Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Bowman skrev:
Are skrev: 13 jan 2019, 21:05
Bowman skrev:...1900 reglen utelukker en mengde interessant som handler om historie relatert til oss.
Som hva da?...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Rekreasjonsskytingen og sportsbue skytingen i England mellom 1900 og 1950. "Takedownbuer", Flightbuer i Osage fra mellomkrigstid, Howard Hill buene uten pilhylle og fritt for glassfiber. Jeg kan sikkert grave fram mer. Det fantes til og med en produsent av trebuer her på bjerget i gamle dager. Det går an å gjøre litt research på når glassfiber for alvor overtok markedet. Ol 1908 og 1912 er to viktige begivenheter vi glatt hopper over. Jeg har en mistanke om at den japanske bueskytingen også kunne vært av interesse for oss. Yumi og Kyodo praktiseres vel idag slik det ble praktisert før 1900. Buer i naturmaterialer. Det er vel ingen ting i veien for å åpne gluggene litt for verden og all dens mangfoldighet. Å leve i ei vikingboble blir vel noe snevert, men kanskje litt typisk norsk.
Hva med Ishi og Pope og Young? Som fikk fokuset tilbake på buejakt og sportsbueskyting andre steder enn i England. Dette er er etter 1900. Hva med de amerikanske flatbuene i naturmateriale, fri for pilhylle. Hva med forløperen til Fitablinken? Historisk bueskyting er mangfoldig. Mangfoldet vil åpne for flere interessenter, uten at dette vil bli vannet ut. UteNM kan bli et arr. Hvor vi fokuserer på hver enkelt skytter, drakt og utstyr. Hvilket sted dette foregår på er irrrlevant. Det er skytteren, utstyret, buen, antrekket, skytestilen som er interessant. Jeg er nok mye mer alternativ enn konservativ.

1900 reglen er nok enkel å forholde seg til, men den er tøvete og upresis.
Jeg setter det litt på spissen og jeg vet at det er vanskelig å håndheve lover og regler. Vi trenger selvsagt noe håndfast. Min intensjon med dette er å se om vi kunne formulert det litt annerledes. Bare noen tanker. Jeg fremmer neppe noe av dette på årsmøtet.
:D


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av HEO »

I forhold til lengdeskyting:
Mitt forslag er å heller skille ut helvedbuene som en egen klasse.
Ser ikke noe problem med å opprette flere klasser, bare kriterier og rutiner for gjennomføring er godt nok utarbeidet.
F. eks:
1. Det må være et minste antall deltakere i klassen for at det skal kunne premieres.
2. Det konkurreres i klassen selv om det er færre deltakere, men da gjennomføres kun registrering av lengde og muntlig markering under premieutdeling.
3. Det lages et standardisert deltakerkort som fylles ut av deltaker og funksjonær.
4. Funksjonærer kan når som helst kontrollere utstyr.

Funksjonærer må opprettes av NL.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Lurz »

Ang. 1900-reglen har jeg forsøkt å google litt uten å finne noe definitivt på når glassfiber og pilhylle først dukka opp. Hadde vi visst det så kunne vi godt flytte årstallet til 1913, eller 23 eller hva det nå var. Selv om en kan si mye galt om et definitivt årstall , så er det iallefall enkelt å forholde seg til. Det er enten før eller etter.

Ang lengdeskytingsklasser så ser jeg Ivars argument med hornbuene. En annen ting er at jeg syns vi må begrense antallet klasser. Vi har en norgesmester i presisjon. (ok, tre da :)) hvor mange skal vi ha i lengde?

Hvis vi skal lage en egen "Norsk" lengdepil, kunne vi gjøre noe tilsvarende "Welsh class"? Dvs definere ikke bare pila, men buen også. For eksempel heltrebue, max 60 pund. Da får vi vel med "Nydam-type" bue, og samtidig en en klasse for de som ikke trekker 100 pund.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Jeg liker Heos forslag om helvedbueklasse. En ekstra klasse er da vel ikke så mye mas?

Det er ikke så interessant å vite når glassfiber ble innført så lenge vi ikke ønsker å ha noe med det å gjøre. Det er mer interessant at Howard Hill lagde trebuer uten pilhylle til omtrent 1950. Før eller etter 1950 er omtrent like enkelt som før eller etter 1900.

Jeg liker forslaget til Lars ang norsk pil. Jeg ser også for meg en bue uten hornnokker. Nydam-vikingstil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Det kommer stadig mange og gode ideer og forslag, sabla bra :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Bra du er positiv Tor Bjarne. Endringer til det positive er da ikke så farlig. 👍😄
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Hardwood »

Slenger meg på igjen her 8)
Ang glassfiber så skjønner jeg at her er sterke motforestillinger, og det aksepterer jeg. No problemo. Jeg er generelt opptatt av lengdeskyting, og i taket på verkstedet litt henger det ca 60 skytbare buer i naturmaterialer. Halvparten av dem er lengdebuer :lol:
Jeg er enig i at bueklasser / regler bør omhandle buetyper som er relevante for NL og det medlemmene flest er opptatt av. Ekstra positivt er det hvis det kan inspirere til enda mer spikking i bulene vinterstid.
Enig med Ivar, jeg ser helt klart hans poeng.
Jeg er også enig i å opprette en heltreklasse. Det er jo i NL’s ånd, og oppnåelig for alle å lage. Rekordene har jo stort sett vært satt med laminerte buer, så det ville nok være mer rettferdig å skille de to.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Bra innspill Bjørnar. Kommer du på årsmøtet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Hardwood »

Det skulle jeg gjerne, men det er i Moss ikke sant ? Det blir for langt . Tar vel 9 timer ca, hver vei.
Svar