Om historisk drakt - forslag/diskusjon

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av GreenMan »

Har sittet og tenkt litt i helga - og heller nesten mot å fjerne draktkravet - men heller
gi de som gir det lille ekstra mulighet til å samle poeng. Du kan samle opp til 30 poeng på at utstyret ditt er tipp topp

Drakt opp til 20 poeng - undertøy, hoser/bukser, kjortel/kjole, hodeplagg og fottøy
Bue - 5 poeng
Piler og skyteutstyr 5 poeng

Så hvis du skyter med f.eks middelalderdrakt så må du ha ting på stell. Buen skal være av middelalderdesign for å skåre fullt. Pilene må ha et design som passer med middelalder
Skyter du i vikingklær skal buen være design fra vikingtid
Skyter du med en Holmegård så er det steinalderklær som gjelder
Skyter du med en viktoriansk bue så skyter du med viktorianske klær osv...

Per i dag (med mindre det legges til ekstra konkurranseformer) så er det 90 poeng i presisjon - med mitt forslag er totalen 120 i presisjon.

Ja forslaget er faktisk halvveis seriøst.

Vi kan også gi 10 meter pluss for de som skyter i drakt i lengde.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Are »

Spennende forslag. Jeg er jo selv for å fjerne draktkravet. Tvinge noen som ikke vil, gir sjelden gode drakter.

Men rent konkret blir dette en krevende ekstra oppgave for arrangørene. Ikke bare rent organisatorisk. Men jeg vet ikke om et dommerpanel som er dyktige nok på alle perioder før 1900 til å kunne gi en rettferdig dom over klærne og skytterutstyret til deltakerne.

Kanskje drakten også vektlegges for mye I presisjon i ditt forslag.

Men fint med diskusjon og nye innspill. . .


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Ingis »

Personlig syntes jeg vi er litt på villspor når vi blander drakt og utstyr inn i resultatlistene. Det bør være de sportslige resultatene som teller når man skal kåre en Norgesmester i presisjonskyting, ikke klær og annet utstyr. Kåring av "Årets Bueskytter" tar seg av den delen.
Må si at jeg er overrasket over at man i det hele tatt tenker tanken om å fjerne draktkravet. Skuffende!
Ærlig talt er lista for antrekk lagt lavt, men det er tydelig at mange nye ikke helt forstår hvor enkelt det kan være å skaffe seg et greit antrekk.
"Back to nature!"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg er enig med deg Ingar. I det siste har det foregått en laaaang diskusjon på FB om dette. Jeg syntes det hele begynte å ligne på en komedie.
Reglene pr i dag er klare å skal følges inntil annet er bestemt. Hvis noen ønsker forandring så kom med et forslag til årsmøtet.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Bowman »

Fjerning av draktkravet kan komme til å gi enda flere innslag av fantasy og kle seg ut. Draktkravet må håndteres og medlemmer må informeres og veiledes i forhold til hva som er innafor. Er det flere tråder om dette her på forumet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Bowman »

Mitt innspill på Facebook hadde gode poenger. At det sporet av en smule kan tilskrives flere ting. Jeg tar ikke ansvar for det alene. Facebook når en større del av medlemmene våre. Poenget med det hele var
Å problematisere draktkravet. Folk trenger veiledning på kravene våre. De må vite nøyaktig hva vi legger i en historisk drakt. Det nytter ikke
Å overlate dette til folks egen dømmekraft. Derfor må NL jobbe med å formidle dette kravet og hjelpe
Folk med å få det til. NL kan ikke drives som et venstrehåndsarbeid men av dedikerte folk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Are »

Jeg klarer ikke dy meg:
Jeg vil selv definere meg som tidvis dedikert, og det meste jeg gjør er venstrehåndsarbeid. Det går nemlig an å være venstrehendt ogdedikert på en gang

Mange av medlemmene klarer seg helt fint uten at noen passer på dem. Så har du en del som vil skjerpe seg bare kravet håndheves. Så er det en del av medlemsmassen/deltakerne som trenger hjelp. Noen er nok fornøyde med å kunne kjøpe noe som er enkelt nok til å kunne bli godkjente. Noen andre trenger bare en liten veiledning/dytt i riktig retning

Blir spennende å se resultatet av seminaret.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Bowman »

Nytter ikke å være tidvis dedikert. Du må være det hele tida. hvis venstrehåndsarbeid er malen så nytter det ikke med høyrehåndsarbeid. Du må velge ja. NL må fortsatt drives aktivt og noe av aktiviteten bør handle om å hjelpe folk som sliter med draktkravet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Allan »

Jeg synes i grunnen Ares beskrivelse av NMdeltakere er ganske fin: noen greier seg sjøl, noen vil passe på å være på rett side av reglementet når de veit det følges opp, og noen trenger hjelp. Vi kan jobbe litt med den siste gruppa, for kanskje det ikke er nok å henvise til at "det kan man lese seg til".

I mitt hode finnes det flere varianter av å trenge hjelp: noen er i stand til å finne ut hvor de vil, men veit ikke hvordan. Denne gruppa kan man nå ut til på et håndverksseminar der en kan få veiledning og praktisk hjelp med teknikker.

Andre veit ikke helt hvor de skal begynne og kan la seg skremme av at drakt framstår som vanskelig og/eller dyrt. Det trenger ikke være noen av delene, og da må vi kommunisere mer enn "dette får alle til" eller noe sånt. De trenger sikkert også få noen konkreter å forholde seg til.

Den pedagogiske oppgaven blir uansett å kommunisere hva som er bra med historisk drakt og hvordan de kan skaffe eller lage seg det på en overkommelig måte.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Are »

Vet at "klippeskrekk" også er en hindring for en del folk. De har et stoffstykke foran seg som de har betalt en del penger for og er redde for å ødelegge det ved å klippe feil.

En del trenger også hjelp til å ta mål av egen kropp og overføre målene til en effektiv utnyttelse av stoffet.

Skulle gjerne hjulpet til med dette på seminaret. Men det blir ikke i år.

Så vidt jeg har skjønt er det en uanstendig høy andel pedagoger i NL. Så det burde ikke være noe stort problem å få til dette.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Allan »

Klippeskrekk finnes. Jeg har ikke det, men jeg har da også høy skjøte- og lappefrekvens siden jeg av og til klipper feil. Det er heller ikke noe problem. Gjør du feil kan det som oftest reddes.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Lars Jensen »

Om det nå skulle bli slik at det blir en sy/klippe/ta mål/designe-session på Ajer, kanskje det hadde vært en ide å ta det opp på film (telefonkameraer er jo relativt gode nå, har jeg hørt)?
Så kanskje dette kan legges ut som en ressurs på FB-sida til NL i etterkant av seminaret?
Rettigheter og slikt legger jeg meg ikke opp i, men det burde være mulig å vise/gjøre dette relativt rimelig, kanskje sågar gratis?
Jeg tenker først og fremst en slik generisk kjortel som Ingar har på bildet i en annen tråd her inne. Da har vi jo gjort litt for å avskrekke og avmystifisere syhelvetet...
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Allan »

Kjempeinnspill, Lars! Det må gå an å få til noe med det der. Ellers er jo óg avmystifisering et viktig stikkord. Vi må greie å presentere dette på en måte sånn at folk ser at det ikke er rakettvitenskap. Det enkle plagget til Ingar var et godt utgangspunkt. Noenlunde enkle saker kan man få.til med noenlunde enkle metoder.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Are »

Hvis video er løsningen, kan vi vel bare finne en god beskrivelse på YouTube vi kan lenke til?

Krever riktignok at noen setter seg ned å finner en god beskrivelse. Men det er bedre at noen kyndige gjør det, enn at noen ukyndige finner en beskrivelse der på egenhånd.

Men hvis noen vil filme på Ajer, klippe det sammen til noe nyttig og legge det ut (med tillatelse fra deltakerne) er det jo bare å gjøre det.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Om historisk drakt - forslag/diskusjon

Legg inn av Bowman »

Allan oppsummerer bra det jeg tenker med dette. De som klarer seg sjøl og har skjønt kleskoden er ikke målgruppa her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar