2-komponent lim-spørsmål

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Har brukt endel "West-system" 2-komponentlim, båtbyggere sier det er det beste som finnes, at man kan lime endeved mot endeved for så å få hel ved...vel, har aldri prøvd, men limet er ok med fint doseringssystem, sikkert rimeligere enn små epoxytuber. Man kan blande inn nesten hva som helst for å få ønsket viskositet,f.eks til "sirupstykkelse" Så til mitt spørsmål: Dersom jeg "maler" en slik blanding på ryggen, vil den få samme egenskaper som et glassfiberlaminat? Har prøvd noen få ganger, men ikke fått testet ...ka dokk tru?
Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Grauten »

Tror det vil funke dårlig. Grunnen er vel at epoxyen ikke inneholder fibrer. Det blir bare den kjemiske bindingen som vil holde greia ihop. Stygt redd for at epoxyen vil fly fra hverandre i et stresspunkt, og således fremskynde en "bueeksplosjon". Når man legger i en stripe med "Vinstraku" under, så vil kreftene bli fordelt over en større flate, ergo holder buen sammen. Har litt dårlig erfaring med slurvete backingskjøter, og tror vel at rein epoxy vil oppføre seg likt. :wink: (=kabooom)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Hmmmm..ok....men man får kjøpt "fiber" i dette systemet..vanskelig å beskrive men det er et hvitt meget lett "fjon"..som ikke stikker... som man båtbyggerne blander inn for å reparere...når det tørker blir det melkehvitt...ka du tru om det...som sagt tror jeg man kan blande inn nesten hva det skal være bare det ikke er fett eller fuktig...
Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Grauten »

Du tenker på den mikropartikkelgreia til West systems. Tror det er finmalt bomull. (Har den og jeg da! :lol:) Problemet, unnskyld, utfordringen(vi har ikke problemer i dagens næringsliv, vi har bare utfordringer har jeg fått vite) er vel at disse fibrene er for korte, til at man får noen effekt av de.Men legger du en glassfiberstrips(West systems/Biltema) under, så synes ikke denne etter at den er mettet med epoxy. Men for noe klineri! :shock:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Moen »

Jeg har prøvd West System nå, og kjøpte i samme slengen både karbon og glassfiberremser på rull. Jeg varmer opp epoxy`n litt i microovnen slik at den blir litt tynn. Da er den knallfin å legge på. Jeg bruker en litt myk malepensel, og klin blir det nesten ikke.
Jeg har også prøvd å bruke epoxyen til å "fylle" opp porer i f.eks Ipe og Wenge. Det resulterte i sprekker/kompresjons-skader i buken. Så uten noen form for fiber innblandet, funker det nok ikke noe særlig.
En får forresten kjøpt glassfiber på rull... Ikke vevd, men kun en tråd. Tror de kalte det "artifikkal sinnev" borti "junaiten" :wink:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

Bare epoxy på buen funker vel som - bare maling f.eks., det er fibrene som gjør jobben, selv tenkte jeg å prøve lin-fiber i hudlim snart. Mye mindre arbeid enn sener.
Men for noe klineri!
Da gjør du det feil 8) Legg glassfiberduken på, ikke klipp den til. Ekstraduken skal fange opp søl. Hell en tynn stripe epoxy langs midten av buen, og stryk den utover med en fordriver/squegee (som selges sammen med epoxyen), pensel er fint, men etter litt trening faller de fleste ned på gummi-"squegeen". Tar kanskje 5 min å legge et lag på ryggen av bua, et lag til med epoxy oppå dagen etter gjør det hele usynlig - men til en glassfiberbue? SÅ skjærer du av ekstra glassfiber, med en billig halvskarp kniv - MOT planken, fra glassoverflaten, her funker utriveligheter som sandpapir godt for glassfiber er slutten for enhver egg.

Et tips til blanding er engangssprøyter fra apoteket, 10ml til lim og 2 til herder, blir mindre å kaste enn med pumpen på flaska/dunken- sprøytene varer i ukesvis, sålenge en holder lim til lim og herder til herder...
Oppvarming ut over romtemp, mer enn 20-22grader er unødig, men det bør ikke være kaldere, planken kan godt være varmere. Kajakkbyggerne sverger til fallende temperatur fra pålegging til gel-dannelse.

K
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Grauten »

Det er den delen med tilpasningen av glassfiber`n jeg har bomma på. Har synes det har vært sløseri å ta dobbelt så mye glassfiber som nødvendig, og har derfor tilpasset hver gang. Og da blir det klin på begge sider av buen gitt! :evil:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Dæven...dere vet og kan mye:-) Takk takk...men med tokomponent i microen og fiskeblærelim, flekksteinbittskinn og råhud i fryseren er det fare for husfreden(buefruen:-) ...vel jeg har limt litt forskjellig på ryggen av flatbuer..da tar jeg en 2x3toms planke 2 meters, taper den helt med bred pakketape. Stifter i endene og strammer det jeg skal ha på ryggen av buen på planken...lim og så masse tvinger..funker iallefall med hvitt vanlig sløydlim,steinbittskinn.. Kan man bruke slike remser som dekker over gipsplateskjøter, eller hva er det som man får på Biltema...liker overhode ikke de "stikkegreiene.." :evil:
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

Det enkleste, på denne siden av historisk. Er råhud, sk. trommeskinn, limt på med hvitt snekkerlim. Det gir ryggen en viss beskyttelse, er pent, ofte ser en treet gjennom, og det kompromitterer ikke husfreden. Noe både hudlim og epoxy gjør om en ikke har et dedikert arbeidsrom.

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Moen »

Så hvis du sitter på kjøkkenet og har klina til "huseby-innredninga" til a mor med epoxy... Tre dager etter at du tørka sener på baderomsgulvet...kan du like gjerne dra frem fjærbrenneren... Sjansen for at du er midlertidig huslaus dagen etter er såpass stor at det ikke gjør så veldig mye fra eller til. :wink:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

He he..."brent fjærlukt" ja....mmmmmmmmm..
Er selvsagt enig i at synlig "glassfibertapetremser" ikke gir buen noe preg av estetikk ...nei...
Har prøvd ørlite med "oppløtte hundebein" råhud som backing...finner alt fra 30-40cm remser til 5 cm...Europris...
Trelim og 5cm overlapp...har også her altforlite erfaring til å ha sterke meninger om dette...skulle gjerne vite hva dere andre mener om denne løsningen...har litt av vært i fryseren selv, men som dere kanskje forstår er jeg ute etter en "folkevognløsnings-buebackup" som "folk flest" (politikerutrykk) kan ta del i..eller "epoxy-innmalt" uvokset lintråd...10 lengder? Med taklinger i hver ende?
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av nidrinr »

Jeg har et par uestetiske sportstape-backa reparerte buer.. Det funker, men det er hverken pent eller best.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Grauten »

Dersom du bruker finvevde glassfiber strimler, så må du granske buen på kloss hold for å kunne se glassfiberen.Dersom du skal ha noe enkelt, hvorfor ikke bruke tynt stoff sausa inn med snekkerlim. Eller som Ken, hampefiber (rørleggere har noe som heter hampedokker, og er hamp/lin fibre i hele lengder. Ser ut som en parykk når du knyter de opp.Du kan også få de som spoler, med løstvinna materiale) Gaffa tape er jo også en "sleger". Alle backingløsninger vil ha fordeler og ulemper, det er bare snakk om hva du er villig til å godta. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av KEn »

heter hampedokker
eller "englehår"

At innisalte, at jeg ikke har tenkt på det før, har surfa nord og ned for å finne uspunnet lin, og så ligger det på rørleggerverkstedet. Satt i hvitt snekkerlim eller hudlim om en vil - yess




K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: 2-komponent lim-spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Har lagd endel slike "englehår" backinger, masse klabb og babb..får du ørlite lim på fingrene så er man ille ute..
Man bør iallefall få seg en "ullkarrde" for å gre ut ...
Tror også mange rørleggere har sluttet med det der og gått over til plastgjengetape?
Dere svarte meg ikke på "hundebein" og ev. kabelbacking i en epoxy/lintråd uten voks/taklinger...
Bilde
Svar