Welsh class

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Welsh class

Legg inn av Are »

Jeg trodde også den var vedtatt. Jeg husker godt at vi på et medlemsmøte, etter at det formelle årsmøtet var ferdig, fikk tillatelse til å avholde prøveklassen.

Siden ingen i styret har påtatt seg jobben med å oppdatere vedtekter og regelverk etter årsmøtene på flere år, gjorde jeg dette før årsmøtet i fjor. Da gikk jeg gjennom referatene fra de siste årene og oppdaterte regelverk og vedtekter. Walisisk klasse er ikke vedtatt i følge referatene.

Så enten husker dere feil, eller så er det feil i referatene. Jeg tror sistnevnte er minst sannsynlig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Welsh class

Legg inn av Jæger »

Det er synd at det ikke finnes et vedtak i et referat. Jeg mener også å huske at klassen ble vedtatt på årsmøtet i 2018, men kan ikke se å ha funnet skriftlige kilder på det. Jeg sliter med å få søkefunksjonen her på forumet til å virke, 'alle' treffene jeg får ser ut til å være på tråder som er skrevet etter en eller annen oppdatering. Har prøvd forskjellige nettlesere og avansert søk.

Uansett, her er det som sto på fb før NM på Veien i 2017 om prøveklassen:
'NM utendørs 2017 nærmer seg med stormskritt!
Søndag 20.08 er det lengdeskyting på programmet. I år vil vi kjøre en prøveordning med flere krigspilklasser i tillegg til den Standard pil.
I år skal vi prøve ut Walisisk klasse (EWBS Welsh class)
Regler for walisisk klasse er som følger:
Walisisk klasse
Buen
Buen skal være en heltrebue, laget av ett stykke tre. Treet skal være av en art som er hjemmehørende i Europa. Dette betyr at barlind- og løvtrebuer vil konkurrere i samme klasse.
Minimum buelengde skal være 183cm (72") og den skal bøye sirkulært gjennom hele buen. Ingen form for grep eller fortykning i dette området er tillatt. Buen skal være tillerert til å tåle et trekk på 32»
Alle deler av buen skal følge minimumsfoholdet 5/8. Det vil si at buens tykkelse ikke på noe sted er mindre enn 5/8 av buens bredde på tilsvarende plass. Buken skal ikke være flat, men avrundet.
Maksimal dravekt i klassen skal være 50kg/110#. (Fjernet nedre vektkrav)
Buer kan ha nokker laget i treverket, eller av horn fra ku/okse eller gevir. Ingen form for svarte horn fra vannbøffel eller syntetiske materialer tillates brukt som nokker. Nokker av horn/gevir skal være sidenokker (kun spor på den ene siden). Andre former for samtidige nokkspor tillates brukt, men ingen form for viktoriansk nokk tillates.
Streng
Alle strenger skal være flamske strenger med løkke i den ene enden og tømmerstikk i den andre. Alle former for materialer tillatestillates, men bruker skytteren en naturfiberstreng gis en bonus på 9m på resultatene.
Piler
Skaftet skal være laget av en tresort som er hjemmehørende i Europa.
Alle piler skal ha en krigsspiss av typen Museum of London type 10 short bodkin. Lengden på pila skal være 76,2-81,3cm (30/32") Lengden av pila måles fra bunnen av nokken til der spissen er smalest mellom falen og hodet. Foran dette punktet kan pila maksimalt være 2,5cm (1"). Skaftet skal ikke noe sted være tynnere enn 9,5mm (3/8") eller tykkere enn 11mm (7/16"). Skaft kan være parallele, tynnet i tuppen og bakenden , eller bare i bakenden. Baktung profil tillates ikke. Minimum vekt på pila er 52g.
Fjærene skal være minimum 17,8mm (7") lange og minimum 12,7mm (1/2") høye. Disse skal være klippet trekantete (se regelverket for Standard Arrow for hvilke former som er tillate). Alle fjær skal være fra gås, svane eller andre fugler man hadde tilgang på i Europa i 13. og 14 århundre.
Hornkile på 5cm lengde i nokken er tillatt, men ikke påkrevd. Samme materialkrav som hornnokken på buen. Alle fjær skal surres med en naturtråd med tetthet på minimum 6mm avstand (4 per tomme)
Generelle konkurranseregler
Alle piler skal kontrolleres mot spesifikasjonene før skyting. Vinnerbuen skal veies etter skyting. Skyteleder kan når som helst kreve å veie andre buer hvis det er mistanke om feil trekkvekt.
Det bør lages matchende sett på seks like piler beregnet på all slags bruk. Skytelederen trekker to tilfeldige av disse som da skal brukes i konkurransen. Har skytteren derimot ikke laget seks piler, skal skytteren levere inn pilene til skytelederen som gir to tilfeldige tilbake. Disse skal brukes i konkurransen.'

I samme fb-tråd skrev Are:
'Are Onstad
Siden dette er første gangs gjennomføring, ser vi bort fra regelverkets krav om seks piler. I tillegg kommer vi til å fokusere mest på vekt, lengde, dimensjon, fjærstørrelse og fjærsurring.'

Lenke: https://www.facebook.com/langbuelaget/p ... 010100493/

Jeg mener at vi ikke har forholdt oss til det siste avsnittet, men skutt så mange piler man har (inntil 6 stykker skutt to ganger som de andre lengdeklassene). Det er kanskje lurt å få vedtatt denne klassen ordentlig med oppdatert ordlyd -og gjerne tegning(er)- på neste ordinære årsmøte?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Welsh class

Legg inn av GreenMan »

Nå ligger ihvertfall regler for walisisk og jaktpil ute på: https://www.norsklangbuelag.no/regler/
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Welsh class

Legg inn av Are »

Supert. Jeg har savnet regelverket for den norske pilen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Welsh class

Legg inn av Bowman »

Enig Tor Bjarne. Når vi har vedtatt denne klassen
Må vi gjøre det ordentlih. En annen timg som bekymrer meg. Er EWBS lagt ned? Burde vi tatt en gjennomgang av hele lengde-eventyret vårt og laget vårt eget system? Bare spør.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Welsh class

Legg inn av Are »

Ikke vet jeg hva som har skjedd med EWBS. Men det virker dødt.

Ikke bare lengdeklassene, men hele regelverket trenger en gjennomgang. Det bærer preg av at det i utgangspunktet var et lite gjennomarbeidet regelverk (tok vel omtrent to timer å konstruere det). Og det hjelper ikke at det i flere omganger har fått tilføyelser, vedtatt på årsmøter, som bare har blitt satt inn i teksten der det passet best.

Mener å huske Ingar og jeg har snakket om å påta oss jobben med å rensrive/oppdatere regelverket. Tanken er at det da kan stemmes gjennom som en helhet på årsmøtet. Dette framfor å vedta enkelte setninger som endres eller ordlyder som endres.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Welsh class

Legg inn av Are »

Og det kan jo være greit om arrangørene på forhånd informerer om de skal følge regelverket eller ikke.
Skal det bare plukkes ut to piler, eller skal vi gjøre som vi har gjort fram til nå? Med andre ord, ikke følge vårt eget regelverk?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Welsh class

Legg inn av Jæger »

Enig med siste talere her.
En totalrevisjon etterfulgt av årsmøtebehandling høres fornuftig ut. Så lenge vi ikke kjører roving med lengdeskyting etterpå, så kan vi vel like godt bruke pilen og tilpasse antall vi skyter og regelverk angående buer til vårt opplegg.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar