Nordisk jaktpil

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Norsk jaktpil

Legg inn av Ingis »

Toxofil har kommet ut til våre medlemmer, og jeg ser med interesse forslaget til ny lengdeklasse. Klassen skal hete "Norsk Jaktpil" og skal eventuelt vedtas på årets årsmøte.
Jeg velger å komme med noen kommentarer på reglementet.
> Spissen: Her tror jeg at et minstemål på bredde er på sin plass, for å unngå at for slanke "jaktspisser" blir underkjent.
> Pila's vekt: Minimumvekta på 35 gram kan kanskje bli vanskelig å oppnå med lette spisser i bein, gevir eller shell?
Ellers har jeg ingen store motforestillinger mot reglementet, men her det åpent for debatt med utgangspunkt i eksisterene reglement vil jeg tro? :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Norsk jaktpil

Legg inn av Jæger »

I arbeidsgruppa var det snakk om minimumsbredde, men en del originale jaktspisser er relativt smale. Dette er et forslag til regelverk, bra med innspill.
Jeg lagde ei pil med skiferspiss og ei med beinspiss til Re i høst. Måtte lage maks skaftlengde og gå opp på skafttykkelsen for å komme i mål.
Bek under fjærene gir også et par gram ekstra.
Vektkravet gjør det nesten umulig å lage en jaktpil med riktige proporsjoner med noe annet enn jern som spissmateriale. Men med litt tjukt skaft og 'klumpete' spiss bør det gå med horn, bein, skifer, flint og skjell også.

Edit: Limer inn forslaget som står i Toxofil:

Skaft og pillengde
Skaftet skal være av bjørk eller furu og ha «fiskefasong» – tynnest foran og like før nokken – og svelle litt ut i ett plan (A-skaft) eller til en knott (B-skaft) . Som skafttypene A og B i Farbregds bok ‘Pilefunn fra Oppdalsfjella’ 1972. Denne ligger tilgjengelig som .pdf på nettet. Det er satt et minstemål på 7,5 mm diameter på pilas tykkeste punkt. Pila skal måle mellom 660 og 720 mm fra bunnen av nokkhakket til fremre kant av neveren som skal dekke innskjeftingssurringen. Fremkant av never er også maksimal trekklengde. Dette er for å kunne inkludere en rik variasjon av historiske spisser uten at det går ut over sikkerheten. Innskjeftingen kan være svak og potensielt skade skytter eller andre og vi vil med dette unngå at piler trekkes lenger enn innskjeftingen.

Fjær
Tre eller fire styrefjær med minst 10 cm fjærstamme skal være festet på pila. Minimum høyde på fjær 10 mm foran og 15 mm bak, eventuelt 15 foran og 10 bak. Det kan benyttes konveks eller rett kutting, eventuelt naturlig fasong så lenge minimumsmålene overholdes. Bakkanten skal være naturlig skrå. På firefjærs piler tillates avrundet bakkant som på pilene fra Storgrovbrean og Trollsteinhøe, men min 15 mm høyde før avrunding og maks radius 10 mm. Fjærene skal surres til skaftet med minst 30 viklinger på 10 cm. Kalkunfjær tillatt, men naturlig farge på fjær.
Vekt
Trekkvekt på buer er begrenset til 70 pund på 28’’ trekk. Buer opp til 50# på 28’’ skal skyte med piler som veier minst 35 gram. Deretter ganger man trekkvekta på 28’’ med en faktor på 0,7. Eksempel: Bue med 60’’ trekkvekt: 60 x 0,7 = 42 – altså må pila veie minst 42 gram for denne buen. Har man en bue som skal måles på 26’’ så skal heller ikke trekklengden være mer enn dette.

Spiss
Skal være en jaktspiss med flat eller spiss tange. Ikke fal/hylse. Kan være av flint, skifer, skjell, bein, gevir eller flattjern som formes til hvis man ikke kjøper smidde spisser. Det er foreløpig ikke satt noen minimumsbredde, men spisser som ikke ser ut som jaktspisser blir underkjent. Rundt innskjeftingen skal skaftet forsterkes med surring av valgfritt materiale. Det oppfordres til å bruke naturmateriale. Surringen skal dekkes med never. Unntak er skjellpiler som er innbakt i bek.

Buer
De som ikke lager buer selv skal kunne bruke blinkbua si til klassen. Det er ikke tillatt med hornbuer eller såkalte rytterbuer med glassfiber eller ‘biokompositt’. Det oppfordres til å bruke tidstypiske buedesign.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Nordisk jaktpil

Legg inn av Christian »

Hva med en liten samletråd på denne nye pilklassen?
Hvis det er info her inne om den allerede så beklager jeg min hensynsløse latskap...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Nordisk jaktpil

Legg inn av Jæger »

Ehh, 'Norsk jaktpil'. Men ja, det finnes en tråd. Skulle gjerne sett litt diskusjon der før NM.
Jeg hører at det ble snakk om en minimumsbredde på 18mm og henvist til Farbregd. Jeg mener det finnes en del smalere spisser der, nede i omtrent 13-14 mm. Tegningene er uten mål og spissene er bare oppgitt i tekst med lengde og vekt, men det går an å regne ut bredden i forhold til lengden. Jeg har skummet gjennom funnrapportene til Tord Bretten, men også her er det stort sett lengde og vekt som oppgis. Vi som arbeidet med klassen satte ikke noe spesifikt mål for å kunne inkludere lange, smale skiferspisser, bein-/gevirspisser og andre historiske godbiter. Vet ikke om det ble tatt opp under årsmøtet. Jeg målte for moro et par smidde, tunge spisser, de er akkurat 'undermåls' (ca. 17,8mm).
Kan moderator slå sammen trådene?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Nordisk jaktpil

Legg inn av Christian »

Ooh! Takk for link :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar