Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Ingis »

For en del år siden besluttet årsmøtet at NL skulle på facebook. Noen fryktet at FB skulle ta over Bueforumet's rolle.
Argumentet for at NL måtte på FB var jo at da når vi så mange flere og det kan nok ikke betviles.
Dessverre er frykten på årsmøtet i ferd med å bli en virkelighet. Aktiviteten på forumet er dalene, mens FB lever sitt eget liv.
Personlig syntes jeg FB er rotete, men aksepterer at der finner vi massen.
Bueforum burde være diskusjonsplatformen i NL, ikke FB. Det burde være enkelt å linke eventuelle diskusjoner, nyheter o.l. til Bueforum.
Mulig jeg er håpløs gammeldags, men jeg frykter at forumet vårt går en en dårlig tid i møte hvis ingen gjør noen grep.
Eks.: Hvor er "Slaget på Re 2021" på "Treff og samlinger".
Hva skjedde med Årsmøtet? Ja, jeg vet at det er pandemi, men det går da an å informere medlemmene om hva som skjer underveis.
"Back to nature!"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Oddbjørn »

Enig med deg Ingar.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av GreenMan »

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg i alt her Ingar.
Et viktig ledd for å få aktiviteten på forumet opp er at de som er mest aktive her bruker Facebook til å linke til innlegg de legger ut her og henvise til forumet.

Når det gjelder årsmøtet så må styret sparkes på leggen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Are »

Jeg er også helt enig Ingar. Jeg er av de som mener Bueforumet er en mye bedre plattform enn FB.
For det første ligger ting kronologisk her.
For det andre er det systematisert i underforum som gjør det mye lettere å finne relevant informasjon.
Og sist men ikke minst, har ikke diskusjoner her en haug med forgreninger og avsporinger.

Lenge leve forumet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av olethearcher »

Jeg er også enig Ingar. Foretrekker også forum fremfor facebook, jeg er egentlig ganske lei av hele facebook.. Jeg synes ikke du er gammeldags Ingar. Det er vel heller de som lever og deler hele livet sitt på facebook som er gammeldags, det sluttet vel å være kult i 2010
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Lurz »

Enig her au!
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av nidrinr »

...Enig i at det er best at alt er på bueforum hilsen oss (eller er det bare meg..?) som ikke orker å ha fb, men bare bruker bueforum de gangene jeg i det hele tatt orker internett... Her slipper man alt anna kjett bullshit som har med alle andre ting å gjøre.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Bowman »

Det er riktig Ingar. Årsmøtet ville at NL skulle på Facebook. Jeg kan vanskelig se at det har vært negativt. Vi har fått nye medlemmer på grunn av det. Påstanden om at Facebook har ødelagt Bueforum er jeg skeptisk til. Jeg tror det er sammensatte grunner som har ført til en dalende interesse her. Men vi som spesielt interesserte bør ha et ansvar for å holde liv i det. Jeg har flere ganger sagt at jeg ønsker å få opp engasjementet mitt igjen og nå er vel kanskje tiden inne.
Hvis du har en oppskrift på hvordan du kan få bueskytterne våre til å lage profil på Bueforum Ingar så vil jeg veldig gjerne få vite om det. Jeg har ved flere anledninger anbefalt Bueforum for nye medlemmer og spesielt overfor de nye buemakerne som jeg møter ved mitt lokale engasjement i THB og Klokkeråsen Håndverkslaug. Men av en eller annen grunn fenger det ikke.

Et åpent spørsmål. Hvordan får vi medlemmene våre til å joine bueforum og ta alle de "seriøse" diskusjonene der?

Jeg vil mer enn gjerne møte deg på alle skuffelsene dine Ingar. Både når det gjelder Bueforum, Facebook, årsmøter og stort sett det meste.

Slaget på Re er akkurat gjennomført. Muligens det spenstigste Lengdeskytingsstevnet i Norge med innslag av American Round, og uhøytydelig bue og pilprat. Bare spør Eirik. Han mener det er et av årets høydepunkt. Men det var ikke mange som fant veien. Jeg vet at dårlig vær er deprimerende.

Jeg hadde blitt veldig glad hvis du tok veien dit Ingar, så kunne vi side om side prøvd oss på 36,47 og 58 meter.
Det kunne vært annonsert på Bueforum, men ble altså ikke det. Infoen har uansett utvilsomt kommet fram til medlemmene våre.

Alle aktive på Bueforum må gjerne mene at alt er best på Bueforum, men jeg vil da gjerne vite hvordan jeg får folk dit.

Jeg har skrevet et innlegg under lengdeskyting på forumet, og vil gjerne ha tilbakemelding ang. det. Jeg synes det er viktig og jeg har begrunnet det.
Vi har en kulturskatt av dimensjoner liggende der som venter på at noen gjør noe med det. NL bør drive historisk bueskyting i en kontekst som favner pilene, buene og det andre vi har funnet i Breheimen, Jotunheimen, Oppdalsfjella, Oslo og Bergen.

Vi lanserte den norske jaktpila for et par år siden under svært engasjert argumentasjon for både det ene og det andre. Ingen skjøt den pila på NM???????????????????????????????
Det er ikke bare mitt ansvar.

Det er ikke bare Facebook som er problemet i Norsk Langbuelag.

Å ta NL vekk fra Facebook er ikke løsningen. Utfordringen er å ta det vanlige medlemmet, bueskytteren dit og få vedkommende til å forstå at dette er NL, her foregår de viktige diskusjonene etc. etc.........

Da må vi markesdsføre aktivt, snakke med folk, overtale, inspirere, forklare, henvise.........................

Hvor mange medlemmer har NL mistet siden 2006. Og hvor mange nye har vi fått. Hvis vi ikke hadde vært på Facebook. Hvor mange medlemmer hadde vi hatt idag? Hadde vært interessant å vite.

Jeg skal gjøre mitt beste.

Ha en fortsatt god kveld

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Ingis »

Her var det mange ord og godt engasjement. Var faktisk på nippet til å ta turen til Re, men det får bli neste år.
Jeg mener ikke at NL skal kutte ut FB, men det er synd at seriøse diskusjoner starter og ender på FB. FB fanger mange, men det burde være mulig å flytte diskusjoner som er startet på FB til Bueforumet.
Jeg forventer at medlemmene er såpass interessert at de vil følge der. Et tastetrykk og du er på forumet.
Jeg har vel heller ikke sagt at FB har ødelagt forumet, men aktiviteten på forumet har vært dalene, mens FB lever sitt aktive liv med medlemmene.
Noen ting bør være selvsagte på forumet. Her bør du finne arrangement under "Treff og samlinger", som NM, Buemakerseminar og andre historiske buetreff.
Hvis jeg har oppnådd diskusjon med mitt engasjement er jeg fornøyd, så får vi håpe medlemmene våre følger opp med sitt engasjement. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av GreenMan »

Ingis skrev: 13 sep 2021, 21:15 Jeg forventer at medlemmene er såpass interessert at de vil følge der. Et tastetrykk og du er på forumet.
Jeg har vel heller ikke sagt at FB har ødelagt forumet, men aktiviteten på forumet har vært dalene, mens FB lever sitt aktive liv med medlemmene.
Det er nok ikke bare bueforum som sliter av de tradisjonelle webforumene dessverre Ingar - men vi har klart å holde på i 15 år med opp og ned på antallet aktive. Dessverre er det noe som faller fra allerede i innmeldingsprosessen (selv om jeg synes den er meget enkel) - gjøres den enklere blir jeg sittende å slette falske brukerprofiler opptil mange timer daglig og det kan jeg ikke.

Som jeg har sagt tidligere - dere/vi som er aktive må spre ordet og bruke Facebook til å lure folk inn.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Are »

Regner jo også med at mange foretrekker FB fordi man der får mer og positiv respons på innleggene sine.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Bowman »

Positive ord fra deg Ingar. Takk. :) Det er nok noen andre som har brukt ordet ødelagt. Husker ikke hvem.
Rene Ramminger forteller meg at de har det samme problemet i et Hornbueforum.

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal rekruttere folk til Bueforum. Jeg tror at det er en jobb vi alle må delta i. Jeg får noen rare svar fra noen reine bueskyttere og jeg har støtt på Buemakere som ikke finner det interessant. Folk er jo rare og forskjellige der ute.
Har det blitt for mange gjentagelser på Forumet? Samme historien fortalt på ulike måter? Vet ikke.
Facebook er jo herlig enkelt og befriende, men jeg er enig i at vi bør ha en plattform som støtter større grad av faglighet, og da er Bueforum stedet.
:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Lurz »

En måte å få folk til bueforum kunne være at absolutt alle arrangemeter ble lagt her, i tillegg til på facebook. Da ville en vite at når en ikke klarer å finne igjen en post på fb, så ligger den på forumet. Vil kanskje ikke i seg sjøl få mange til å skrive innlegg eller registrere seg, men det kan iallefall være nyttig, og kanskje en begynnelse.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Are »

Enig med Lurz. Legger man ut arrangementer, kan man også legge ut resultater. Detgjørdet i alle fall langt mer sporbart å finneigjen resultatene her.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Kommunikasjon i Norsk Langbuelag

Legg inn av Ingis »

Det vil alltid være noen som kun er interessert i skyting eller lage seg en bue, og det har jeg full respekt for.
Jeg vet vi også har medlemmer som er interessert i alt det NL står for, men som kanskje ikke er aktive med innlegg på forumet.
Det hadde vært interessant å vite om disse allikevel er innom og leser på forumet.
Vi får bruke de arenaene vi møtes på til å fronte forumet og ta en diskusjon.
Buemakerseminar og NM er de nærmeste arenaene.
Bueforum er jo egentlig en gullgruve med kunnskap hvis man leter litt tilbake i tiden.
Hyggelig at flere enn meg ønsker seg et aktivt Bueforum. :)
"Back to nature!"
Svar