Hva gjorde du i dag 2019

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Å i sava, clout! Stor stas :)

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Oddbjørn »

Du verden hva man har. Gikk gjennom noen gamle greier og fant en liten skatt, som jeg hadde glemt. To flekksteinbit skinn og fire gjeddeskinn.
Burde kunne brukes på en senebue.
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Are »

Fine funn Oddbjørn.
Selv er jeg støl etter å ha prøvd meg noen av Eiriks buer på lørdagen. Jeg klarte såvidt noen få skudd før jeg måtte gi opp og gå over til lettere buer.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Flotte skinnskatter, Oddbjørn!

I dag har det vært et par sikre høsttegn - i tillegg til været: Sjekta på land og høsttreffet med svartkruttgjengen. Fint med munningsflammer når det er litt skumt.
Nå gleder vi oss til å komme i gang på bueemner fra HEO og nerde videre på buens hemmeligheter :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Noe buerelatert dukket opp i skivebua 8)

Bilde
Premiebord med sjøutsikt. Kortreiste premier
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Arkeologikafe i kveld:
"Slavefortet Christiansborg" v/Martin Callanan fra Instituttet for historiske studier ved NTNU i Trondheim.
Christiansborg slott i Ghanas hovedstad Accra var hovedsetet i den dansk-norske slavehandelen som pågikk fra midten av 1600-tallet og frem til starten av 1800-tallet. Slottskomplekset er stort og har en lang brukshistorie som fortsetter til i dag.

I 2018 og 2019 har arkeologer og historikere fra NTNU gjennomført feltregistreringer i og rundt Christiansborg, på leting etter spor fra forskjellige bygninger og strukturer i området. I dette foredraget presenteres resultatene fra disse undersøkelsene, med påfølgende diskusjon rundt utfordringene og mulighetene disse resultatene skaper.

Veldig interessant foredrag om et dystert kapittel i norsk historie. For de superinteresserte så tør Callanan være kjent som en 'fonnefunnmann' med mange interessante funn og artikler. Lurz og jeg fikk en god prat med en svært trivlelig kar som hadde gode minner fra buemakerseminaret for noen år siden.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Oddbjørn »

Høres interessant ut, husker godt Callanan fra bueseminaret. Når det gjelder svartkrutt gjengen, er det noen som skyter med flintelås våpen?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Javisst, skyter med litt av hvert. Pistoler, musketter og rifler med flintlås. Men de siste tre årene har det blir mye bue, gitt :)

Edit: Men det hender fortsatt at det smeller og ryker litt. Her er en ottomansk flintlåspistol i sving. Skytteren på bildet er ellers regnet for å være i verdenstoppen, både når det gjelder å lage og å skyte med ottomanske buer...

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Fin tur til Lista i går. Har en kamerat som er over snittet ivrig på stjerner og planeter. Vi hørte på et foredrag på Nordberg fort/Lista museum av professor Per Amund Amundsen om ekte og falske stjernetåker. Ganske nerdete greier, men absolutt interessant. Jeg tenker at så nerdete kan vi også virke av og til - sett utenfra av de uvitende sjeler :mrgreen:

Bilde

Fikk også myst litt på Mebergsverdet fra eldre bronsealder, et vakkert stykke historie.
Bilde

På en brannbil i utstillingen hang dette skiltet...
Bilde

...så i mangel av små barn.... Bilde
Bilde
Rakk også innom buemakeren på Kviljo for å si hei og plukke opp litt forbruksmateriell.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Fikk en pen bunt leirskifer av bruttern som er på besøk. Fine emner til spisser av pyheensilta-typen.

Bilde

Bilde
Fra Bjørkli (2005) ”Den arktiske steinalderen i sør” En studie av skiferfunn fra Sørøst-Norge
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Lurz og undertegnede på vei til Hamar, kom til Nordagutu. Tog lenger fremme står i sju stein, ligger an til buss for tog BildeBilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Utflukt med TKH til en mindre utgraving av Kulturhistorisk museum på en bosetning fra tidlig neolitikum i dag. Vi hadde avtalt å ta med litt pinner. Det viste seg at arkeologer fra fylkeskommunen også var på besøk med en del stein- og bronsealdernerder, så det ble en god dag på misjonsmarken. Det ble snakket om krumme flintspisser som de mente ikke kunne brukes til jakt, pilene ville jo gå alle veier. Vi mente at det skulle bety fint lite eller ingenting på moderat hold. Akademikerne var ikke overbevist. Vel, da satte vi bare i gang litt eksperimentell arkeologi. Den krummeste A-spissen min fra buemakerseminaret ble felt inn og tapet sånn tålig rett på et nerdeskaft. Skjøt på en stubbe på passe avstand (12 meter?). Satt bak en busk, dukket opp og skjøt. Pila fly rett - som ei pil - og traff midt i stubben. Spissen knakk som forventet men det var et fint lite eksperiment. Etterpå fikk de som ville prøve seg, og et par naturtalenter var det virkelig der. Vi fikk skitne oss til med graving og fikk en god omvisning av utgravingsleder. En god tur på alle måter :D

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Are »

Supert Jæger. Litt praktisk prøving kan motbevise en del teoretisk synsing.
Bra arkeologene også kan få noe håndfast erfaring med bue og pil.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Lurz »

Flott! Ser ot som dere hadde det morsommere ut enn meg. Som skifta til vinterhjul :?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Are »

Begynte idag å innrede mitt gamle møbeltapetserverksted i nye lokaler. Lokalene er ca 15x5m og 4m takhøyde. Det krever en del tankevirksomhet for å få et funksjonelt møbeltapetserverksted. Spesielt når jeg ønsker også å kunne trene bueskyting der. Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Lurz »

Ser jo lyst og vennlig ut! Lykke til :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar