Seljetre på skrå, er undersiden brukendes?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Seljetre på skrå, er undersiden brukendes?

Legg inn av Loma »

Hei. Fant et mer eller mindre perfekt Seljetre. ca 180 cm av treet var rett og fin og uten kvist. Treet sto i ca 22 graders vinkel. Jeg kløyvet stokken slik at den ene halvdelen var oversiden og den andre undersiden. Det jeg lurte på, var om dere kunnskapsrike buemakere ville brydd dere om å prøve å lage en bue ut av den halvdelen som var undersiden?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Seljetre på skrå, er undersiden brukendes?

Legg inn av Oddbjørn »

Litt å lese her. Selje blir ikke regnet som det mest egnete til buer, men noen bruker det.
https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kun ... nsved.html
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Seljetre på skrå, er undersiden brukendes?

Legg inn av nidrinr »

Løvtrær har strekkved på oversida i stedet for kompresjonsved på undersida, så jeg ville brukt oversida og varmebehandla buken. Har laga masse buer av selje, og det funker bra. Det er stor kvalitetsforskjell fra god til dåli selje, men det er lett å sjekke kvalitet. De med hardest ved og tyngst egenvekt er best. Funker best til barnebuer eller lette flatbuer opp til 50-60#, men har også en fungerende 80# langbue i selje. Den er godt over gjennomsnittlig hard, og har kjerneved i buken. Det med kjerneved er jeg usikker på viktigheten av, men ALLE seljebuer varmebehandler jeg buken på.
Svar