Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av GreenMan »

Følgende regelbrudd har blitt observert etter årets lengdeskyting på NM:
- Manglende historisk drakt
- To skyttere har skutt i to flightklasser
NLs regelverk skrev: BEKLEDNING
Bekledningen skal være historisk etter beste evne og gjelder spesifikt for deltakelse i utendørs Norges Mesterskap i historisk bueskyting. For deltakelse i andre konkurranser er krav til bekledning opp til arrangøren og skal således annonseres på forhånd.
Lengdeskyting
Det konkurreres i 3 klasser uavhengig av alder og kjønn: Buer opp til 35 pund, buer opp til 50 pund og fri vektklasse.
Pilene som skal brukes kan være maksimalt 1 tomme lenger enn den trekklengden som buen skal trekkes til under målingen. (Det vil si: en bue som er 50 pund ved 27 tommers trekklengde, kan skytes med max. 28 tommer lange piler.) Trekklengden måles fra bunnen av pilens nokk og til buens rygg. (utsiden av grepet/ siden som vender vekk fra skytteren)
Skytterne må selv sørge for at buen og pilene blir målt og merket på målestasjonen før konkurransen. ( stasjonen vil være på plass både lørdag og søndag)
Deltakerne kan stille i kun 1 vektklasse, i tillegg til krigspilklasse. (standardpil)
Det er lovlig med historisk overdrag i lengde- og artilleriskyting.
Bør regelverket presiseres og skal det deles ut førstepremier til deltagere som ikke følger regelverket?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Christian »

Lengdeskytinga må vel kunne lukes ut i påmelding til skyting?
Hva med en spørreboks ved påmelding om man har en god nok drakt eller om man trenger å leie. Litt romslig påmeldingsfrist så må det nå gå an å få på plass noe som ikke skriker polyester..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av GreenMan »

Christian skrev: 31 aug 2020, 21:58 Lengdeskytinga må vel kunne lukes ut i påmelding til skyting?
Vil skje neste år (og blei gjort i fjor)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Allan »

Når det gjelder det siste regelbruddet som nevnes, kan en si at sekretariat for lengdeskyting er en oppgave som bare egner seg for folk med god oversikt. Det burde fanges opp, og helt uten å klandre hverken arrangør eller skytter, kan slike hendelser til dels tilskrives arrangementskulturen i NL.
Konkurranser i NLs regi bærer ikke så mye preg av strømlinjeformet flyt og tight kustus på skytterne. Det er ofte litt happy- go- lucky og "det går helst bra" med tanke på avvikling av øvelsene. Dette er ikke meint som refs, for det er mange som setter stor pris på jovial tone og lave skuldre, og skulle vi profesjonalisere bort hippiepreget helt, ville vi nok miste mye av den trivselen deltagerne setter pris på.
En av grunnene til at denne måten å gjøre det på tross alt funker, er at mange deltakere har vært gjennom dette mange ganger, så det flyter litt på rutinen. Utfordringen kan være at uerfarne eller helt ferske deltakere ikke har forstått instruksen ordentlig, men det er altså mulig å lese seg til det meste hvis en tar seg bryet med det.

Det går med en del arbeidstimer til å forberede og avholde øvelsene, og oppmåling etter lengdeskytinga. Derfor sitter det langt inne for meg å kritisere de som har gjort jobben, for de har etter alt å dømme jobba mye for å få dette til. Vi skal være veldig takknemlige for at noen orker og vil ta på seg disse oppgavene. I fortsettelsen bør man fra NLs og evt medarrangørers side sørge for at det er mange nok som deler på oppgavene, og med en fornuftig arbeidsdeling burde det gå å unngå feil i framtida.



Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Allan »

Når det gjelder det andre, har jeg sett en (økende?) tendens til at en del "ser litt stort på" antrekksreglementet på søndagen. Til tross for at det er mange ting som formelt skal godkjennes før deltagelse i stevner, har jeg aldri sett eller hørt om noen som er blitt nektet å stille (men noe utstyr er vel blitt underkjent). Det er ikke noen hyggelig oppgave arrangør må ta før øvelsen skal begynne, det å nekte noen å stille, sjøl om regelverket er klart.

Jeg kan for øyeblikket ikke komme på noen god løsning utovel det velprøvde "minne om, rette fokus mot" osv. I all anstendighets navn skal reglene gjelde alle og håndheves likt, så det er bare å håpe at ingen stiller kommende års arrangører i denne kjedelige situasjonen. Hvis noen har ideer som er noe mer kraftfulle enn mine "hopes and dreams/ thoughts and prayers" mottas de med takk.

På vegne av meg sjøl, og med håp om å være i noenlunde takt med resten av styret...

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Lurz »

Greia er vel at vi har sett litt stort på det på søndag, med tanke på at mange har lang vei hjem og pakker sammen tidlig. For å komme kjapt av gårde etter skytinga stiller en i "sivil" på lengde. Spørsmålet er om det er riktig?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Kviljo »

At draktkravet ikke håndheves strikt på søndag er kanskje ikke så rart når arrangør har glemt at det også skal arrangeres noe på søndag :mrgreen: Det var såvidt jeg forstod ingen som hadde fått delegert arbeidsoppgaver til å gjennomføre lengdeskytinga. - annet enn å vise oss veien til jordet. Det gikk jo på et vis, men vi kan ikke fortsette slik om det skal bli tatt noenlunde seriøst. Det er jo ikke sånn at en håndfull personer skal påta seg all jobben, men oppgavene må delegeres ut på forhånd slik at hver enkelt kan forberede seg.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Årets NM haltet på flere områder. Mitt forslag er at vi lager et evalueringsskjema som folk fyller ut før vi drar hjem på søndag. Evnt ett skjema for hver dag.
NL bør ha en enda tydeligere rolle under gjennomføringen av arr. Uansett om det er satt bort eller delvis satt bort.
Under min kommunikasjon med Per i planleggingsfasen var jeg sikker på at lengdeskytingen var under kontroll. Hvorfor det sviktet skal jeg prøve å finne ut av. Jeg har også noen tanker jeg skal diskutere med styret ang kommende arr.
At draktkravet håndteres litt lett og ledig er også noe vi bør ta opp. Det kan være vanskelig å være presis og nøye når vi snakker om helt ferske deltagere. Allan skriver bra om dette lenger opp i tråden.
Kommer tilbake til dette etter en styreprat.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av dagsunde »

Det enkle svaret er at arrangør har ansvaret for at reglene blir fulgt.

Slik jeg forstår det, glapp det litt på søndag i år.

Vi har vel alltid kjørt en linje der vi har oppfordret til å "gjøre sitt beste" mtp. antrekk, men aldri avvist noen pga. manglende eller mangelfullt antrekk.
Om vi skal stramme inn på dette er vel et spørsmål til generalforsamlingen.

Når det gjelder premiering av en deltager med evt. manglende korrekt bekledning eller feil klasse, skulle dette blitt stoppet av arrangør.
Derfor syntes jeg, privat, at vedkommende skal beholde denne plasseringen.

Men det syntes klart at NL må få på plass endel presiseringer rundt drakt og utstyrskontroll...
Gjerne I en arrangørhåndbok eller liknende.

Et hjertesukk til slutt; I mine øyne er Fantasy/cosplay drakter I skinnende syntetisk fløyel adskillig være enn en grå bukse og en nøytral genser. Og vi hadde flere tilfeller av det første i år.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Allan »

Jeg synes godt vi skulle ha strammere prosedyrer, men det er ikke så populær materie å jobbe med i NL- sammenheng. Kanskje var søndagen i år et tilfelle som belyser nytten av nettopp det. Styret bør initiere arbeidet og hente innspill fra de med den nyeste erfaringa fra stemneavvikling. Dette kan forelegges årsmøtet 2021.

Når det gjelder hva som er blitt tillatt og ikke og hva som er gått gjennom kontroll (eller mangel på det) er ikke så relevant. Regelverket til NL inneholder så vidt jeg husker ingen hjemmel for å gjøre om - så det arrangør har godkjent (eller ikke underkjent) - er godkjent. Nå skal vi se framover, det er dit vi skal.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av dagsunde »

Allan skrev: 01 sep 2020, 07:58 ... Nå skal vi se framover, det er dit vi skal.
Tiltredes! 8)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av olethearcher »

Litt "of topic" fra det trådstartet spør om, men hva er egentlig begrunnelsen for at man kun kan stille i en vektklasse? Man ville vel sett enda flere rekordskudd hvis alle (og de beste) kunne stilt i så mange klasser de vil. I de fleste andre idretter, så kan man vel normalt stille i hvilken klasse man vil, så lenge kravene til klassen tilfredsstilles.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Kviljo »

Det er sånn fordi man ønsker å unngå at jeg vinner alt :lol: Det er fordi 35/50/fri-klassene har erstattet junior/dame/herre-klassene. Egentlig er det nok greit som det er.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av GreenMan »

olethearcher skrev: 01 sep 2020, 09:42 Litt "of topic" fra det trådstartet spør om, men hva er egentlig begrunnelsen for at man kun kan stille i en vektklasse? Man ville vel sett enda flere rekordskudd hvis alle (og de beste) kunne stilt i så mange klasser de vil. I de fleste andre idretter, så kan man vel normalt stille i hvilken klasse man vil, så lenge kravene til klassen tilfredsstilles.
Bakgrunnen er vel at det er vanskelig å vite hvilken bue som har skutt hvilken pil. Så fort mulighet for å jukse. Så sånn egentlig burde de som skyter welsh og standard hatt krav om å bruke samme bue.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Allan »

For å spore tilbake til en framtidsretta og løsningsorientert fortsettelse på problemstillinga som ble reist her (og jeg har til nå ikke mottatt så mye konkret hverken per sms, post eller budstikke) tenker jeg å skissere en løsning. Man må gjerne melde seg på diskusjonen og være uenig i den, det vil sikkert bare vært positivt, mtp. å komme fram til gode løsninger.

Det kan utarbeides en instruks som SKAL følges ved arrangement. Et sjekkpunkt kan være et utstyrs -og draktkontrollskjema med avkryssing for alle relevante elementer, per skytter. Da må vi i tillegg føre liste på at alle påmeldte er innom kontrollen.

Skjemaet må være sendt alle påmeldte skyttere på forhånd, slik at ingen møter uforberedt på kontrollens innhold. Da har man tid til å låne/ kjøpe/ lage/ korrigere utstyr og drakt.

Det må være kommunisert at avvik i kontrollen vil medføre avvisning.

Skal dette fungere bør det settes av tid til dette i instruksen, f. eks to timer før starttidspunkt for konkurransen.

En bør gå over ordlyden i reglementet for å sikre at den
1) gjenspeiler intensjonene bak, og 2) er lettfattelige og entydige.

Fra et byråkratisk ståsted er dette en god løsning, og man slipper å basere seg på tillit, velvilje og andre klissete menneskelige fenomener. Spørsmålet er hvor godt det vil passe inn i NL-systemet.

Tilsvarende kan en beskrive nøyaktig hvor mange funksjonærer sm skal benyttes i alle deler av stevnet, og hva den enkelte skal gjøre. Bra for arrangementet, men kanskje en utfordring for arrangør å finne nok folk.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar