte ellers.

Norsk jakttpil tror jeg også kan fjernes som en pilklasse i lengde.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Forslaget mitt støtter Standard.
Den norske jaktpila kan definitivt byttes ut med en krigspil som erstatter Welsh.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Lurz »

Noe jeg ikke skjønner helt Bowman.
Du skriver at hvis vi skal ha vennskapsforening bør vi skyte pilene deres, i neste omgang sier du at nork krigspilklasse skal erstatte Welch?
Syns ikke helt vi skal droppe norsk jaktpilklasse. Bra å ha en klasse for litt lettere piler, og for å promotere Breheimen funna.. Bør kanskje se på om reglene kan forenkles uten at det blir altfor uhistorisk, så flere kan komme inn i den.
Hva med å lage forslag til en liste: "Dette er NM klassene" Utenom nm skytter jo alle det de vil :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Lurz. Welsh class har ingen ting med Warbow Wales å gjøre. Welsh class er en EWBS klasse som ingen skyter. Gå inn på siden deres så ser du hvilke piler de har utviklet.
En norsk krigspil er ønsket av meg og Eirik ved siden av jaktpila. Hvis flere ønsker jaktpila så er jeg med på det, men en krigspil bør erstatte Welsh. Vi trenger to lengdepiler.
Jeg tenker at en jaktpil og en krigspil sammen kan være vår måte å omfavne de norske pilfunn, både i Oppdalfjella, Breheimen og Bergen/Oslo
Hvis vi skal beholde Jaktpila må vi begynne å skyte den. Dette er mitt ansvar også.
Jeremy Spencer er interessert i pilene våre. Derfor en vennskapsforening hvor vi kan skyte hverandres piler, og komme oss på tur. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Norwegianwarbows »

Så bra at flere er enige i å bytte Walisisk klasse til en Norsk

Standardpil bør få stå. Det samme mener Jeremy og Co. Westminster Abbey pila er jo en skikkelig middelalderpil. Jeg vil gjerne ha den med på NM sammen med en Norsk krigspil. Da har klasser som kan sammenlignes med hverandre. Lik lengde og circa vekt. Norsk jaktpil ble altfor komplisert etter min smak. Kunne vi ikke hatt en 50-60-70#? klasse for broddpil istedet?

Når det gjelder pundstyrke på tovedbuene, dreier det seg om 80-100#. Ihvertfall ifølge mine reproduksjoner. Jeg nevnte det for Ivar ifjor og husker jeg rett var han enig i at de har vært det. Det samme er Jan Egil.



Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Lurz »

Bowman, betyr det at vi fritt kan bruke stoffet fra Warbow Wales, at vi også kan trykke det i Tox? (jeg kunne oversette) Det kan kanskje være en forberedelse til en gjennomgang av de offisielle krigspilklassene til neste årsmøte? Og da hadde det vært fint å få med et forslag til den norske krigspilklassen som Norwegianwarbows foreslår også?
Enig i at den norske jaktpila er vel komplisert, men jeg liker som sagt tanken på en lettere pilklasse, og at vi får med noe av breheimenmatrialet. Usikker på hvordan det kan løses
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Vi kan bruke alt som står der med klare ref. til hvem som har laget/skrevet det.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sist redigert av Bowman den 15 sep 2021, 13:23, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Norwegianwarbows »

Vi løser det med å feks bruke størrelsen og fasongen på fjærene de har funnet der oppe. Da har vi ihvertfall noe med.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Jaktpila bør defineres strammere med færrest
Mulig valgmuligheter. Det tror jeg er lurt.
Det ble åpnet for at man kunne nerde i alle retninger, men en helt konkret pil på linje med de andre krigspilene tror jeg vil være enklere for å få til dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Allan »

Jeg kan støtte nok så mye av det som er skrevet til nå, så jeg skal nøye meg med å blande meg i det jeg har engasjement for.
Jaktpila ble, som flere skriver, for omfattende. Man skulle ta hensyn til alle, og da blir det gjerne sånn. Jeg synes ikke den skal skrotes, men kanskje det er nyttig med revisjon.

Norsk krigspil er jo noe noen av oss har diskutert i noen år. Fra i fjor av er det noen som har laget noen som en kanskje kan se som prototyper. Uansett, vi bør vel sette oss ned og se på hva slags klasse vi ønsker at det skal bli, men jeg får inntrykk av at man tenker at den kan gå inn i stedet for walisisk. Betyr det at man tenker seg samme dravektområde, og er det det som er koblinga når det skrives om tovedbuer mellom 80 og 100#?

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Norwegianwarbows »

Med en ny Norsk broddpil klasse ser jeg for meg en pil på 28-30" trekk, 14cm fjør med bek og surret med hamp eller lin. Tangespiss og tønneformet skaft ubehandlet i enten bjørk eller furu. Max dravekt på buen 100-110# på 28-30?".

Jeg vil ha pilene så historiske som mulig, så vi finner ut av hva slags lengder som har vært sannsynlige.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Svar