Krigspilklasser

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigspilklasser

Legg inn av GreenMan »

Bowman skrev: 15 sep 2021, 13:32 Jaktpila bør defineres strammere med færrest
Mulig valgmuligheter. Det tror jeg er lurt.
Det ble åpnet for at man kunne nerde i alle retninger, men en helt konkret pil på linje med de andre krigspilene tror jeg vil være enklere for å få til dette.
Det er vel her jeg kanskje er mest uenig - den er for avansert og hvis den skal spisses enda mer så blir det ikke noe av. Viktig med en pil som er relativt enkel å lage.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Her tror jeg du misforstår meg greenman. Jeg ønsker en pil som er lett å lage, så da er vi tydeligvis enige i resten også.
DVS en pil som er som en standardpil. Helt klare mål og dimensjoner,. Bare så det er oppklart. Jeg støtter meg til Allans beskrivelse. Den er helt i tråd med hva jeg mener. Den vi har er for utflytende.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Are »

Ad Norsk Jaktpil. Meningen med å ha romslige regler, var jo at man skulle kunne lage seg en pil avhengig av hva slags spiss man fikk tak i. Vi skiller (så vidt jeg husker) mellom type A, B og C. Der A er steinalder/bronsealder/romersk jernalder. Type B er folkevandring/vikingtid. Type C er middelalder. Da blir det jo f.eks. feil å si at skaftet skal være en type B med bestemte mål uten at man samtidig låser spissen med en form som var riktig for vikingtid/folkevandring. Man kan slipe til sin egen skiferspiss. Men da bør man bruke type A.
Håper dere skjønner hva jeg mener.
Det er et romslig regelverk. Det oppfordrer til litt research. Men hvis folk ikke er i stand til det, kan vi jo komme med konkrete eksempler på hva som matcher av skaft og spisser. Men det gjør jo regelverket veldig fyldig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Jeg husker veldig godt intensjonene med et slikt fyldig regelverk Are, men min mening er at det kan bli litt vel utflytende. Jeg heller mer i retning av at man for eksempel replikerer en vikingpil. Viking er vel det som fenger mest her hjemme og der ute. Det er utlendinger som etterlyser en Vikingpil. Hvorfor ikke bare lande på en typisk norsk viking jaktpil fra vårt hjemland basert på våre funn. Det er fullt mulig å nerde videre i pilskatten vår fra fordums tid.
Samtidig så forstår jeg da videre ønsket om å nerde, og jeg husker veldig godt at vår kjære Tor Bjarne var veldig opptatt av det. Det hadde vært hyggelig om denne klassen kunne bestå til minne om han. Men det må være enkelt å lage en slik pil. I tillegg skal reglene følges opp ved kontroll og det er vel greit at det er så enkelt som mulig. Hva med å stille krav til materialer og spisser som er lett å få tak i og styre unna vektkravet. For eks. Bjerk, enkel flat jaktspiss med tange, gåsefjør, bek, lintrådsurring og never.
Bare et forslag.

Mitt ønske er at krigspila også følger en stram oppskrift. Helt i tråd med hvordan Warbow Wales har laget Lyweerye.

Med hensyn til jaktpilklassen: I Norge er det satsning på Viking i disse dager. Spesielt Vestfold. THB er medlem i Vikinger i Vestfold og Telemark og vi er satt på kartet med en verdensarv å forvalte. Det er plenty med midler der og det kan åpne dører for bueskyttere som driver med viking ved siden av selvsagt Middelalder og alt det andre vi driver med.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Lurz »

Kan tenke meg å lage en sak til Tox der vi presenterer noen forslag til "offisielle" krigspiler. Så kan vi eventuelt ta en bestemmelse (eller ikke?) på årsmøtet -22.

Sånn som jeg har forstått det er dette de aktuelle klassene.

Warbow Wales sine klasser:
The Warbow Wales ‘Lyverye Arrowe’
The Westminster Abbey Arrow
Standard pil

Norske klasser:
Norsk Broddpil
Norsk Jaktpil

Noen flere forslag?

De tre første kan jeg ta spesifikasjoner fra sidene til Warbow Wales.
Kan noen sende meg forslag til spesifikasjoner, og gjerne en tegning/skisse til broddpil? Norweganwarbow?

Kan prøve å jobbe litt selv med jaktpil/vikingpil. Tenker i utgangspunktet vi bør holde oss i jernalder. Ellers tror jeg noe av problemet med at få skyter i klassen er krav om håndsmidd spiss, neversurringer og bek, noe mange ikke har et forhold til. Må tenke litt der, noen forslag?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Dette er ihvertfall mitt ønske og jeg tror Eirik og Are deler dette synet. Men vi vil fortsatt skyte Livery og Quarter pounder uoffisielt.
Jeg ønsker at broddpilen bør være viking eller tidlig middelalder. Vi får lete etter kilder. Allan er igang tror jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Norwegianwarbows »

Jeg ønsker at broddpilene skal være middelalder. Det har vi flest funn av. Jeg legger med bilder av div funn. BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Jeg blir med på det Eirik.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Ingis »

Det ble stille med aktivitet på denne siden, så jeg prøver å få litt liv i den igjen.
Jaktpila bør beholdes.
Spesifikasjonene bør justeres og forenkles. Jeg har laget en jaktpil etter dagens krav, og min største utfordring var faktisk å få til tette nok surringer av fjærene. Bommet flere ganger før jeg kom i mål.
Uansett vil en slik pil gi visse utfordringer til den som skal lage den, så det vil nok ikke bli en pil for alle, hvis da ikke noen produserer for salg.
Hvis pilen skal favne jernalder og vikingtid så er det to piler med ulikt utseende, men hvis krav til vekt er lik, så er det vel ikke noe problem.
Begge skal ha tønneformet skaft, knoppnock/avflatet og utvidet nock. Minimumslengde på skaft, to alternative spisser fra jernalder eller viking. Burde vært mulig å få noen til å produsere standariserte spisser til jaktpila.
Antall surringer ville jeg droppet. Neversurring ved inskjefting er ok.
Siden dette skal være en jaktpil burde den kanskje skytes med en jaktbue, ikke en krigsbue. En 60 punds bue ville åpne for at flere kanskje ville delta i klassen?
"Back to nature!"
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Norwegianwarbows »

Hadde det vært en mulighet at NL kan bistå med utlån av piler til de forskjellige klassene? Eller blir utgiftene for høye? Dette vil gjøre det mye lettere å få med flere ihvertfall. Jeg kan godt lage standardiserte spisser til alle klassene, hvis ingen har bedre forslag til smed.

Surre pilene er jo ingen sak hvis man bruker nål.

Jeg har tenkt litt over vektkrav i jaktpil klassen og er litt uenig at vektkravet skal være så lavt. Ettersom kopier av tovedbuer type A, B og C havner over 60#.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Enig med Ingar i at spesifikasjonene på jaktpila bør forenkles eller strammes opp. Standardiserte spisser til både jaktpila og krigspila er en god ide.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Lurz »

Har forsøkt å samle noe om de aktuelle pilklassene til en sak i Tox, som forslag som kan tas videre til årsmøtet.
Printer og tar med til Hamar (hvis jeg får printeren opp å gå, har reinstalert pcen) så kan vi se på det der.
Fant spesifikasjoner til Livrey, men ikke illustrasjonen, noen som har den?

De pilklassene jeg har sett på er Lyerye, Livery, Westminster, og standardpil, pluss de norske, broddpil og jaktpil.
Skal prøve å ta med innspill herfra.

Bør vi ha med andre piler, Quarter Pounder eller andre? Da må jeg i tilfelle få spesifikasjoner....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Bowman »

Høres bra ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Are »

@lurz
Har sendt deg epost med lenker til livery og QP. Både spesifikasjoner og illustrasjoner.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigspilklasser

Legg inn av Lurz »

Flott takk! Skal prøve å ta med noen forslag til Hamar
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar