Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Alt under 300 er for kort :twisted:

Stående årringer på begge ja :)

Kanskje jeg hadde fått en ekstra meter om jeg ikke hadde beisa åra? hehe :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg strever fortsatt rundt 200-meteren :oops:

Denne gangen med en 86 punds pyramideflatbue.

Litt data:
72" ntn. 1 3/4" wide at the fades, tapering in straight lines to 3/8" nocks. Still weighing 23 oz, including the nonbending grip of course.
86# at 28" draw. Each limb has followed the string just under 3/4", after resting for an hour, and having been shot 20-30 times. After unstringing they follow just under 1".
String from Dacrong B-50, 4x3 strand (12), and weighing 138 grains.

Skaut 208 meter med den i kveld. Kanskje 5 m/s motvind, og med piler på rundt 28 gram. Ei av flightpilene knakk rett foran fjørene da den skulle passere buen. Framdelen fauk rett opp, og bakdelen med fjørene spiddet seg ned i bakken foran meg, hehe. Ikke trygt :lol:

Buen veier 59 gram mindre enn min tidligere 79 punds pyramide, og den følger ikke strengen mye mer heller. Så jeg skal prøve å ordne noen skikkelige flightpiler til den. Også skal jeg trene på å trekke 86 pund, for det er ikke lett for en liten spjæling som meg 8) Så kanskje jeg klarer å tyne ut noen ekstra meter.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det blir vanvittig stort press mot nokkene, så jeg la over litt bøffelhorn. Tynne, så de ikke sinker buen :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Lenge siden sist oppdatering nå. Så her kommer noen halvgode bilder av diverse greier:


Bilde

Tre holmegårdsbuer og en recurve. De to til høyre er ask. Venter på at de skal bli skikkelig tørre før jeg hiver de på tilleren. Holmegårdsbuen helt til venstre er laminert av eik/ask/merbau.


Bilde

Macrofunksjonen på kameraet virker ikke, så bildet ble fryktelig dårlig, men her er lamineringen. Dessverre var det mye svingninger i fibrene på merbauen, slik at den fikk en relativt kraftig vridning i overgangen til de smale tuppene, og jeg klarte faktisk å knekke den da jeg av en eller annen grunn skulle "rette" på det :lol: Den ble forsovidt limt ved hjelp av kun tre tvinger, en planke og diverse små treklosser, og med vanlig casco trelim, hehe 8) Som dere ser har jeg limt den sammen igjen, men den trenger litt spjelking for å bli en bue tror jeg. :roll:



Bilde

En recurve, av askeplank, med eik som bukforsterkning av recurvene. Har svidd buken ei gang, men jeg må gå over ei gang til og gi litt ekstra motbøy i det ene lemmet. Satser på rundt 60#. Skal bli moro å teste noen lengdeskudd med denne.


Bilde

Til venstre en flatbue av bjørk. rundt 55-60# ved 28". Med nokforsterkninger av merbau.
Neste er flatbuen på 86#, som jeg fortsatt strever med av og til :lol:
Videre en 60" lang flightbue, sånn halvveis kopiert av en Oddbjørn viste et bilde av her på forumet. 65# ved 25" trekk tipper jeg. Den skaut noen meter lengre enn den på 86#, med ei 26" tønneformet pil på 19gram. Planen er å dille litt med noen piler, og se hva det kan gjøre med lengden.
Helt til høyre er en langbue på rundt 65#, som jeg prøver å skyte presist med. Den dro forsovidt opp ei splint da jeg skaut den inn, så jeg la på ei lita flis og surra det med lintråd satt inn med bek. Funker fint.

Bilde


Bilde

Bjørkebuen oppspent.


Bilde

Og langbuen oppspent.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Yes, da var en bue unnagjort :lol:

Under fitablinkinga i kveld gadd ikke langbuen (rett ovenfor) mer. Snapp rett av ca 20cm fra øvre tupp :roll: Velvel, ei ekstra erfaring. 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

hvor fikk du tak i det fine bjørkeemnet og de andre?
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

hvor fikk du tak i det fine bjørkeemnet og de andre emnene ?
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag väntar med spänning på en spännande bild av recurven upspännd :P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bjørkebuen er fra en 2x8" bjørkeplank. Fliser lett, og litt mykt, men buen ble utrolig lett.

Her i Bergen er det en trelasthandel i Hustvedt-gruppen som har ganske godt utvalg. http://www.hustvedtgruppen.no


Er spent på recurven selv 8) Jeg bøyde det ene lemmet litt ekstra, så nå er lemmene like, og etter at jeg justerte tilleren litt ble det riktig så bra. Har litt problemer med en skade i aska på den ene recurven, og den sprakk opp på langs av fibrene da jeg trakk den til 28". Håper aralditten gjør jobben sin, så jeg kan ta siste finish på den.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, denne motbøyen jeg gav recurven gjorde den ganske rar. Måtte faktisk tøye den litt for at den skulle få samme tillerprofil som sist den var oppspent. Den hadde nesten samme tendens som disse hornbuene det står om i TBB, der alt bøyen plutselig fyker over til det ene lemmet. Skremmende greier.


Fant et gammelt bilde av recurven, oppå en dags flisespikkeri. Den er forsovidt oppspent her, og klar til å skytes inn, men det resulterte i at recurvene rettet seg ut. Så da ble den liggende og sture ei stund til jeg fikk limt på noen forsterkninger.
Bilde


Slik ble den etter litt for ivrig avsmalning i kveld. Også løfta det seg opp ei flis på ryggen som ligger drukna i aralditt nå. Vil den ikke så skal den :twisted:
Bilde


Renska opp på mobilen, og fant dette bildet av min første recurve. Det må være lenge siden, for den følger ikke strengen så lite nå lengre :lol:
Bilde


Kløyvde en barlindstokk og øksa ut to kommende krigsbuer for noen uker siden. Mens de tørker får de gjennomgå litt anti-stringfollow:
Bilde



Også fikk jeg lagd meg en ny flightbue av hickory i kveld. Dvs bare halvveis tillet for å gi den en omgang med varmluftspistolen. Nå ligger den her med 2,5" motbøy 8) Takk for plankene Oddbjørn! :D Om jeg ikke klarer å knekke buen, så forventer jeg å knekke 220-metersbarriæren, hehe.

Bøkeplanken var utrolig hard :shock: Det skal bli skikkelig moro å teste den! Tror jeg må spandere en bambusrygg til den.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Også en liten holmegårdsbue.


[img]http://kviljo.no/bue/holmegård/IMG_0050.jpg[/img]

Av ask, med en årring på ryggen.


[img]http://kviljo.no/bue/holmegård/IMG_0063.jpg[/img]

Varmebehandlet :wink:


[img]http://kviljo.no/bue/holmegård/IMG_0057.jpg[/img]


[img]http://kviljo.no/bue/holmegård/IMG_0059.jpg[/img]


[img]http://kviljo.no/bue/holmegård/IMG_0069.jpg[/img]

Følger nesten ikke strengen, og skyter fint til å bare være 30 pund. Gav den litt reflex/deflex.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da har jeg begynt på min første bambus-laminering. Forhåpentligvis blir det en 72" Mary Rose etterlikning. Hvor kraftig den blir avhenger hvor godt Merbauen tåler påkjenningene.

Jeg har ikke fått somla meg til å gjøre om lånekassens penger til tvinger og skikkelig trelim, så jeg gjorde det på billigmåten, hehe 8) Det funker faktisk veldig bra, så lenge man er nøye med å la klossene presse gjevnt. Jeg hadde ikke samvittighet til å lime det med snekkerlim, så jeg brukte noe blå aralditt jeg hadde liggende.

Bilde


Ken sitt triks for å holde limen på plass:

Bilde


Ja, også lagde jeg meg ei slire til mobilen :lol:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Dette blir spennende om Merbau kan tåle et ELB design og med så mye
"bakoverbøy", vil det hele holde sammen? Kviljo, det er jo snart julaften,
kan du ikke ønske deg noen tvinger som julepresang?
Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, god idé :)

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om merbauen. Jeg gjorde en test med en 1x5cm planke. Den tok ikke allverden stringfollow før den ryggen gav etter. Så det kan jo virke lovende. Skal bli moro å prøve.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Blir spennende å se resultatet.

Hvor kraftig tenker du å lage den? Og hva slags tverrsnitt skal den ha? Vil du følge bambusens naturlige krumning og runde buken?
Svar