Einar Tambarskjelves bue - hvor mange pund?

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Om jeg fortsetter med buene i masteroppgaven, må jeg nesten teste mine bastante meninger om at det er tennar ja :) Det er nok kanskje et dårlig vitenskapelig utgangspunkt, men jeg er 80% sikker på at det er tennar, og at den har vært brukt i buken på buen. Det ville være overraskende om det ikke var slik.

Kanskje man kan anta at rekkefølgen bueslagene nevnes i, representerer hva som var mest verdsatt? Alm, barlind og toved virker å være rett rekkefølge i mitt hode iallefall :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Olav RB
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 jan 2006, 23:48
Sted: Oslo

Skuddlengdene i Spangereid

Legg inn av Olav RB »

De korrekte lengdene er de som er oppgitt i artikkelen i Levende Historie. De er målt med GPS og skal være nøyaktige med svært liten feilmargin. Lengdene som er oppgitt i artikkelen på nettstedet til Langbuelaget, som egentlig er en tidlig skisse til artikkelen, er antakelig målt med målebånd og var de som var tilgjengelige på det tidspunktet skissen ble skrevet. Enig i at lengdene i artikkelen hos Langbuelaget bør justeres for å unngå misforståelser.

Det er også flere ulikheter mellom de to artiklene så det kan være lurt å holde seg til den siste og mest gjennomarbeidete, den i Levende Historie.

I den teksten som Vegard har lagt ut brukes en del av de originale opplysningene og konklusjonene fra artikkelen i Levende Historie. Dette er stoff som ikke finnes andre steder og det vil være både riktig og fornuftig å bruke kildeangivelsen på dette. Det er forøvrig dessverre bautasteiner, ikke runesteiner, som markerer skuddlengdene i Spangereid. En lesbar tekst på steinene hadde vært nyttig for å løse noen av spørsmålene rundt sagnet, men det finnes altså ikke.
Brukeravatar
Vegard
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 04 apr 2006, 18:46
Sted: Oslo

Re: Skuddlengdene i Spangereid

Legg inn av Vegard »

Olav RB skrev: I den teksten som Vegard har lagt ut brukes en del av de originale opplysningene og konklusjonene fra artikkelen i Levende Historie. Dette er stoff som ikke finnes andre steder og det vil være både riktig og fornuftig å bruke kildeangivelsen på dette.
Godt poeng Olav. Det er gjort i bokteksten.
De eksakte lengdemålingene er jo bare oppgitt i webversjonen av Levendehistorie (som er flyttet eller fjernet), og ikke i den i selve bladet (Levende historie nr.6 2005).
- Vegard Vike
Olav RB
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 jan 2006, 23:48
Sted: Oslo

Detaljvurdering av skuddlengdene i sagnet fra Spangereid

Legg inn av Olav RB »

Det er fint.
En engelskspråklig versjon av artikkelen ble publisert i The Journal of the Society of Archer-Antiquaries 49:58-64, 2006 under tittelen "The flight competition at Spangereid in Norway". Her er beregningene til den nederlandske biofysikeren Bob Kooi gjengitt i detalj. Hans entydige konklusjon er at skuddlengdene er umulige med heltre langbue selv om det også er en høydeforskjell mellom den standplassen som ble angitt og sagnets opplysninger om nedslagspunkter for pilene.

Han avviser ikke lengdene helt, men de må i tilfelle være oppnådd med annet utstyr enn heltrebue.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Kom akkurat over en tekst der en av Hedeby-buene er oppgitt til å være 40x33mm i tverrsnitt midt på. Det er like stort som mange av Mary Rose-buene! - og generelt antar man jo at disse ligger på over 100 pund. Muligens har MR-buene vært lagd av mer kompakt Barlind enn Hedebybuene, og det kan utgjøre en del, men 100# burde jo være en relativt fornuftig antakelse likevel.

http://www.vikingsna.org/translations/hedeby%20bows/
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Men nå er det jo ikke sikkert at det ble brukt heltebuer. Saxo Grammaticus skriver jo om Einar at han "....under dette slag skød han så kraftigt med sin forunderlige bue at de pile han sendte af sted, ikke lod sig standse af noget som helst, hvor hårdt det end var, men fortsatte med umådelig fart gennem enhver forhindring. ..." ( http://www.langbue.no/fortell/spange.htm ) Det kan jo tyde på at buen hans ikke var helt vanlig. Det mest nærliggende alternativet må vel være at han brukte en asiatisk hornbue?

Det kan jo likevel være grunn til å være skeptisk til lengden. "Genghis Steinen" funnet i Sibir, har en inskripsjon der det bl.a står: "Yesungke shot an arrow 335 sazhens." Yesungke levde1190-1270, 335 sazhens er oppgitt til ca 400 meter.)" http://www.hermitagemuseum.org/html_En/ ... 3_1_5.html. Dette var alså under Genghis Kahn, og en skulle tro at den asiatiske hornbuen fortsatt var på høyden. Og så skulle Einar skyte mye over dobbelt så langt som Yesungke? Her kan det selvfølgelig være spørsmål om hvor sikker man er på hvor lang en sazhen var... Kanskje den var lenger?
"If it breaks you get to keep both parts"
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Hornbuen var absolutt på høyden under Genghis Khan ja.
Karen som skjøt her går som oftest under navnet Yesunge (uten den "k"en)
hvis noen ønsker å lete etter mer informasjon.
Andre oppgir også måleenheten til "ald" hvor da 1 "ald" tilsvarer lengden
av en manns utstrakte armer. Det blir vel likt kroppshøyden? I en bok her så
foreslåes det 1,6 meter som for meg høres sannsynlig ut.
Selv om distansen da øker til 536 meter. :-)
Stig Losnegaard
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Atarn har også en artikkel som anslår 1 ald til 1,6 meter.

http://atarn.org/mongolian/mongol_1.htm
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Da skøyt jo Einar bare dobbelt så langt :D
Men vi må jo ta med at Yesunge skøyt på blink (og traff :P ) og at han ikke prøvde å skyte lengde. (Esunge the Marksman having "shot a target at 335 alds".)
"If it breaks you get to keep both parts"
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

I en bok jeg har så antydes det at blinken kanskje var en "ger",
altså et slikt stor telt (også kalt jurt eller yurt) som nomadene bodde i.
Jeg synes det uansett er imponerende hvis man treffer noe som helst på den avstanden.

(blir egentlig imponert av alle som stadig treffer det de sikter på uansett avstand)
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Einar Tambarskjelves bue - hvor mange pund?

Legg inn av Bowman »

Interessantnå lese hva som ble skrevet i 2006. Jeg tror vi kan stole på at tennarfuru ble brukt som buklaminat. Interessant lesning om teorier ang tvividr buens mulige inntog blant folk flest. Buemakeren fra Herjedalen. Min nyanskafne tvividr bue (laget av mester Eirik fra Hedmark) vil bli brukt som vikingbue med god samvittighet. Duverden hvor mye mer vi mest sannsynlig vet om disse buene. Takket være Ivar, Jan Egil Nes og Eirik. ✌️✌️✌️
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar