Min rytterbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Min rytterbue

Legg inn av PunyV »

Følte bare at jeg måtte dele bilder av min siste buekreasjon. Det er en rytterbue som er laget, dels etter Nilstors beskrivelse av hans rytterbue, og dels etter diverse beskrivelser som jeg har funnet på the bowyers den.

Buen er laget av ask, bjørk og glassfiber. Ask i buelemmene og bjørk i håndtak og siyahene. Både håndtaket og siyahene er laminerte, begge for å få mest mulig styrke mot knekk. Asken er avsmalet fra 3,5mm ute i endene til 4,5mm ved håndtaket. Glassfiberen er 1,27mm. Alt sammen er laminert sammen i flere omganger på en form som jeg laget av en 2"x8" furuplanke, neste gang kommer jeg til å bruke kryssfiner eller mdf. Før jeg fikk limt sammen alt så hadde formen vridd seg bitte litt, hadde jeg ikke siktet, målt og justert og atter justert før hver liming så hadde bue og blitt skjev. Jeg brukte Casco's strong professional epoksylim (på blå tube). Til surringene har jeg brukt vanlig servingstråd. Som siste finish før skinn ble hele buen lakket to strøk med trestjernes-gulvlakk (olje så klart) og pusset over det hele med 000 stålull.

Buelemmene er dekket av min gamle skinnjakke sydd sammen med vokset lintråd (jeg syns ikke glassfiberen ser så veldig flott ut i motsettning til skinnet). Mister sikkert litt hastighet med å legge på skinn, men jeg tror buen er rask nok uansett.

Jeg og Demian fikk veid buen til ca 48#@28". Litt mere enn jeg egentlig bør skyte med, men jeg skal inn i et stramt sturketreningsopplegg om kort tid.

Buen skyter veldig fint og presist med lite handsjokk, men med tendenser til "gupping". Hvis noen har noen ideer for hva som må gjøres for å få bort den så tar jeg mere enn gjerne imot tips. Har så langt hørt at endring av nockpunkt kan fikse problemet, mer har ikke fått testet dette ut enda.

Om ønskelig så har jeg bilder fra hele byggeprosessen som jeg kan legge ut etterhvert.

Bilde
Buen ferdig og strenget opp, mulig med litt for høy streng?

Bilde
Bue ustrenget.

Bilde
Detaljbilde av skinnarbeidet mitt, jeg kommer nok ikke til å bli profesjonell innen dette faget heller....

Bilde
Detaljstudie av en siyah med streng og strengestol. Og jeg synes lakket bjørk er noe av det vakreste som finnes.
Sist redigert av PunyV den 29 sep 2010, 12:34, redigert 1 gang totalt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Den ble kjempefin, godt gjort. Oddbjørn.
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

rytterbue

Legg inn av demian »

hei kjell!
Er imponert over buen. Den var myk som smør å dra, rask og med inget merkbart hand shock. Nå gjenstår det bare å trimme den og finne riktig pilspine. Skinnarbeidet ser lovende ut. :wink:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1858
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Flott! Spennende at noen begynner å lage "krokbuer"!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den ble lekker!

Bilder fra mekkinga er selvsagt artig :D Pøs på!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Den ble skikkelig fin! Imponert.

Hvis du ikke har gjort et allerede, kan du lage noen surringer over endene på skinnet,
for å holde dem nede, pluss "pimpe" buen litt :wink:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Pent 8)

K
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Sturlabuer skrev:Den ble skikkelig fin! Imponert.

Hvis du ikke har gjort et allerede, kan du lage noen surringer over endene på skinnet,
for å holde dem nede, pluss "pimpe" buen litt :wink:
Jeg tenkte å lime en skinnstripe over endene på skinnet bare for å dekke overgangen mellom skinn og surring.

Men pimping er jo også et alternativ, har du noen forslag? Neonlys eller spinnere? :lol: Spøk til alvor, jeg tenkte på å surre noen runder med rød og veldig lys brun servingtråd bare for å få det litt mere fancy. Pluss at jeg skal trekke eller surre håndtaket med skinn av noe slag, og lime inn en hornplate der pilen skal ligge (Veldig enkel pilhylle).

Ellers er jeg veldig interessert i forslag for å øke "pimpe-faktoren" og for å forbedre buen på andre måter!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Med tanke på pimping så er det en kar inne på tradgang.com som gjør magiske tryllerier med skinn og superlim. Ikke helt trad, men anbefales absolutt å ta en titt på.
http://tradgang.com/noncgi/ultimatebb.p ... 0;t=000094
http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... 00078;p=26





Jeg anbefaler forøvrig at "gupping" straks og med en gang får en tråd under hva skal ordet hete? !!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Christian skrev:Med tanke på pimping så er det en kar inne på tradgang.com som gjør magiske tryllerier med skinn og superlim. Ikke helt trad, men anbefales absolutt å ta en titt på.
http://tradgang.com/noncgi/ultimatebb.p ... 0;t=000094
http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... 00078;p=26
Det var jo bare helt rått, har (som sikkert alle andre) ikke tenkt på å behandle skinn på den måten. Stilig, sånn må jeg bare prøve!

Christian skrev: Jeg anbefaler forøvrig at "gupping" straks og med en gang får en tråd under hva skal ordet hete? !!
Jeg trodde da at ordet "gupping" heter gupping..... Tar jeg feil? (igjen)....
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Ikke veit jeg.... men gupping??? Det var jo et merkelig ord da!! Hva er det du mener med det? At pila "vagger" i lufta?

Sånn superliming er ikke så vanskelig som det andre som ser resultatet tror det var :P gjorde noe tillsvarende med en sånn tommelring for ei stund siden. brukte no helt standard 2mm lærgreier. Det føltes som å pusse bein når jeg gikk over med sandpapir! Siden skinn er litt mer "brukervennlig" en bein så er det mye pent som kan lages relativt greit. Bare pass på å ikke olje skinnet først :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Når pila gupper svinger den opp og ned gjennom lufta, på samme måte som når du bruker for myke (eller var det for stive) piler så svinger pila til høyre og venstre og svømmer gjennom lufta. Mulig jeg bruker feil utrykk, men det er nå det jeg har lært å kalle det.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Det var en fin bue:-)
I love Mac!

Inongogaror
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Forandring av nockpunkt pleier å gjøre susen. Oddbjørn.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det var en skikkelig flott bue med mye fint håndverk! Skulle gjerne ha prøvd den der!

Strenghøyden ser slett ikke ille ut, er den på rundt 15 cm? Hvor langt drar du, forresten?

Buen min fungerte iallfall fint med den høyden, selv om den bøyde på en litt annen måte (jeg sier bøyde, fordi den vrengte seg og ble ødelagt hinsides reparasjon for en tid siden. Årsak: en ørliten skjevhet i ørene, som ble litt for stor på fullt drag). Men i går kveld begynte jeg å skyte inn en ny bue, bygget over samme lest som den gamle, men med noen forandringer. Mer om det senere.

Lite tips: Buen min, som var på ca. 55 pund, trivdes veldig godt med piler som var spinet til 75 pund, men de var altså godt og vel 30 tommer lange.

Apropos gupping: Det er vel det som med et annet godt, norsk uttrykk kalles porpoising, altså at bakenden på pilen hopper opp og ned, eller sagt på en annen måte: utfører en rytmisk bevegelse i verikalplanet. Nokkpunktet er, som Oddbjørn sier, synderen! Kommer i farten ikke på noe godt, norsk ord for det, men skal tenke på det!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar