Gravdals guttepiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Fikk kjøpt noen pilspisser på Borrekaupangen i helgen og prøver meg på noen jaktpiler løst basert på norske funn. Artig å pusle litt, og utrolig gøy å følge med på hva som dukker opp fra snøen de siste åra!

Imponerende hvordan de klarte å borre rette hull inn i pilskaft på den tida, vanskelig nok nå, for en litt utålmodig hobbypusler!

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Gravdals piler

Legg inn av Ingis »

Mye spennende fra snøfonnene, ja. Ser ut som du har fått en god start på pilmakingen. Er skafta paralelle eller tønneformet?
"Back to nature!"
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals piler

Legg inn av mikka »

De er tønneforma, med den tykkeste delen litt foran senter. Har sett på pilene fra Oppdalsfjella.

Nå prøver jeg å lage litt kvaelim, med kvae og kull.


Sent from my iPhone using Tapatalk
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av olethearcher »

Kult, ser bra ut!
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

En liten test! De sitter såvidt, men det limet her ble sprøtt! Mulig litt gammal og sprø kvae som er skyld i det.Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Lurz »

Ser flott ut. Hvis det blir for sprøtt mangler du kanskje (bi-)voks? Søk på "cutlers resin", masse oppskrifter på nett.
"If it breaks you get to keep both parts"
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Ikke bievoks nei, den har jeg ikke hørt, bare sett ‘’pinepitch’’ på nett skal sjekke ut det! Takk for tips! Skal og prøve å lage neverbek nå i ferien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Da fikk jeg surra sammen ei pil. Spissen er limt med kvaelim, fant noe litt ferskere kvae, og la til litt voks, det funka! Og surra med sene rett bak spissen.

Under fjøra er det bjørkebek, overvurderte klisteevnen og ‘’åpentida’’ pluss at jeg undervurderte hvor stive fjøra erBilde men det gikk såvidt. Surra med juksetråd… surring og fjørplassering må det jobbes med! Den skal vel og være en del tettere på disse pilene.
Det er surra med sene rett foran nokken.

Fjør må friseres, men ikke helt bestemt meg for hvordan.

Bruker dere fjøringsjigg uansett når dere fester fjør? Om det med superlim eller tjære/bek.

Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av olethearcher »

Kult prosjekt! Jeg har laget ganske mange piler opp igjennom og har fått meg for vane å lime med vanlig kontaktlim, da limer jeg alltid bare på frihånd. Det fungerer fint det når man får litt teken på det. På ett eller annet tidspunkt så kan det nok være jeg går til innkjøp av fjøringsjigg, men enn så lenge så har det vært mange andre ting som har stått foran på prioriteringslista.
Som du sier så kan surringene være tettere. Folkevandringspil så kan du ha så tett som 9 stk. surringer pr tomme.
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Da har jeg fått ferdig et lite sett med piler, trimma fjør, og lagt på never over senesurring ved nokken. Litt usikker på hvor mye beken holder fast i fjøra anna enn helt foran, den tørka fortere enn jeg klarte å få på fjør.

Og de flyr snorrett ut av hickorybua jeg bygde på kurs med Oddbjørn på Borre for snart 10 år sida.

Kjøpte meg symaskinnåler for å prøve å få surringene litt tettere, det hjalp hvertfall!






Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Lurz »

Fine piler! Artig at harpiksen funka bedre med voks. Du prøvde ikke noe av de andre cutlers resin tingene, som kull fin sand og andre ting som en "fyller"? Har tenkt mange ganger å prøve det sjøl, men ikke kommet så langt
"If it breaks you get to keep both parts"
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Takk for det! Den første batchen med kvae funka ikke, den var helt sprø både før og etter oppvarming, prøvde å blande inn litt voks i den, men den ville ikke smelte ordentlig. Så jeg lagde en ny batch med ferskere kvae, noe ordentlig søl, men det klin. Det er blanda inn litt kull i denne og, så kvae, kull og litt voks, vet ikke om det egentlig er nødvendig med voks når kvaen var så fersk som denne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Ingis »

Bra jobba. Fine piler med historisk sus. Stå på. :)
"Back to nature!"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Oddbjørn »

Det ble fint det her, moro å prøve ut ting.
Svar