Ild på steinaldervis

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

Christian stakk innom meg en tur i dag, på veien mot Flesberg. Han hadde med seg noen biter med kreftkjuke. Kun tørka, ikke luta eller banket. Jeg er nå veldig overbevist om at kreftkjuke er langt mer effektivt som knusk enn knuskkjuka - og ikke minst krever den mindre bearbeiding etter innsamling. Jeg klarer eksempelvis fint å slukke en glødende knuskkjuke med fingrene - men dette er rett og slett ikke mulig med kreftkjuka (!). Selv ikke ved å skrape bort gloa ville kreftkjuka slukke. Så folkens - kreftkjuke som vokser på bjørk er å anbefale :)

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... on_obl.htm
UTBREDELSE

Chaga vokser i bjørkeskoger i Skandinavia, Øst-Europa, Russland, Korea og i de nordlige delene av Nord-Amerika. I Norge er chaga utbredt over hele landet, men finnes sjelden i store mengder. I følge hjemmesiden til et firma som selger et chaga-produkt, kan man finne chaga-sopp på ett av 15 000 bjørketrær. Min erfaring er at chaga er langt vanligere enn som så, i alle fall i de bjørkeskogene i Oppdal i Sør-Trøndelag hvor jeg har lett etter den. Soppen finnes helst på gamle bjørketrær, men den kan også forekomme på yngre trær. Chaga kan være lettest å finne om vinteren når bladverket på trærne ikke skjuler soppen. Soppen kan også vokse på andre treslag som or, bøk og agnbøk, men det er mer sjelden. Ut fra det vi vet til nå, synes det som om chaga som vokser på bjørk er den medisinsk mest virksomme.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Christian »

Hyggelig at den funka :) Har du prøvd med pyritt? eller blei det drammensbadet :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

Blei en badetur på ungane i dag ja .. lite tid til far :/ Hadde noen desperate overtalelsesforsøk for å få de ut i skogen ... men de ville bade ...

Har en ide om å bruke et stort skjell og fylle det med kreftkjukebiter, så slå pyritt på flint over det hele. Så får vi se hvordan det funker :=)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

I vinter har jeg øvd på dette, ild med knuskkjuke, pyritt og flnt. Svovelstøvet fra pyritten gjør at kjukefjonet fanger gnisten mye lettere. Kjuka trenger ikke være behandlet på noe annet vis, noe jeg liker :)

Bilde Bilde Bilde Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har kommet over en butikk som selger steinalderfyrtøy :) http://www.paleosite.fr Fransk markasitt - i knoller selges sammen med flint og litt kjuke. Dette er autentiske saker. Markasitten dannes i knoller i de samme lagene som flinten. Man kan gå på stranda der nede å plukke begge deler. Jeg kjøpte 3 sett av de. Har distribuert 2 sett videre til Vestlandet (Arky og Espen). Veldig god kvalitet på den markasitten - også ser den autentisk ut. Nå har jeg laget en liten skinnpose av kalveskinnet jeg hjernegarva i høst sammen med Christian - med plass til fyrtøyet og litt kjuke.

Det er forøvrig en god video med Ray Mears hvor han benytter markasitt og flint sammen med fjon fra knuskkjuke:
http://www.youtube.com/watch?v=BdmdoquKPp0
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Stefflus »

Ehehumm :oops:
Jeg har noe knuskkjuke til luting i oppvaskkummen nå, ganske sterk lut, og lite lyst å drive å håndtere dryppende biter etterpå. Og så skulle jeg gjerne vanna det ut litt før jeg stakk hånda nedi for å åpne proppen.
-Er det greit å vanne det ut med knusken oppi, eller må den tørke mens den er full av lutvann? Stod ikke noe om akkurat dèt i beskrivelsen på side 1 her.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

Tror ikke det er noe problem. Jeg innbilder meg at lutingen er for å løse opp et bindestoff (som jeg ennå ikke har identifisert) som binder fibrene i knusken sammen. Etter luting blir knusken mye luftigere ved banking - er min erfaring...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av MalaWolf »

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ild på steinaldervis

Legg inn av Jæger »

Veldig spennende emne, og mye supernerding her, MalaWolf.
Jeg fant noe litt mer fyldig om emnet av Brittingham & co:
Geochemical Evidence for the Control of Fire by Middle Palaeolithic Hominins
Ser ellers ut til å være en del brannfakler i debatten om tidlig ild :wink:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar