Ild på steinaldervis

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Ild på steinaldervis

Legg inn av jamar »

Fant endel fine artikler om ild med bue og spindel på primitiveways.com.
http://www.primitiveways.com/fire_Baugh.html
http://www.primitiveways.com/Fire%20Mak ... rials.html
Det er visst en rekke tresorter som gjør at du aldri vil få fyr - man holder seg i alle fall varm mens man prøver. :) Baugh og Storm lister opp en del ulike kombinasjoner av tresorter som kan brukes. Få av disse er å finne i Norge. Det jeg lurer på er om noen har eksperimentert med norske tresorter og har erfaring med hva som duger.
mvh jamar
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av woodstick »

Nå har jeg ikke lest artiklene, men "snurre" pinnen bør vel være i hardved og plata i en myk tresort. skal man tenke seg tilbake til steinalder så var det vel mest løv trær her på berget. Hva med en eike snurrepinne mot bjørk/or/osp? ellers så er vel kanskje gran/furu bedre.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av KEn »

Ask og furu

K
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Stein »

Og muligens med litt knusk i bunn...?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av jamar »

Ask og furu er herved prøvd. Det gikk skikkelig bæsj. Har du prøvd dette selv, KEn? Er det noe jeg gjør feil, eller gjettet du bare?
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Kviljo »

Pinne av osp og underlag av osp, og eik til klossen på toppen. Buen kan man lage av det man vil. Den bør helst være lagd av en bøyd gren, også justerer man lengden på tauet slik at det blir akkurat passe stramt. Det blir mye slitasje på tauet, og jeg har ikke funnet noe skikkelig holdbart, men vanlig hamp-hyssing fungerer ei stund. I tillegg bør man ha noe forkullet tøy eller knusk til å samle det glødende sponet i, og en ball med tørt gress/etc.

Først skal man ha en del trykk på pinnen for å lage mest mulig spon, og så skal man minske trykket noe og øke farten for å skape mest mulig varme. Alt dette bør skje innen 30 sekunder. Har man ikke fått til en liten osende støv-samling innen det bør man ta en pause og prøve på nytt igjen. Blir pinnen og underlaget bare polert, bør man skrape bort poleringa og begynne på nytt. Når det fungerer som det skal er det litt forbruk både på pinnen og på underlaget.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av jamar »

Osp? Brillefint, Kviljo. Det vokser jo til og med her oppe. Skjønt, ingenting i hagen min. Må visst ta meg en liten tur i skauen i morra. 8)
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Kviljo »

Jepp, faktisk kan osp også brukes til noe :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Christian »

Prøv med streng av råhud, leste på paleo at det var best...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

Ang. hvilke arter som er egnet til dette ...

http://www.primitiveways.com/Fire%20Mak ... rials.html

Gneis og granitt kan og benyttes - sammen med eldkjuke .... har ikke testa dette selv ennå - men det MÅ testes i nær fremtid - :)
http://www.wildwoodsurvival.com/surviva ... index.html
Bilde
Sist redigert av MalaWolf den 25 aug 2009, 09:01, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av KEn »

Har du prøvd dette selv, KEn? Er det
Det brant som f.. holdt på bli kasta ut hjemmefra. Må legge til at begge trebitene hadde tørka innendørs i evigheter. Også sett det gjort med "Mountain Ash" og Cedar - streng av sener der. Jeg klarte det ikke på omtrent 600 forsøk med samme kombinasjon.

K
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av demian »

har lest at selje og einer er en god kombinasjon..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

Vel - jeg fant noe tennstål hos EuroPris for 100,- En stålplate med en tilhørende preparert stålpinne - sammen lager de et skikkelig gnistregn. Dette er vel mer middelaldervis men .. :)

Uansett til poenget. Jeg testa å tenne opp i peisen med det - og da trenger jeg noe å fange gnistene med. Så jeg tok 15cm med hampetråd (fra Biltema) som jeg satte inn med harpiks og bivoks, Jeg tvinnet opp tråden og fikk godt med luft mellom fibrene, og rullet det sammen som en slags luftig hårball. I midten av ballen la jeg noen små biter av harpiksvoks... Meget effektivt! Ett lite gnistregn og flammene kom umiddelbart ... Regner med at litt flisa bjørkenever (supertynn) vil gjøre samme jobben i skogen.

Testa bruk av ren flint (funnet på stranda i Ula i Vestfold) på en gammel rundfil jeg hadde også. Masse gnister, men mye vanskeligere å kontrollere hvor gnistene skal falle.

Kanskje noen her inne som har erfaring med opptenning ved bruk av flint eller annen stein?
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Grauten »

Tips ved bruk av tennstål: Hold kniven/metallplata stille og dra tennstålet mot deg. Da fungerer
kniven som gnistfanger og du slipper at opptenningskilden din forsvinner veggimellom. :D
Nok en gang: Ikke spør hvor jeg tar det fra! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Christian »

Tennstål + hovrasp = fyrverkeri :twisted:

angående snurrepinner så har jeg fått heeelt klart best resultat med pinne av hassel og kloss av ask/bøk (litt usikker på klossen, egentlig en sånn byggekloss fra barnehagen :oops: ) men hassel pinne var helt sjef, svart rykende støv etter noen sekunder bare!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar