Enkel "halmmatte"

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Enkel "halmmatte"

Legg inn av Are »

Skriver halmmatte i gåseøyne av den ejkle grunn at det ikke er halm, men høy i min nye treningsmatte.

Vi hadde en liten høyball som var over to år gammel. Den duger ikke lenger som vinterfor. Men med et par spennbånd rundt funker den fint som skytematte. Den stopper fint piler skutt fra min nye bue på rundt 95#. Spissen er skjærende, så jeg vet ikke hvor lenge den holder. Men spennbåndene kan jo bare strammes til etterhvert som mattablir slitt.
Bilde
Funker fint inntil videre. Så kan jeg bare kompostere den når den er brukt opp.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Enkel

Legg inn av Ingis »

Så bra. Enkelt og klimavennlig. Har faktisk tenkt tanken selv, men foreløpig har det blitt med tanken. Fin løsning. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Enkel "halmmatte"

Legg inn av Are »

Etter rundt 100 skudd med 1/2" skaft med skjærende spiss, begynte pilene å gå litt vel langt inn i halmballen. Så da strammet jeg bare noen klikk på spennbåndene. Og pilene stoppet fint igjen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Enkel "halmmatte"

Legg inn av Bowman »

Fin utendørs blink.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Enkel "halmmatte"

Legg inn av Are »

Takk. Setter den under tak etter bruk. Så slipper jeg at den begynner å komposteres før jeg har slitt den ut.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Enkel

Legg inn av Oddbjørn »

Smart. 8-)
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Enkel

Legg inn av Harald »

Er det vanskelig å lage en ordentlig halmmatte? Noen som har prøvd og har noen tips? Man trenger kanskje noe maskineri...?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Enkel "halmmatte"

Legg inn av Are »

En klassisk halmmatte er laget med en teknikk som kalles løpebinding. Teknikken er fra steinalderen eller deromkring. Tenk deg en lang pølse av halm som er lagt i spiral mens den er sydd sammen med forrige runde av pølsa. Skjønte du den?
Halmmattene du får kjøpt (knapt i salg lenger) er høyst sannsynligvis produsert med maskin. Jeg skjønner ikke hvordan ellers man skal klare å få mattene faste nok til å stoppe noe annet enn barnepiler. Tenk også på at dette er en pølse i spiral. Matta blir da tjukkest i midten av hver pølse, mens den blir tynnest mellom hver ring.

Men har du lyst til å prøve er du selvsagt hjertelig velkommen. Personlig tror jeg nok heller jeg ville laget noe annet enn en halmmatte hvis jeg skulle prøvd meg på løpebinding. Det er en kul teknikk. Så den er verdt å sjekke ut.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Enkel

Legg inn av Harald »

Ja, altså selve konstruksjonen er jo ganske enkel og åpenbar når man ser på den, det var egentlig selve prosessen med å pakke halmen hard nok som jeg lurte på. Og den må jo pakkes skikkelig hardt. Tunge buer skyter jo rett gjennom de man får kjøpt. Eirik satte jo fast det tømmeret han kaller piler i ramma gjennom matta ganske mange ganger på Re.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Enkel "halmmatte"

Legg inn av Are »

Jepp. Det er en grunn til at jeg prøber å finne alternativer. Krigspiler spiser også opp skummatter. Og kjøpte matter er ikke gratis.

Fikk i går kvitteringen for årets kjøp av høyballer. En høyball på rett under 15kg kostet i underkant av 75kr. Ingen upris for en matte.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Enkel "halmmatte"

Legg inn av Are »

Har akkurat testet en ny "matte" . Ikke i halm denne gangen. Her på jobben kildesorterer jeg. Siden jeg driver som møbeltapetserer blir det mye tekstil som skal leveres inn. Både tekstil jeg tar av gamle møbler, og tekstilrester og avskjær. Dette putter jeg i en sekk og putter i en av de mange boksene for tekstilretur i området.
Men sekkene er tunge. Så jeg tenkte at de sikkert stopper en pil. Og det gjør de. En krigspil med kvadratisk pyramidespiss stoppet raskt inni sekken. Det blir vel omtrent som å skyte på et tekstilpanser?
Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Enkel

Legg inn av Ingis »

Det er mye som kan benyttes til skytematte, ja. Jeg delte opp et gulvteppe i firkanter og hengte det opp. Stoppet pilene uten problem. Gamle puter fra en sofa fungerer også bra. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Enkel "halmmatte"

Legg inn av Are »

Min erfaring med skumplast er at det ganske raskt blir skutt i filler. Men det kan hende at sofaputer holder lenger med svakere buer og tynnere piler?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Enkel

Legg inn av Harald »

Har laget noe lignende den siste der, men stappet da en vedsekk med sammenkrøllede søppelsekker. Tror en vedsekk holder lenger enn en plastsekk, og filler holder nok lenger enn søppelsekker.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Svar