Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av woodstick »

prøv å legg den løse tampen på tømmerstikket inn igjen i løkka som går rundt strengen, det burde "låse" stikket litt bedre
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Are »

Denne brukes av kyodo-skyttere. Beklager tråden. En sktra turn før man surrer tilbake. Den er vanskeligere å justere, men glir ikke. Jeg la den ut på krigsbueforumet for en god stund sidne og fikk god tilabkemelding der.
Bilde
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

Det må være en grunn til at tømmerstikket heter "Archers knot" i UK.... er jo meget lett å slå meget lett å løse opp. Har aldri sviktet meg...(under 50 punds buer, dog) Et slikt fast stikk bør være obligatorisk i bunn på alle buer...vet ikke hvor mange ganger jeg har ergret meg :evil: over strenger som detter av eller blir borte med to løkker på strengen...
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jeg fikk de jævlene til å sitte til slutt. Fikk ett tips fra en eller annen om at surringen kunne gå rundt hele nocken.. For det er jo bare 3 runder på de bildene jeg har sett... Og da skal enn jo ikke prøve noe annet...:oops:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, det er bare å surre så mye man har plass til...."Archers knot" genial knute spør du meg...
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jeg har jo lagt merke til alle gode tips og råd som florerer på nettet angående rengjøring av laminater med alkohol. Etter min mening er det kun èn ting aceton gjør med laminatene, og det er å bringe MERE olje til overflaten. Og dèt kan umulig gjøre noe godt!?
Hva er deres mening?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Helt enig med deg Moen. Tørke med fille og løsningsmidler er den dårligste form for rengjøring som finnes,
når det gjelder tre i hvert fall. Mye bedre å fjerne eventuell oksidering eller fett mekanisk. Når det likevel
holder sier vel bare hvor gode moderne lim er.
Hvis man ser på en maskinhøvlet treoverflate ser den helt slett ut, men sterkt forstørret ser den ut som
fjell og daler. Hvis det er et fett fingeravtrykk på overflaten og man tørker over med fille og løsningsmiddel
er alt man gjør å rengjøre litt på fjelltoppene og skyve fettet ned i dalene.
Nyhøvlet eller pusset overflate er tingen. Med fete treslag løser man bare opp mer fett og bringer det til overflaten.
I boka The Encyclopedia of Wood kan man se to limfuger med forstørring 120 X. Den ene høvlet med skarp høvel
hvor trecellene er åpne og uskadet. Den andre pusset med 36 korning hvor trecellene er sammentrykt og ødelagt.
Nå sier de fleste at ved epoxyliming skal overflatene være grovt pusset for å hindre at det blir for lite lim, men
ved å se på dette bildet kan man jaggu lure. Man kan bli for mye opphengt i slike spørsmål også, som oftest
henger det vi limer sammen likevel. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Nå sier de fleste at ved epoxyliming skal overflatene være grovt pusset for å hindre at det blir for lite lim
Jeg bruker k100 på mine laminater. Noe grovere ser jeg ingen grunn til å bruke. Limfuger vil jeg heller ikke se, og de kommer fort med rufset overflate.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Mr Moen`s buer.. "HILL LONGBOW"

Legg inn av Moen »

Inspirert av ikke ukjente H Hill, fikk jeg endelig laget en kopi. Måtte jo selvsagt drite meg ut, og lage grepet helt feil. Glemte helt at fruen har små hender. Men det får gå for denne gang. Jeg skal definitivt lage flere..Til meg selv, blant annet...
Buen har 4 laminater av actionbambus. Alle med .001" tapering. Fremste laminatet er i full lengde, og resten er skjøtet. At det ligger 0,8mm vinstraku i rygg og buk, er jo en selvfølge. Er glad i "hornbuer" :wink: Grep og kiler er av Valnøtt. Nocker i kamelbein. Brannslangen fikk ett illebefinnende rett etter den ble fylt med luft, og det ble dessverre noen små luftblemmer. Disse ligger i ryggen, og er helt ut mot tuppene. Virker ikke som de betyr så mye...enda.. Og hadde jeg vært flinkere til å ta bilder, så hadde det hele blitt litt bedre. Men inntil dèt skjer, får dere slite med det som er.
Buen er forresten limt med West System epoxy, tilsatt litt fyllstoff for å tykne limet litt. Funker jo som bare rakker`n...hvis herdingen blir gjort riktig, vel og merke... :D
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

...og heller ikke disse laminatene har sett snurten av Aceton... :wink:
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av bueeirik »

tøft! :D var det den du hadde med på emnesankingen?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Stemmer dèt. Nå har jeg vært nede hos Daniel og hentet einer. Moro å prøve dèt som laminat, også. Så får jeg slite hjemme...mens dere ferierer.. Makan!! :?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Stilig! (om vi ser bort fra glassfiberen :P )

Har originalen(e) også kiler i tuppene?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Har originalen(e) også kiler i tuppene?
Ikke sikker på om alle buene fra Mr Ekin er laget med kiler. Men de få som jeg har sett live har det. De jeg har sett på nettet òg, forresten. De er riktig nok noen mm lengre en disse. På den andre buen av samme mal, har jeg ikke kiler. Men JEG synes at kiler gir noe kjappere bue. Men om det stemmer vites ikke.
Har forresten en maken bue på tapetet...der er glass byttet ut med bambus. Mangler bare en liten bit Osage så er`n i boks :?

Hææ..? Om vi ser bort i fra glassfiberen??? Lukk øynene, og tenk moderne horn... Hehe.. Jeg trodde jeg var ferdig med glass-perioden min, men plutselig fant jeg noen remser i haugen. Er vel bare å innrømme at jeg IKKE duger til å lage buer av en stokk/pinne. Blir vanvittig sinna når jeg holder på med de. Har det for travelt, og har store problemer med å skjønne at det er pirkearbeid, selv om det ser ut som det motsatte. Solgt tæljhesten min, har jeg også :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Hehe, forstår den. Må nok innrømme at jeg liker å lage plankebuer, nettopp fordi det går så mye raskere enn fra stammer. I tillegg er det også mye lettere å få til en perfekt tiller.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Griffin »

Nuförtiden har dom glaskilar i nockarna och dessa kan beställas från Howardhillbows sin sida.
Svar