Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Tolkning av armbeskytter funnet i Oslo.

Bilde
Foto: unimus/Sofie Scheen Jahnsen

Allan og undertegnede har sett litt på norske armbeskyttere av lær, og det er såvidt vi vet kun tre kjente - alle fra middelalder. En fra Bryggen og to fra Oslo. Den som vi kaller Oslo II/Bispegata er den som vi tenkte det kunne være moro å forsøke oss på å tolke.
Allan, Are og jeg skal ha en tolkning klar til 1. desember – samme dag som unimus stenger. Det hadde vært moro om flere hev seg med. Poenget er å lage sin egen tolkning av lær og lukking/snøring (som mangler, med unntak av noen slisser) – men ikke publisere arbeidet her eller andre plasser eller diskutere detaljer med andre. Hold kortene tett til brystet og legg ut din tolkning her den første desember :P
Noen vil kanskje kopoere så nøyaktig som mulig, andre lager fritt etter husken. Tenk at man henvender seg til den som har laget denne uka etter og spør om å få laget en til. Tenk restelær, kapp, hva har man liggende av treverk, tråd og så videre.
Merk av på noen av bildene ligger den utvendige ‘lomma’ på innsiden, det er nok mest av praktiske transporthensyn før/etter konservering. Det er noen nydelige in situ-bilder også. Her kommer to lenker til fotoportalen, begge har en del bilder - rull ned for å få med disse.

Edit: Endret litt i teksten. Og fint om noen har med materiale om denne. Har ikke klart å rote frem en gjenstandsbeskrivelse eller katalogtekst.

Lenke med bilder in situ

Lenke med flere bilder
Sist redigert av Jæger den 30 okt 2020, 12:58, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Jeg har allerede tjuvstarta, nå gjelder det bare å sitte på hendene og ikke starte diskusjon om løsninger. Lang ventetid, men skal prøve ut noen anordninger for feste frem til det braker løs den første desember.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Dette blir spennende. Det blir jo en form for eksperimentell arkeologi. Morsomt å forsøkelitt på egenhånd før vi presenterer det. Håper flere enn oss tre også presenterer sitt forslag 1/12. Greenman? HEO? Bowman?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Vi vår håpe på flere deltakere. Lurz, TKH, Dworan, olethearcher, Kviljo?

Litt bakgrunnsstoff:
Den vi ser på her er nevnt i dette innlegget hos NIKU: https://nikuarkeologi.wordpress.com/201 ... rens-oslo/

Fra tidligere er denne kjent fra Oslo: https://arkeologibloggen.niku.no/en-bue ... rens-oslo/

Og denne fra Bergen, finner bare et skjermbilde i farta og kan ikke kreditere rett instans.

Bilde


De tre vi kjenner har alle påsydd lær, så kan man lure på om flere har hatt avstiving i form av pinne, bein eller tilsvarende.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av nes »

Denne er jeg med på. Er vel festeanordningen vi har litt utfordringer med å finne ut av her.
- Jan Egil
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Så bra. Ja, festeanordningen. To slisser på den ene siden kan jo gi flere mulige løsninger. Så det blir spennende å se hvilke løsninger deltakerne dukker opp med.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Det nærmer seg, til tirsdag er det den første desember. Er det noen som har noe på gang?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Jeg har laget meg en prøve. Sydd på symaskin av noen skinnrester. Det viktigste i denne omgang er å finne en potensiell og funksjonell løsning.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Ja, en kan jo klare seg med ei lærreim som går nesten rundt og bare prøve seg på sammenføyningsdelen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Da er det 1/12 og på tide å presentere sin tolkning av lukkemekanisme.
På den ene flappen er det to tydelige slisser. Dette er den flappen som er nederst på armbeskytteren nå man har den på armen og spenner buen. Så jeg tolker det dit hen at det er to reimer av skinn eller tekstil som går gjennom disse hullene.
Den andre flappen er mer vrien. Her er det noen merker som med godvilje kan tolkes til slisser eller stinghull. Jeg tolket det derfor at reimene var festet på denne flappen. Til stroppene brukte jeg skinn fra svangen fra en kalv. Dette fordi skinnet herfra er elastisk og rufsete. Det skaper god friksjon.

Siden dette bare er en test, brukte jeg rester av skinn jeg hadde liggende. Spilen spikket jeg til av en knekt meterstokk. Bildet av originalen zoomet jeg ril bildet var i 100% størrelse. Da var det enklere å prøve å kopiere formen.

Min tolkning ble som detteBildeBildeBilde

Konklusjonen min er at denne sitter godt på armen, den beskytter bra og er enkel å ta på. Friksjonen fra stroppene er så stor at jeg noen ganger bare har strammet dem uten en gang å lage noen form for knute. Etter noen skudd har jeg bare strammet dem igjen. Legger jeg stroppene i en knute (første delen av en sløyfe, sitter den godt. Dette er en knute somner lett å knyte med kun en hånd og tennene. Enden av stroppene henger ned på baksiden av armen. Eller jeg stapper dem inn mellom stroppene og armen.

Hvis noen har sett eller får se originalen, kan vi kanskje finne ut hvordan stroppene har vært festet.

Spent på å se hva dere andre har fått til.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Det var en herlig tolkning, Are! Den så brukervennlig og plausibel ut Bilde

Utgangspunktet mitt er ikke nøyaktig kopi, men å bruke det jeg hadde for hånden samt å lage en lukking som kan betjenes uten hjelp fra andre og uten knyting.
Jeg synes også jeg ser sømhull i flappen uten slisser. Jeg prøvde å lage hoveddelen fra en passende bit kapp, og klarte å skjære ut reimdelen i forlengelse av flappen. Så derfor er det ingen søm på min tolkning. Pinnen og lomma er bredere, av den enkle grunn at jeg hadde et lærkapp som var så bredt. Først spikket jeg en pinne med kuving som ble for tykk, jeg tenkte kuvingen skulle bli bra. (U)praktisk bruk viste at det ble litt mye av det gode. Sydde seinere inn en tynnere og rettere pinne.

Edit: Flyttet deler av tekst ned i bildeserien

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Første avstiverpinne øverst. Ble for tykk og kuvingen var litt for mye av det gode.

Bilde
Som lukking begynte jeg med en ‘dobbeltring’, det har jeg brukt til andre ting med godt resultat. Jeg vet ikke om det er historiske kilder på denne type lukking.

Bilde
I neste steg fjernet jeg en ring, satte en torn på den gjenværende og laget hull i reima. Det fungerer bra, og er vel den av mine tolkninger som er mest ‘riktig’. Om jeg ikke hadde laget reima i forlengelse av flappen er det mulig at jeg hadde sydd fast spenna her og latt reima bli festa i slissene.

Bilde
På tredje forsøk fikk jeg en ide om å sette en pinne i slissene og bruke friksjonsprisnippet igjen, og mulighet for trinnløs stramming. Denne fungerer overraskende bra. Drar bare ut pinnen for å løsne. Hadde i førsteutkastet tredd pinnen på enden av reima, men det ble litt knotete å stramme/løsne, så jeg festet senere pinnen til slissa med en lintråd.

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 02 des 2020, 14:01, redigert 3 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av GreenMan »

Har ikke hatt tid og overskudd til å sette i gang her, men godt dere gjør det. Are din lukkemekanisme er i prinsippet den samme som jeg bruker på min skytehanske. Funker fint.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Allan »

Spennende tolkninger så langt!
Jeg hade først fått det for meg at jeg skulle gå riktig grundig til verks. Jeg fikk ikke skalert utskrift helt riktig, så det ble en mellomvariant med lysbord og så skalering med rutenett/ hjelpelinjer. Armbeskytteren jeg (først) lagde skal være så nær originalen i form og størrelse som jeg får til med de opplysningene jeg har.

Det er interessant å se hvor lange sting som er brukt for å feste lappen og trebiten. Av sporene i læret meiner jeg at det ikke har vært en salmakersøm, men forsting, som er mellom en halv og én cm lange. Siden det ikke kan ha vært et yrke å produsere armbeskyttelse på fulltid, må den være laget av noen som har tatt det som en strøjobb eller av bueskytteren sjøl. I middelalderens Oslo var det først og fremst skomakere som jobba med lær, men dette er ikke en søm skomakere ville brukt i jobbsammenheng. Ville han da gjort det så grovt på et slikt produkt? Det er vanskelig å si, men det tar ikke lang tid å lage en sånn i alle fall.

Når det gjelder festeanordningen hadde jeg tenkt å lage en med Y- formede reimer (som man kan se på enkelte engelske armbeskyttere) sjøl om det bare harmonerer med den sida der det er to hull. Det kan være noen mindre hull på motsatt side, men det er ikke to store, så Y- reim passer ikke helt som forklaring.
Jeg har kommet til at jeg trur den fra begynnelsen hadde ei enkel reim sydd fast på hver side, med spenne. Så er sømmen røket ett sted, og det er laget to hull som en sekundær løsning på den sida (uten at jeg er så sikker på hvordan det er blitt brukt).
Jeg har én til på gang der jeg skal prøve ut sistnevnte metode, men jeg er ikke helt i mål med den ennå.BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Jæger »

Herlig bra jobb og dokumentasjon, Allan. Der frem til fortsettelsen.

@GreenMan - Det er jo fullt mulig å lage en etter hvert. Det er derimot vanskelig å rekke alt en vil, og ofte må kortstokken med prosjekter stokeks om på.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fellesnerding på armbeskytter fra Oslo

Legg inn av Are »

Dette ser kjempebra ut. Morsomt med flere forskjellige tolkninger og muligheter.
Jeg liker godt løsningen med en pinne i slissene. Holder pinnen godt, eller vil den rotere/skli? I tillegg bør den vel festes med en liten snor til armbeskytteren så den ikke forsvinner?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar