Jarls håndarbeid

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Kjøpe håndbeskytter?? Bilde Næsj. Her lager vi det med imitert bøffelskinn og superlim! Work in progress.... Bilde

Noe å jobbe med fremdeles. Men lager jeg to ringer der nede på håndleddet så er det bare litt tråd og vips ;) Bilde

Fikk hamret på to ringer... :)




Bilde

Med enkel knyting.... Bilde

Bilde
Sist redigert av jarlah den 19 aug 2019, 22:03, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Lurz »

Selvgjort er velgjort!
Men jeg mener fortsatt det er unødvendig. Pilnocken litt høyere på strenga (og jevning av fjærstrålen i forkant, gjerne med en surring for sikkerhetsskyld) så bør problemet forsvinne....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Are »

Enig med Lurz. Å bruke håndbeskytter for å unngå å bli sår på buehånda er omtrent som å skaffe seg skulderbeskytter fordi man blir sår av å gå for nærme murbygninger. Det naturlige vil heller være å gå med litt avstand fra bygningen.
Jeg anbefaler å løse problemet, framfor å løse symptomet.
Men kult med engasjementet ditt og produksjonen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Ok, hvis dere mener det skal være mulig å unngå sår av piler med dårlige fjær (for eks), så sier dere at man skal lage en vinkel på pila ved å legge pilnocken OVER nock punktet? slik at pila får en urett nedadgående utgang fra bua? Er det slik å forstå? Og sikting har ikke å gjøre med pilspissen på blink eller gap shooting?

Jeg har inntil videre hatt suksess med å ha tre fingre under nock punktet, ankre i munnviken med pekefinger, aligne konturen av strengen på bua eller pila og å sikte pilspissen midt i blinken. Dette er nok en sammenblanding av barebow og tradisjonell skyting. Men det funker jo bra. På 10-12m hehe 😅

Er det dokumentasjon i forumet på hvordan man skal skyte en bue på den tradisjonelle "intuitive måten"? Edit: skal lete selv :D

Edit: jeg fant :) http://forum.bueforum.no/viewtopic.php?f=7&t=1387
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Lurz »

Har prøvd å lage en skisse :mrgreen:
Utgangspunkt for test, nockepunkt ca en pildiameter over 90-graders punktet. Pila vil ikke så mye skyte "nedover" som at den på en måte vil "lette litt fra neven. (tenk hva som ville skje med neven om du flytta nedover isteden.) Men det er lurt å skråskjære fjørskaftet jevnt i forkant, og sikre iallefall med en dråpe lim, sjøl liker jeg å legge en liten surring for sikkkerhetsskyld.
Bilde

Skyteteknikk her. How not og howto til slutt: :D
https://www.youtube.com/watch?v=SaARXTWd0xY
Alt fra bruk av ryggmuskler til slipp og archers paradox! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Lurz skrev: 21 aug 2019, 10:02 Har prøvd å lage en skisse :mrgreen:
Utgangspunkt for test, nockepunkt ca en pildiameter over 90-graders punktet. Pila vil ikke så mye skyte "nedover" som at den på en måte vil "lette litt fra neven. (tenk hva som ville skje med neven om du flytta nedover isteden.) Men det er lurt å skråskjære fjørskaftet jevnt i forkant, og sikre iallefall med en dråpe lim, sjøl liker jeg å legge en liten surring for sikkkerhetsskyld.
Bilde

Skyteteknikk her. How not og howto til slutt: :D
https://www.youtube.com/watch?v=SaARXTWd0xY
Alt fra bruk av ryggmuskler til slipp og archers paradox! :D
:D Når jeg først så innlegget ditt tenkte jeg at dette måtte være en spøk fra din side. Men jeg ser at filmen har gjenskapt bueskyting veldig bra. Mange filmer neglisjerer våpenbruk og da spesielt bueskyting. Har sett grusomme eksempler på buer med brace height helt opp i armhula hvor det er helt åpenbart at det ikke er mulig å spenne opp bua særlig mer ... :shock: Men på film er alt lov :P

Hvis jeg løfter pilnokken opp på strengen slik, så vil jeg måtte løfte bua opp for å kompensere slik at jeg treffer blinken. Hvis jeg står sånn du viser på 10 m avstand så må pila some what peke mot blinken. Så da må pilspissen opp littegrann.

My two cents ;)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Lurz »

Nei. Husk at jeg overdriver på tegninga for å gjøre det tydlig. En pildiameter er en snau cm i virkligheten. Og som jeg skriver så vil pila ikke så mye gå nedover, som lette fra neven
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Jæger »

Som det har blitt nevnt flere ganger, høyere nokking av pil vil eliminere problemet. Her er eksempler på hva jeg synes er komfortabelt og presist nok, Åndfonne-bua av alm dom jeg har tenkt å bruke til jaktsti og historisk runde på NM etterfulgt av reservebue av ask.
Bilde

Bilde



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Jæger »

Jeg kom på noe mer:
På bildene i starten av tråden - du holder (etter min mening) for høyt på grepet - noe som kanskje hindrer pila i å løfte seg når du slipper.
På den andre siden kan det bare være et illustrasjonsbilde uten tanke på hvor du tok tak i grepet.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev:Jeg kom på noe mer:
På bildene i starten av tråden - du holder (etter min mening) for høyt på grepet - noe som kanskje hindrer pila i å løfte seg når du slipper.
På den andre siden kan det bare være et illustrasjonsbilde uten tanke på hvor du tok tak i grepet.
Ja du har helt rett. Jeg holder mye lenger ned til vanlig. Nå har jeg btw tenkt å droppe denne håndbeskytteren og lage en mye enklere en som ikke er så mye i vegen. Bilder kommer :)

Sent fra min G8441 via Tapatalk

jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Mye enklere og mye mindre i veien.

Og ja har forstått poenget altså. Men alle buer er ulike og jeg syns det er greit å beskytte meg mens jeg trener på å skyte rett. Har fått kutt allerede.... BildeBildeBilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Jæger »

Det var en enkel og grei beskyttelse :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Men apropos noe helt annet. Det tok meg tid å fårstå at på de langbuene/flatbuene som ikke har arrow rest, ja kanskje til og med de som har arrow rest, så skal bua tiltes i 45 grader vinkel. Ser folk holder bua rett vinklet til og med når det er arrow rest. Det er vanskelig å holde pila på plass over både knoke og en del arrow rests...

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Jæger »

Hæ? Den tok jeg ikke helt.

Ninjaedit: Redigert teksten et par ganger og vil bare poengtere at det er vanskelig å gi dokumenterbare, gode råd da jeg er rimelig fersk, delvis selvlært og har levd lenge nok til å forstå at det er tusen måter å gjøre ting på - alle må finne sin vei til målet :)

Jeg skyter stort sett med loddrett bue såfremt det ikke er noe som hindrer det, da tilter jeg bua så mye som nødvendig. Jeg kan ikke si at det er feil å tilte, gjør det som passer for deg. Noen skyter med kontant tilt men det er upraktisk om man står tett på en skytelinje. Kan det ha noe med at de skyter gap og må se på både pilspiss og blink? Eller man kan leke seg og snur bua helt rundt - motsatt vei.
Trikset er bare å tre fingrene litt langt inn på strengen, knipe pila mellom peke- og langfinger og når man trekker så sørger det lille presset mot bua for at pila ikke vingler. Man kan også bøye pekefingertuppen noe ned for å holde pila mot bua.
Er glad i å forklare med bilder:

Bilde
Pekefingertrikset. Egentlig ikke nødvenig til annet enn tunge piler og bua tiltet feil vei

Bilde
Kniper tak i pila med fingrene litt langt innpå stengen...

Bilde
...og drar. Pila ligger fint innil...

Bilde
...selv om ting snus på hodet. Utstikkende lillefinger er ikke viktig :lol: Foto: Anne Jacobsen
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Det går nok fint å bruke mediterranean draw. Men det å holde pila på plass når man skyter gir nok ikke den beste presisjonen. Ihvertfall ikke opp ned hehe... Men hva vet jeg. Kanskje dere erfarne skyter gult med bind for øya hengende opp ned som en flaggermus ;)

Det er nok mange veier til rom her. Men jeg setter pris på hjelp og tilbakemeldinger. Selv bruker jeg nå fixed klatring under strengen. Altså tre fingre på rimelig samme plass hver gang. Dette kan forsåvidt passe helt greit med å ha pila en cm over 90grader vinkel. Når man bestemmer nock punkt med en sånn linjal så er det mulig å feste nock lenger opp.

Vi får se om jeg får skutt noen piler i dag eller i helgen og prøvd ut ny Hanske og tips fra deg/dere :)

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Svar