Artig helg på Hamar!

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Arrow
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 30 okt 2018, 13:22
Bosted: Oppdal

Artig helg på Hamar!

Legg inn av Arrow »

Hei, jeg er ny her på forumet - var på Hamar sist helg og snakket om piler. Artig å få masse taletid for noen som er genuint interessert, det er sjelden det blir tid og er interesse til å dykke ned i smådetaljer på piler.
For meg er det piler som har vært en av hovedinteressen i mange år - og de det å finne dem utsmeltet av isen på Dovrefjell. Buer har jeg ikke tenkt så mye på, vi har funnet deler av to (Helved steinalder i alm og ei laminert ei datert til 700-tallet), men fant ut etter å ha sett buemakerne og buene sist helg at jeg selvfølgelig må ha en bue! Har rukket å mase på både Oddbjørn og Eirik siden søndag - og kommer nok til Hamar neste høst også!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av Oddbjørn »

Velkommen på forumet.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av Jæger »

Velkommen på forumet, Arrow!
Skulle virkelig ønske at jeg kunne være til stede på Hamar og høre pilforedraget. Kjekt å høre at du også vil leke med pilens bestekompis - buen :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av Lurz »

Takk for foredraget, veldig spennende, mye å lære!
"If it breaks you get to keep both parts"
Arrow
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 30 okt 2018, 13:22
Bosted: Oppdal

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av Arrow »

Takker.
Jeg har noe norsk litteratur om piler, og en hel del bilder av funn fra mine heimefjell, Dovrefjell. Holder på å lage en PDF, blir sikkert flere. Går det an å legge dem ut her på forumet?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av Jæger »

Det høres ut som interessant og lesverdig stoff. Jeg kan ikke uttale meg om muligheten for opplasting her men om du lenker fra en ekstern driver eller academia så funker vel det? Ellers kunne det kanskje være midt i blinken med noe sånt i Toxofil, medlemsbladet til Norsk Lanbuelag. Lurz er redaktør og trenger alltid buerelatert materiale. Mulig at det kan bli litt nerdete for det gjennomsnittlige NL-medlem men det finnes ganske mange supernerder her inne, ihvertfall.
Farbregds verk fra 1972 er bra men ny litteratur etter så mange er absolutt på sin plass. En vl gjerne vite mye om de siste funnene men det er jo sånn at de må sendes til konservering og registrering først. Det har vært delt mange herliger funnbilderbilder fra breheimen de siste årene så det må jo ha dukket opp noen godbiter. Blant annet fine bein- og skjellspisser/piler i Lortfonn og Løpesfonn og den spesielle spissen med mothaker, flat tange og helt skaft fra forrige uke.
Ser virkelig frem til hva du har å dele :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Arrow
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 30 okt 2018, 13:22
Bosted: Oppdal

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av Arrow »

Finner vel en måte å dele det på, mye artig å se på og funnmengden herfra har tredoblet seg siden 1972 - og det smelter stadig fram eldre og eldre piler. Eldste herfra er 5400 år, fra Jotunheimen ca 6000 år.
Hadde med meg et fallgevir av rein til Hamar - har veldig god tilgang til slikt herfra (Bor mellom to villreinområder), tenkte å ta med meg mange til hamar neste høst. Og sener - jakter mye storvilt, og har kastet utrolig mye sener opp gjennom 30 år. Nå er det helt på tampen av årets sesong, men det bør kunne bli en del til neste høst.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av GreenMan »

Arrow skrev: 01 nov 2018, 11:28 Takker.
Jeg har noe norsk litteratur om piler, og en hel del bilder av funn fra mine heimefjell, Dovrefjell. Holder på å lage en PDF, blir sikkert flere. Går det an å legge dem ut her på forumet?
Utlegging på forumet dirkete er litt knotete med PDF´er. Men opplastet til et hjemmeområde og link fungerer fint. Har du ikke noe hjemmeområde kan vi nok legge ut på NL-sin serverplass. Send meg isåfall en PM.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Artig helg på Hamar!

Legg inn av Bowman »

Velkommen på forumet Tord. Arrow er et glimende brukernavn. Takk for en minnerik weekend.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar