Historisk høvelbenkbok

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Historisk høvelbenkbok

Legg inn av Lurz »

Bilde

"Ingenious Mechanicks - Early Workbenches & Workholding"
Av Christopher Schwarz, Lost Art Press.

Så er "høvelbenkmannen" Christopher Schwarz ute med ny bok. Denne gangen handler det om gamle, lave høvelbenker. Og, som undertittlen sier, om forskjellige måter å holde arbeidsstykkene på plass mens man jobber.

Mye av kunnskapen om benkene er tatt fra tidlige bilder. Det starter med fresker fra Pompei og Herkulanum, og fortsetter fram til ca 1500-tallet. I løpet av arbeidet med boka er det blitt sett på og sammenlignet 8-10.000 bilder. Mye kommer fra bilder av den hellige familie, Josef var som kjent snekker, og opp igjennom tida er det laget mange bilder av ham i verkstedet, som kan si noe om høvelbenkene på den tida bildene ble malt.

Han har også studert en orginal benk fra 2. århundre på museum. Den ble funnet i en brønn i en romersk leir i Tyskland. Den nyeste benken, fra et tidlig 1500-talls illustrert tysk manuskript fra Nũrnberg, har en veldig tidlig utgave av en endeskrustikke.

Schwarts går detaljert gjennom byggingen av tre høvelbenker, den fra Herculaneum, Saalburg (den romerske) og benken fra 1500-manuskriptet. I tillegg går han gjennom måter å bruke benkene på, og metoder for å holde arbeidsstykkene på plass på benken, for det meste uten moderne finurligheter som skrustikker. Det er kanskje den delen av boka som jeg regner med å få mest nytte av selv.

Oppsummert, 150 sider med god informasjon til den som har interesse for gammelt håndtverk. Kan skaffes fra "No 10-Klassisk håndverktøy" i Lyngør.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk høvelbenkbok

Legg inn av Are »

Spennende. Dette er så vidt jeg har skjønt en utvidet versjon av "The roman workbench" av samme forfatter. Den boka har jeg lest.
Vil du anse det å kjøpe den nye boka for å få med seg tillegget om holding av arbeidsstykker som prisverdig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Historisk høvelbenkbok

Legg inn av Jæger »

Alltid spennende med god nerdelitteratur. Jeg har ikke lest noen av hans tidligere heller men ser at forlaget har ute en fyldig pdf-teaser av boka Lurz refererer til. Ta en titt på denne lenken, Are.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk høvelbenkbok

Legg inn av Lurz »

@ Are. Det kan jeg nesten ikke svare på, har ikke sett den boka du snakker om. Det med holding av arbeidsstykker er vel ikke et egentlig tillegg, mer bakt inn i resten av boka på en måte.
@ Jæger. Kan ta'n med i mårra så kan du se.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk høvelbenkbok

Legg inn av Allan »

Dette ser ut som veldig spennende lesning! Jeg jar pusla litt med dette sjøl, men ikke helt blitt fornøyd med sakene, men her er det ksnskje noe å hente for å komme videre i leitinga etter den ultimate historiske arbeidsstasjonen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk høvelbenkbok

Legg inn av Are »

@Lurz: Han skrev boka om høvelbenkene (funnene og byggingen av dem) først. Den kjøpte jeg som PDF fra nettsiden til Lost Art Press. Så forsket han mer på bruken av den enkle typen benker. Resultatet av det ble lagt til boka jeg har og revidert før det ble gitt ut som boka du refererer til.

Forlaget og forfatteren gjør jo uansett en flott jobb. Så jeg bør vel kanskje uansett støtte dem ved å kjøpe "nyboka" på PDF


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar