Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Pinnen fungerer supert! Brukte armneskytteren på trening i går, måtte ikke etterstramme. Den har som nevnt en lintråd som feste, etter først å ha vært prøvd festet i reima. Spikket den som en enegget dolk med dråpeformet tverrsnitt, der 'eggen' ligger mot reima og den buede delen gjør den lettere å dra ut, samt sparer slissa for riving. Egg er å ta litt hardt i, den er ikke skarp. Bein eller gevir er nok løsningen om en vi ha noe penere og mer varig.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av olethearcher »

Artig å se folkens! Fikk ikke laget noe selv nå, men kanskje jeg får laget noe i jula :)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Høres bra ut, Ole!

Satt og nerda på musit/unimus, klokka ti i dag gikk den i graven. :|
Det er en ny betaversjon av gamle unimus/fotoportalen - jeg var inne og prøvde noen søk, ser ut som det foreløpig ikke fungerer.
https://www.unimus.no/portal/#/
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Bowman »

Spennende prosjekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Lurz »

Sjekka nå nettopp. Enkelt søk på "høvel" ga en del treff, noe spennende, noe liiit snodig, ikke så lett å finne fram endaa kanskje...
Men godt de er i gang :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Allan »

En liten "fortsettelse følger": Jeg har laget én til, én liten tanke større enn originalen, og forsynt med reimer og spenne til festing. Det er et forslag til opprinnelig lukkemetode for en slik armbeskytter: jeg tolker de grove hullene som sekundære, én nødløsning da den originale festeanordningen takka for seg.
(Obs! La meg være tydelig - jeg synes sporene av festeanordning er vanskelige å tolke, så jeg er på ingen måte overbevist om hva det var)

For øvrig har jeg sydd delene sammen med lintråd festet til et svinebust. Salmakernåler som vi ofte bruker når vi syr lær i våre dager, er et temmelig moderne påfunn, sjøl lenge etter middelalderen sydde man med bust. Det som kan være utfordrende er å feste bustet til tråden. Når det først er gjort, er det mye lettere å sy med bust enn med nål av stål, siden bustet er tynnere enn tråden (I motsetning til Salmakernåler der man må dra nåløyet pluss dobbel tråd gjennom hullet i læret.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Flott stykke arbeid, Allan!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Se der ja.
Hva slags skinn har du brukt? Det ser litt loddent ut.

Selv sydde jeg meg en ny kjapp versjon (med symaskin) på jobben her om dagen. Brukte bare litt robust svart møbelhud av storfe jeg hadde liggende. Har brukt armbeskytteren en del. Men har ikke blitt helt venn med den. Jeg har kun brukt den på bar underarm. Kan hende det er annerledes med en skjorte/ kjortel på armen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Allan »

Are: jeg er enig i at det er litt lurvete på kjøttsida, men det er noen måneder siden jeg skar ut delene og spikka pinnen, så jeg husker ikke om det er fordi jeg har tynna det ned eller om det var sånn, i alle tilfeller er det laget av en bit fra restekassa hos Skinnlåven, så akkurat hva det er kan jeg ikke si.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Jeg har akkurat modifisert min til å bli mer som jeg ønsker den.
Lomma til trespila har jeg vinklet enda mer. Det gjør at spila ligger bedre i forhold strengens bevegelsesretning. I tillegg kommer hjørnet på spila nærmest tommelen min legger ned slik at spila ikke trykker på senefestet. Hari tillegg høvlet ørlite av baksiden av spila i området for å løfte den den ut fra senefestet.
Langt mer fornøyd nå.
Bilde
Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Flott, Are. Minst en av de andre armbeskytterne ser ut til å ha lomma sydd på skrå. Ganske sikkert med vilje? For min del passer det fint med tålig rett lomme, men jeg drar ikke veldig tunge buer og griper nok mer vertikalt enn deg.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Takker. Du ser på sømhullene hvor lomma var først.
Jeg griper lavt fordi da kommer presset fra buen rett inn på underarmsbeinet. Da slipper jeg å bruke muskler for å støtte håndleddet.
Tips plukket opp fra boka "Archery Anatomy" det er mye stødigere, men gjør at håndleddet kommer mer inn understrengen. Mange illustrasjoner av krigsbueskyttere fra middelalderen viser dette lave håndleddet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

God informasjon fra deg, som alltid Jeg griper også ganske likt og lavt, men litt mer ‘inn’ nede.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Håper ikke jeg virker for etnoshit-orientert nå. Men jeg legger livslinja i hånda i buens lengderetning. Buen prøver jeg å midt på livslinja. Da får den best støtte.

Dette er jo litt på sidelinja (pun intended) av armbeskytteren. Men jeg mener håndstillingen har noe å si for effekten av beskytteren og dermed dens utforming.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Bowman »

Litt sent, men jeg slenger meg med på denne nå. Litt til ære for Tor Bjarne som elsket å nerde. Tenkte på en ting. Siden lær er fleksibelt og strekker seg er det naturlig å tenke at den som ny har hatt en symmetrisk form. Eller er jeg helt på jordet? :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar