Et par spørsmål om tidspunkt for trefelling

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Et par spørsmål om tidspunkt for trefelling

Legg inn av Loma »

Hei. På Vestlandet har en del trær allerede fått knopper, betyr det at jeg ikke bør felle de? Har det allerede kommet vårved? 😬

Neste som. Kan man felle einer hele året?
Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Et par spørsmål om tidspunkt for trefelling

Legg inn av Gardr »

Gode spørsmål !

Man kan felle trær hele året, det er bare noen få trær hvor det har noe betydning og selv det er pirkete. Selv har jeg tatt trær i alle årstider og ikke opplevd noen problemer i det. Kanskje andre her i forumet har annen erfaring de kan komme med?

Om det skulle være et problem kan man vel alltid bruke verktøy og da "jakte" etter en bedre årring under den tynne for å få mer sikkerhet på ryggsiden. Bare vær sikker på at du får èn årring langs hele buens ryggside. Finnes flere gode videoer og informasjon om dette på nettet, søk "chasing a growth ring" så finner du mye om det. :)

Einer kan du ta hele året rundt, men de er best brukt med rygglaminat av annet trevirke eller ryggforsterkning av råhud eller senetråd. Det er mange andre forskjellige materialer som også kan bli brukt som ryggforsterkning så søk i vei!
"bow backing materials."


Kjør på og lykke til ! Gi oss gjerne noen oppdateringer om prosjektene dine :)
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Et par spørsmål om tidspunkt for trefelling

Legg inn av Harald »

Det begynner ikke å bli vårved før bladene springer ut. Noen mener at det er best å ta trær fra midten av august og utover, men hvis du tar dem på våren rett før lauvet spretter så slipper barken på de fleste trær uten problemer, og emnet er garantert tørt når høsten kommer.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Re: Et par spørsmål om tidspunkt for trefelling

Legg inn av Loma »

Takk for svar. Godt å høre, da har jeg en del tid på meg enda. Ja, jeg skal forsterke Eineren med sener. Har ikke gjort det før så tenkte å prøve meg frem på et annet treslag først, et slag det er lettere å finne emner av.
Svar