Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Slik jeg ser det finnes det en enkel løsning på uvitenhet angående regelen om bare å skyte i en vektklasse.
Før skytingen er det alltid noen som sier noen ord om gjennomføring. Denne personen bør også si noen ord om hva som er lov eller ikke i følge regelverket. Gjøres dette, kan ingen skylde på at de ikke visste. Skyter noen da i to klasser, anser jeg det som bevisst juks.

Når det gjelder drakt på søndagen er jeg enig med Dag. I tillegg mener jeg det er mindre viktig hva man har på seg ute på et jorde. En annen sak er på lørdag som ofte foregår på historisk område med publikum.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Hvis man sliter med at regler ikke følges i NL, mener jeg enten man må skjerpe inn kontroll og følger, eller tilpasse regelen til praksisen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Ingis »

I 2012 hadde vi vårt første presisjons NM på Maurenga Vikinggård med tre deløvelser. Etter dette NM ble det laget en Arrangement manual med erfaringer fra dette NM og NM på Jørungard av undertegnede. Denne har vært distribuert til tidligere eksterne arrangører og NL-styret.
Viktig for en god gjennomføring av NM er at NL og ekstern arrangør har en god kommunikasjon og ikke minst oppfølging/kontroll fra NL-styret.
Noen i Nl-styret bør fysisk sjekke skytebaner for presisjon og evn. lengde. Det har blitt gjort tidligere.
En arrangement-manual er kun til nytte hvis den blir brukt og revidert underveis, men den kan være til stor hjelp.
Må si jeg ble overrasket over at årets lengdeskyting ble så utfordrene, men det er kun signaler jeg har fått fra deltakere.
Til sist vil jeg bare si at minstekrav til skyttere bør være at de setter seg inn i reglene for NM, om reglene bør forandres skal ikke jeg si noe om.
Vi får satse på at alt blir bedre neste år. :P
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Hva med å legge ut manualen på NLs hjemmeside? Da kunne jo potensielle arrangører se hva de ga seg ut på


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: 01 sep 2020, 22:18 Hva med å legge ut manualen på NLs hjemmeside? Da kunne jo potensielle arrangører se hva de ga seg ut påBilde


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Faktisk en god ide - Ingar kan du sende meg den?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av GreenMan »

Nå viser det seg i etterkant at de to som visstnok skal ha skutt i to klasser ikke har gjort det. Bare sånn til opplysning.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av dagsunde »

Så godt å høre!

Da gjenstår bare det evinnelige problemet med "hva er godkjent antrekk".

Min personlige kjepphest er cosplaykostymer i synt-materialer.

NL manualen som beskriver drakt i siste kapittel legger vel lista på hvor vi ønsker å være:

http://ny.norsklangbuelag.no/artikler.html
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Kjepphesten din allerede beskrevet i manualen Dag.

Sakset fra manualen nær slutten:
"...Følger du ovenstående vet du hvor lista ligger. Sikt gjerne høyere enn minstemålet, men bruk ikke Hollywood som inspirasjonskilde."


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Ingis »

Da er manualen sendt til Stian.
"Back to nature!"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av GreenMan »

Ingis skrev: 02 sep 2020, 21:56 Da er manualen sendt til Stian.
Og jeg har gjort noen justeringer
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Ingis »

Den er god.
"Back to nature!"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av nidrinr »

Nå rakk jeg ikke NM i år, så åssen alt var ska jeg ikke si for mye om. MEN, det må da være viktigere at buer og piler er tilnærma historisk korrekte enn at en skytter velger hverdagsklær framfor karnevalsutstyr fra Brio (Noe jeg skjønte på innlegget til Dag at det hadde vært). For all del, kred til alle som gjør ærlig innsats på klær og diverse tilbehør, men til alle som ikke er interessert i mer en piler og buer må det vel gå ann å lage et eller anna utlånslager hvis det først skal være en kleskode. Sikkert mange som sitter på avlagte historiske klesplagg eller noe de har vokst fra.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Norsk Langbuelag representert ved styret har ansvar for at regler blir fulgt på våre arr. Vi har ikke alltid vært like gode til å håndheve regler når det gjelder historisk drakt. Det er vanskelig å nekte noen å delta på grunn av drakt som ikke følger minstekrav. Problemet er ofte knyttet til nye medlemmer eller medlemmer som ikke er interessert i historiske klær. Jeg synes det er værst med medlemmer som etter årelangt medlemskap i NL ikke har klart å tilegne seg en kjortel og bukse, et passende belte og nøytrale skinnsko. Det er nok ikke mange av dem men de er nok der. Utleievirksomhet av historiske klær er ikke realistisk, men hva med å presisere litt nøyere på påmeldingen til uteNM hva vi legger i historiske klær?
Mye av det rare som dukker opp bunner i uvitenhet og mangel på evne til skjønne det vi driver med i NL. Medlemmene våre har ulike preferanser. Utfordringen er å møte folk på halvveien, komme med konstruktiv kritikk og tilby hjelp uten at det alltid må handle om penger. Kanskje vi bør ha en litt mer oppegående draktkomite som gjør litt mer enn å kritisere nykommere. Klær er klær. Uansett om det er historiske klær eller bare klær, og klær må vi ha.
Denne diskusjonen bør også foregå på sosiale medier siden ingen av de det gjelder leser dette på bueforum. Hvermansen er ikke på bueforum. Skal vi nå fram til skytteren, NL medlemmet som ikke skjønner kleskoden på uteNM må vi oppsøke han der han er. Han er mer på Facebook enn på Bueforum.
Draktkravet må gjelde hele arrangementet. Ellers blir det noe rart. Historisk lengdeskyting må foregå på et jorde, men det er ikke jordet som har fokus men skytterne. Alle jorder i Norge er historiske. Om det aktuelle jorde ikke var jorde i historisk tid så var det sikkert et nabojorde som var det. '
Jeg tror at aktiv pleie av Norsk Langbuelag er løsningen på draktproblemet. Still krav på en hyggelig måte. Tilby deg å sy, tilby deg å hjelpe folk. kom i dialog med folk som har bommet litt. Det hjelper. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Bowman skrev:...Utfordringen er å møte folk på halvveien, komme med konstruktiv kritikk og tilby hjelp uten at det alltid må handle om penger. Kanskje vi bør ha en litt mer oppegående draktkomite som gjør litt mer enn å kritisere nykommere. Klær er klær. Uansett om det er historiske klær eller bare klær, og klær må vi ha...
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hva du mener. Mener du virkelig at draktkomiteen skal fungere som en gratis systue for medlemmer som ikke er interessert i drakt? Jeg vil sammenlikne det med at du lager gratis piler til medlemmer som ikke gidder lage annet enn piler med plastikknokker.
Når det gjelder å møtes på halvveien, mener jeg vi allerede har gjort det. Vi har satt enkle krav til drakt for at det skal være enkelt å oppnå.
Bowman skrev:... Denne diskusjonen bør også foregå på sosiale medier siden ingen av de det gjelder leser dette på bueforum. Hvermansen er ikke på bueforum. Skal vi nå fram til skytteren, NL medlemmet som ikke skjønner kleskoden på uteNM må vi oppsøke han der han er. Han er mer på Facebook enn på Bueforum....
Bueforum er faktisk et sosialt medium. Jeg mener det er bedre å diskutere her siden det er lettere å få oversikten her, også for framtida.det er langt fra alle som er aktive på FB.
Bowman skrev:...Draktkravet må gjelde hele arrangementet. Ellers blir det noe rart. Historisk lengdeskyting må foregå på et jorde, men det er ikke jordet som har fokus men skytterne. Alle jorder i Norge er historiske. Om det aktuelle jorde ikke var jorde i historisk tid så var det sikkert et nabojorde som var det...
Jeg er helt enig i at et jorde ikke er en moderne greie. Men drakt for meg er en del av en helhet. Helheten brytes spesielt på lengdeskyting der folk har med plastikkposer, FF, lengdebuer med en design anno 2007, splitcaneskaft, hysteriske farger på fjær, campingstoler, laser-avstandsmåler, colaflasker, solbriller mm. Søndagen under NM minner meg mest om inne-NM når det gjelder brudd på helheten. Om buksene er av lin eller bomull er for meg revnende likegyldig i den anledning.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Bueforum er et sosialt medium men altfor smalt i forhold til medlemsmassen vår. Jeg synes ikke det er riktig at en håndfull buemakere skal sitte med diskusjonsansvaret når det gjelder våre arr. Jeg vet at du er glad i helheten Are, men du skjønner tydeligvis ikke poenget mitt. På et rent middelaldertreff eller jernaldertreff er det greit at vi støtter oss til historiske steder, men på uteNM er det komplett umulig. UteNM byr på alskens anakronismer fordi vi driver med historisk bueskyting fra tidenes morgen og frem til 1900. Jeg er forøvrig enig med deg når det gjelder colaflasker, solbriller, etc. Det går fint an å stramme inn på alt dette, men da må det gjøres og ikke bare prates. Og noen må ta den jobben.
For meg er det uproblematisk at diskusjonen foregår både på bueforum og på Facebook. Jeg kan oppdatere Facebookbrukerne våre med hvilke diskusjoner som foregår på bueforum.
Skal vi lykkes med å beholde antrekket på uteNM så må vi senke terskelen. Vi må lage et greit minimumskrav til antrekk og vi bør forklare folk at et vikingantrekk eller middelalderantrekk er det enkleste å sy og vi må legge til rette for at folk får til dette. Vi må også forklare folk at de ikke kler seg ut, tar på seg et kostyme eller noe i den duren. Det du tar på deg er et antrekk som er knyttet til våre konkurranser. Litt teit sammenlikning, men du legger ikke bort draktkravet på fotballkamper bare fordi klubben har et par sta medlemmer som insisterer på å spille kampen med myggjagere og terrylenbukser.

Det går an å oppdra medlemmer og mitt poeng er at Norsk Langbuelag må driftes bedre og ikke som et venstrehåndsarbeid. Dette er mitt ansvar og det har jeg tenkt å gjøre noe med
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar