Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Det kommer meg mye for øre gjennom samkvem med medlemmer i NL og det evindelige tilbakevendende spørsmålet er den åpne klassen i flight hvor hornbue vinner hvert år.
For meg blir det som å plassere en gammal "Anglia" ved siden av en formel 1 bil og kalle det for konkurranse. :shock:

Altså utgangspunktet mitt er: Det strider mot alle mine begreper å konkurrere på denne måten. Dette er ikke konkurranse.
Eller er det så enkelt som at Tyrkisk Hornbue bør skilles ut?
Alle som skyter "tynet" trebue vil aldri få en førsteplass her. Det blir veldig ujevne konkurranseforhold. Er vi klare for å ta tak i dette en gang til? Det er et eller annet som må gjøres. Dette strider imot min rettsoppfatning. Jeg har ikke noe svar, bare spørsmål. Kjør debatt:
Hva med å lage en ny lengdeklasse for trebue. Heltreklasse og åpen klasse. Ferdig snakka.
Dette kan jo også åpne for muligheter til å øke interessen for lengdeskytinga med enkel laget Holmis i hegg, hassel eller kirsebær.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Are »

Jeg skjønner frustrasjonen til de som ikke skyter hornbue i friklassen. I følge adelskalenderen (Takk Bjørnar B) er det svært greit å se resultatene. Slik jeg ser det har ingen trebue sjans til å oppnå de samme lengdene som en tyrkisk flightbue med overtrekk. Jeg mener derfor at hornbue bør trekkes ut som egen klasse. Det vør da også være den eneste klassen overtrekk bør være tillatt.

Å skille ut heltre som egen klasse, ser jeg derimot ingen god grunn til å gjøre. Når jeg ser at de to første plassene er skutt med heltrebuer, kan jeg ikke si at laminering har noen fordel.

Men burde ikke Ivar og Bjørnar B også vært med i denne tråden?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av GreenMan »

Jeg er enig at det kan lønne seg å lage en egen hornbueklasse men ser ingen grunn til å ha en egen heltreklasse som Are sier - synes jo ikke at vi skal la det gå sport i å opprette en haug av klasser fordi det er så vanskelig å vinne.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Vi kan godt gjøre det på denne måten. Årsmøtesak


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Forøvrig er det litt snodig at dette vekker størst engasjement blant medlemmer som ikke skyter flight.
Stian: Det handler ikke om en hau med klasser. Det handler om å dyrke frem en klasse med noenlunde like konkurransefortrinn. Hvordan vi gjør det er likegyldig for meg, men noe må gjøres. Å skille ut hornbuene et en mulighet.
Hvor et dere andre der ute? Frode, Bjørnar, Ivar, Hans Erik +++++++


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Kviljo »

Vanlige hornbuer har ingen markant fordel i flight. Det er i praksis bare de dedikerte lengde-variantene som skiller spesielt ut. Ved å lage en egen hornbueklasse vil man straffe de få dedikerte som lager hornbuer, ved at de må konkurrere i en klasse de tilsynelatende ikke har sjanse til å vinne. Det ville være mer riktig å lage en egen klasse for Tyrkisk utstyr - men da lager man i praksis en klasse hvor det bare er fire potensielle deltagere i i Norge, og normalt er det bare en eller to som skyter slikt utstyr.

Så må man kanskje også huske at det kreves et visst forarbeid for å vinne lengdeskytingen, og det vil alltid være de som legger ned stor innsats som vinner. Det at enkelte av oss oftest vinner er jo nettopp fordi vi legger ned mye arbeid i det, og det er ikke noe som vil endre seg om man skiller ut hornbuene eller tyrkiske hornbuer i en egen klasse. Man kan selvsagt opprette mange klasser, sånn at det er flere premier å dele ut, også kan man begrense hvor mange klasser man kan delta i. Spørsmålet da blir om vi ønsker å pålegge fremtidige arrangører et stadig større mangfold av klasser og regler. Selv tenker jeg det er riktig og nesten nødvendig at langbuelaget har enkle regler. Kanskje kunne det være hensiktsmessig å ofre en av de mange krigspilklassene, til fordel for en klasse som vil passe for flest mulig.

Jeg har tenkt på denne problemstillingen lenge, men det er vanskelig å finne noen god løsning på det. Konklusjonen min så langt er at det mest riktige vil være å se til regelverket som benyttes i USA. Der har man inndelinger i helved, to-lags-laminat, og fri konstruksjon. Disse klassene er så delt inn i vektklassene 35# (junior og dame), 50#, 70# og fri. For å unngå og opprette for mange klasser, kunne vi valgt ut en håndfull klasser derfra. feks:

* 35# 2-lags laminert
* 50# 2-lags laminert
* 70# helved
* fri# fri konstruksjon.

Man kunne valgt ut klassene det er mest interesse for, og begrenset seg til fire eller fem. Alternativt kunne vi innført alle klassene fra USA, og latt klassene som holdes på NM gå på rundgang.

Dette er uansett ikke av stor betydning for min del - jeg mener bare det er viktig at vi finner et regelverk som er lett å gjennomføre, ordentlig gjennomtenkt så vi slipper å endre på det, og som også er rettferdig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Hardwood »

Ja her er det mange muligheter. Personlig vil jeg jo gjerne at vi skal ha et godt utvalg klasser, men det bør ikke bli for mange heller. Å opprette en klasse mer enn vi har nå , burde ikke være et stor problem. Det er bare en enkelt premie til å dele ut.
Men jeg synes også at vi bør tenke over hva slags buer de fleste medlemmene våre har å skyte lengde med, og noe sier meg at det er mest heltre. I så fall tenker jeg vi bør prioritere heltreklasser. Men jeg er helt med på Ivars forslag om 35#, 50#, 70# og fri.
Ellers er jeg enig i at det er unødvendig å skille ut alle hornbuer. Skal det skilles ut en klasse for hornbuer, er jeg enig i at det må være tyrkisk.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Krigspilklassene bør ikke diskuteres i denne tråden. Sånn jeg ser det er det en egen greie med en mer utfyllende agenda.
Men tanken om at Tyrkiske hornbuer bør skilles ut er interessant. Du nevner egen klasse for helved Ivar. Er det realistisk for oss?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Hvis Flightsystemet og klassene som skytes i USA fungerer hvorfor ikke bare legge
Om å innføre disse. Flight er for spesielt intrresserte. Hva er vitsen med å delta her med vanlig blinkbue og skyte 77 meter
Kanskje vi bør nerde dette for spesielt interesserte og til og med skyte flere klasser hvis vi ønsker.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Rene Ramminger »

Jeg ville orientere med internasjonalt med regler og klasser. Folk reiser til Usa og Istanbul for lengdeskyting. Hvorfor ikke til Norge? 😉. Så er det også enklere om man reiser herfra og delda andre steder.
Som Ivar skriver er tyrkisk flightbue en unik ting. Dem er på det ekstreme tilpasset lengdeskyting. De er ekstrem lett og kort. At en vanlig hornbue ikke skyter i denne klassen viste jeg på siste NM. Jeg kom opp i 277 m med sipher og overtrekk. Pundstyrken var rund 50 begge to.
Jeg er skeptisk overfor altfor mange klasser når det bare er noen få som gjør dette seriøst. Jeg for min del går ikke ditt for å vinne en pris, men for å teste buen min.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Lurz »

Tror ikke vi skal tenke at det er uinteressant å skyte flight med blinkbue. Tror mange er med bare for å se hvor langt pila går, og det er uansett de som legger jobb i det som vinner. Det var faktisk 34 deltagere i fligtklassene, og jeg mener vi skal være en inkluderende forening.

Når det gjelder klasser så kan vi gjerne skille ut hornbuene. Om jeg lager en egyptisk, mongolsk, eller tyrkisk bue så kommer Ivar og Bjørnar B til å slå meg uansett :) (Kan ev være en tanke å la hornbuene skyte sammen med trebuene i under 50#, der har de ikke noen særlig fordel)

Ellers er jeg enig med Are, det er ingenting som tyder på at laminerte trebuer har et noe fortrinn over heltrebuer. Tror gjerne vi kan tillate enkel backing med naturmatrialer også (Sener, råhud) Skulle det vise seg at noen får store fordeler får vi skille dem ut senere.

Mitt forslag:
Hornbue unlimited som egen klasse. (Kanskje også de andre hornbuene)
Trebuer som i dag: 35- 35-50 og 50+
Tillatt laminering og backing med naturmatrialer ( og eventuelt tillate hornbuer i under 50#)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Are »

Her kommer det flere gode synspunkter, og saksopplysninger.

Det er jo ikke til å komme fra at det i flight er de dedikerte som vinner. Resten av deltakerne skyter fordi de har lyst til å se om de slår sin egen rekord, eller kameraten. De har ingen intensjon om å vinne. Sånn er det også i presisjon og i krigspilklassene.

Jeg ser ikke noe behov for at alle som er dedikerte får sin egen premie. Ivars forslag om de fire klassene plukket fra det amerikanske systemet virker for meg som et godt forslag.

Det er jo fint å få diskutert dette før det eventuelt blir en sak på årsmøtet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
frodef
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 06 okt 2013, 17:03
Bosted: Rykene

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av frodef »

Det hadde vært interessant med også en 70# klasse. Vet ikke om jeg kommer til å skyte den selv, men den passer garantert for noen som i dag skyter enten 50# eller fri. Jeg mener at alle flightklassene (og krigsklassene) bør være alders og kjønnsuavhengig (usa 35# for dame og junior). Vi har jo hatt noen juniorer som har vunnet i både 35# og 50#, veldig motiverende for dem, og moro også for oss andre. Vi er så få som elsker lengdeskyting, at vi må ikke bli for spesifikke i div regler. Men, det med regler er vanskelig. Jeg er ikke overbevist om at vi greier å lage et regelsett, som alle vil være fornøyd med... Mye interessant/viktig er alt skrevet i denne diskusjonen, og mer vil det nok bli. La oss være saklige, så ikke denne diskusjonen blir alt for uoversikktelig. Har du synspunkter som bør fram, så skriv dem her. Men, la oss slippe for mye utenomsnakk. Vi skal jo prøve å komme til en fornuftig løsning.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Bowman »

Det handler ikke om at alle dedikerte skal få sin egen premie. Det handler om like konkurransevilkår.
Men ved å innføre en 70 punds klasse vil det jo åpne seg muligheter.
Min intensjon med helvedklasse er muligheten til å lage seg en enkel holmegård som fint passerer 300 meter. Dette er fine lengder som kan og bør premieres. Men ved å innføre en klasse mellom 50 og 70 pund er vi jo egentlig der. En premie til klarer vi fint[emoji6
Ivars forslag om 4 klasser synes jeg høres ut som en fin ordning.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeklasse eller revidering av en gammel

Legg inn av Kviljo »

Jeg får ikke lastet opp det amerikanske regelverket her, men det ligger under "filer" i "flight archery"-gruppa på facebook.

Om vi tenker det er lurt å kopiere derfra, må nok flere enn meg se på klassene og vurdere hvilke som passer oss best.

Vi bør samtidig se på regelen som tillater deltakelse i alle stridspilklassene, men bare én i de vanlige klassene. Her kan vi endre det til at man kan delta i én klasse per runde. Da får alle skyte likt antall piler.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar