Video

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Video

Legg inn av Kviljo »

Benytta sjansen til å skyte litt lengde i dag. Fantastisk vær!

Prøvde også å filme litt, men jeg skulle jo aldri kanta kameraet for nå klarer jeg ikke å snu bildet 90 grader uten at høyden blir trykka sammen sånn at buen ser helt rar ut. Så før jeg finner ut av redigeringa får dere bare snu på skjermen :lol:


http://kviljo.no/bue/kviljo.avi

Høyreklikk og "lagre som". Den er på 20mb, så det er nok en fordel med ei skikkelig internettoppkobling.


Iallefall, jeg prøver å skyte på middelaldervis (om man kan kalle noe for det da). Det havna ei flightpil isammen med de andre pilene, og faktisk gikk den bare rundt 30 meter kortere enn strikkepinnene fra hickorybuen. Så selv om buen er 76" lang og bare 60# @ 28" funka det rimelig bra.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kult med video. Ønsker du kommentarer på teknikk?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Absolutt :D

Det var derfor jeg la den ut :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Cooolt!

Det var häftigt.
Jag gillar ljudet från det skuddet vid 41sek.

Ska nog filma mig själv också en eller annan gång, det borde bli tufft :P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det ble litt tøff lyd ja. Jeg syntes ikke det høres helt slik ut selv i virkeligheten, men det blir vel litt anerledes å stå ved siden av og høre.

Nick, på warbow-forumet var så grei at han fiksa en bedre versjon av videoen. Både snudd rett vei og gjort mer nedlastbar :)

http://www.englishwarbow.com/kviljo3.avi
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det var litt lettere å se skuddene dine når jeg ikke behøvde å holde hodet på skakke.

Det er litt vanskelig å gi tilbakemelding uten å vite akkurat hva målet ditt med skytingen er, men jeg skal prøve:
Slippet ditt ser veldig bra ut. Hånda di trekkes bakover etter at strengen er sluppet. Litt for grøtete oppløsning til å se om du slapper helt av i trekkhånda eller om du aktivt retter ut fingerne. Hvis du skal bedrive lengdeskyting er det et glimrende slipp. Hvis målet er å skyte med en krigsbue, ville jeg tatt meg brøkdelen av et sekund på fullt trekk, bare for å konstatere at alt stemmer før du slipper.

Når det gjelder trekket ditt. Du ser ut som om du ikke har det minste problemer, øk gjerne buestyrke. Skal du skyte engelsk middelalderbue, vil jeg sterkt anbefale deg å lene deg mer inn i buen. Da får du utnyttet ryggmuskulaturen og trekket ditt blir fort litt lenger :) Hvis du er redd for å ta øret når du trekker langt, er du nødt til å senke "ankringspunktet" ditt. Det ender på meg nede på halsen for å unngå at øret mitt følger med :shock:

Teknikken din ser ganske bra ut, men jeg reagerer på med vinkelen mellom overkropp/buearm. Jeg vet ikke om det er vinkelen du filmes i som gjør det, men det ser ut som om du ikke lener deg ordentlig langt bakover. Det ser ut som om du løfter buearmen for å ende opp i riktig vinkel. Vinkelen mellom buearm/overkropp bør alltid være den samme, uansett hvilken vinkel du skyter i. Det er overkroppen som skal tiltes framover og bakover for å justere vinkelen på skuddet.

Du kan sammenlikne avatarene til deg selv og Nick på krigsbueforumet, så ser du forskjellen. Nick sin ser perfekt ut.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Og ha begge føttene i bakken når du skyter... :P
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Meget bra :D

Jeg føler at det er litt vondt for buen å holde den på fullt trekk. I lengdeskyting er jo det fyfy, så jeg har igrunnen vendt meg til å slippe så fort jeg har trukket helt opp. Men jeg merker at jeg treffer mye bedre om jeg faktisk tar meg tid til å kontrollere at ting er som de skal før jeg slipper. Har litt å jobbe med der.

I kveld har jeg tatt fin-tilleren på min nye krigsbue. Skal strenge den opp senere og veie den. Bilder kommer 8)
Jeg har store problemer med å trekke den fullt opp, så den bør være på nærmere 100 pund. Tror kanskje det blir mer nødvendig å lene seg mer inn i buen med en kraftigere bue. Det kjennes iallefall som om det er lettere å trekke slik. Slippet blir derimot mer skremmende, både for øre, briller og buearm :oops:

Du har nok også rett i at jeg ikke lener meg langt nok tilbake. Tror muligens det også er et symptom på for lett bue. Det er sikkert lettere å trekke en skikkelig tung bue dersom man har lina opp beinene i armer og skuldre.

Takker! Satser på at det kommer en oppfølger så snart jeg får ramma meg inn i den nye buen 8)


Edit: nå har jeg veid buen, og den er bare 76# ved 28", noe som sansynligvis ender opp som 92# ved 32", om den tåler stresset. Ifølge massekalkulatoren er den spot on ved 28,5", så lengre trekk er bare ren bonus, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Lykke til med den nye buen. Gleder meg til å se den på fullt spenn. Øret behøver du ikke være redd for på fullt spenn. Du kjenner fort om strengen er hektet bak det. :shock:

Briller har jeg aldri prøvd å skyte med. Buearmen må du gi en liten knekk i albuen for å hindre at du gir deg selv en real semkk. Såpass kraftige buer gir fine blåmerker :) Når du bøyer albuen, pass på at albueleddet ligger sånn at vinkelen blir i det horisontale planet. M.a.o. skal albuen din peke rett utover, ikke nedover. Håper du skjønte den :wink:

Det du derimot skal passe deg for er kinnet. Det er noe så inni hampen ubehagelig å smekke seg selv på kinnet med den typen buer. Tidligere ankret hjeg bak kjeven, da opplevde jeg det ofte. Nå trekker jeg litt lenger bak og ned og litt ut fra hodet. Da går det bra.

Neste gang du filmer, er det fint om du xoomer inn så det blir mer av deg og mindre av terrenget rundt. Regner med det er teknikken din du vil ha tilbakemelding på og ikke terrenget :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ny bue og ny video. Jeg vet ikke helt om jeg fikk satt i verk tipsene jeg har fått til nå, for jeg var mest opptatt av å i det hele tatt klare å trekke buen. Men den kjentes fornuftig tyngre ut. Burde klare å skyte noen serier med den før jeg må gi opp.

Den hadde forsovidt en del mindre handshock enn den forige. Men det jeg er mest fornøyd med, er at den faktisk ikke knakk :lol: Litt på kanten er den jo.

http://kviljo.no/bue/762.avi

Ps. denne videoen er rett vei :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ser ut som om du sliter litt mer ja:)

SLippet ditt ser fremdeles glimrende ut. Mye av det jeg kommenterte i forrige video er ikke med på denne, siden du skyter svakt nedover og ikke oppover.

Men trekket ditt ble kortere denne gangen enn den forrige. Med en gang du får dratt igang ryggmuskulaturen ordentelig, vil de siste cm'ne komme av seg selv. Pørv å trene inn teknikken med å lene deg inn i buen ordentlig med buen som er litt svakere. Da vil du se at det blir lettere for deg å få det til med nybuen.

Eller simpelthen bare tren med nybuen hvis du er svært bevisst på at du ikke jukser med å heve skulderen på buearmen, eller legge deg til andre uvaner.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, trekket ble noe kortere. Av en eller annen grunn føles det verre å trekke langt innendørs og i horisontal retning.

For øyeblikket er jeg helt utkjørt etter skytinga i gårkveld :lol:

Tips notert :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Jepp, trekket ble noe kortere. Av en eller annen grunn føles det verre å trekke langt innendørs og i horisontal retning.
Skjønner hva du mener. Jeg skyter mye i gangen min. Det er nesten litt klaustrofibisk, men det blir en vane. Det fine med å skyte innendørs hjemme er at det tar bare noen minutter å skyte noen serier piler. Det er ikke noe strev med å komme seg ti en skytebane.

Når jeg skyter innendørs er det greit å si fra til kona før jeg begynner, så hu ikke kommer spradende ut en dør i det slipper går. De fleste ulykker skjer i hjemmet vet du :lol:

Lykke til med videre trening.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe :)

Dessverre er det for lavt under taket på hybelen min til å skyte langbue, men det er heldigvis ikke så langt til Bergen Bueskyttere.

Jeg går allerede og fabulerer om neste bue. Den må bli 83" lang, og 45mm brei ved grepet. Da burde det være mulig å lage en 125# @ 32" av askeplank faktisk 8) Om jeg husker rett er det dimensjonene til en av de største Mary Rose-buene.

Men da begynner det å bli mye bue :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

45 mm er sykt bredt :roll:

Det står respekt av aska og deg hvis du klarer å lage en sånn bue av ask, og den holder :shock:

Gleder meg til å se resultatet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar