Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Nu har jag gjort färdigt "slarv"-pilarna.
Ska se hur dom flyger idag.

Bilde


Mahognybets, vit och guld acryl, 3 stjerners lack:
Bilde


4 fjädrar, satt på med rak klämma, litt litt på skrått:
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Dæven steike! (enda en ranværing)

Hvis det der er "slarv-pilarna" så, ja, vel... Jeg pleier å være fornøyd hvis de har spiss og nock og sånn ca like mange fjær.
Iallefall er jeg imponert.

Hvorfor 4 fjær?


K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Flotte piler. Bruker du en slik maskin som snurrer pilene?
Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Artige piler :)

Det ble funnet noen middelalderpiler på Bryggen i Bergen som hadde hatt fire fjører. Med fire fjører unngår man å måtte snu pila om man setter den "feil" på strengen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag såg en film som heter masters of the barebow där man får se olika personer med olika stilar, och alla skjuter ganska så bra. 2st av dem använde 4 fjädrar så jag tänkte jag skulle prova.


Ganska tidigt (ca en månad) efter att jag började med bueskyting så gick jag ner från 5" till 4", men efter lite testskjutning för ett tag sedan så kom jag fram till att jag skjuter bättre med 5" än med 4".
Min hypotes till det är att fjädrarna korrigerar för misstagen man gör, och jag gör lite för mycket misstag :lol: t.ex att man släpper snett osv.

5" fjädrar som snur sig runt pilen "barrel-rollar" för mig så jag testade att sätta dom mera rakt och det fungerade bättre. Pilen flög rakare.
Parabolic 5" är faktiskt ungefär lika höga som en 4" men dom är längre, så därför känns det just nu som att 4st 5" parabolic som sitter ganska rakt borde ge mig både fart och precision som passar min nuvarande skicklighet.



Oddbjörn: Nej, jag vill gärna ha en sån, men den kostar väl en 1500-2000 och det får bli nån gån gframöver om ekonomien tillåter.
Jag håller bara pilen och målar med en tunn pensel, en liten bit i taget tills jag kommit runt om.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Fixat lite på enbågen.


Det visade sig ganska fort att detta var svårare än jag trodde.
Jag har väl gjort dom flesta felen man kan göra :D men man lär sig.

På bilden ser den inte så annorlunda ut mot vad den gjorde förr, men den är nedkortad från 185cm till 156. Den var för smal i topparna.
Bilde

Pussat lite på ryggen. Jag gillar enträ.

Bilde


Den var för smal i greppet så jag var tvungen att få dit ett handtag.
Det är ek, och jag vet att det ser styggt ut, men jag lärde mig en hel del ting där.
Bilde

Sen hade biten ett smalt parti till :evil: så jag fick skarva på en bit:
Bilde


Trots allt detta så tror jag att det kan bli en liten fin bue av det.


Den har dampats i topparna så nu ska den få torka ett tag. Jag vet inte riktigt hur länge den behöver, men jag tippar på ett par veckor :?:


Jag har lärt mig 3st viktiga saker iochmed denna:
1. Inte försöka få ut fler ämnen ur en bit.
2. Ta bort trä långsamt :lol:
3. Bitar som inte passar helt sammen ger stygga limfogar :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oi, jeg tror du vil få problemer med at håndtaket vil sprette av når du begynner å bøye på buen. Og når det skjer knekker den nok ganske fort der. Jeg ville sikra håndtaket med noen surringer.

Sjekk denne linken, det er en illustrasjon der som viser hvordan grep-området burde vært om du ikke vil at det skal hoppe av:
http://www.primitivearcher.com/smf/inde ... 87.15.html

Jeg gjorde samme feilen på min første bue med limt grep. Fatta ikke hvorfor håndtaket bare ville sprette av. Årsaken var at jeg hadde høvla ned selve bue-delen for mye før jeg limte på grepet. Men buen lever fortsatt, dog med noen surringer lin rundt grepet.

Alternaltivt kan du ta bort grepet, og sette på et som er lengre og tynnere, for å stive av midtseksjonen litt før du limer grepet oppå der igjen. Dårlig forklart, og jeg fant ikke noen god illustrasjon av det, men det har vært anbefalinga fra ekspertene på primitive archer flere ganger.

Stå på :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Tack för tipsen.

Jag vet att greppet är för kort, men jag hade bara en bit ek i en viss längd. Helst skulle jag haft en bit 3ggr så lång och låta handtaget bli en del av buken uppe och nede.

Men husk på att detta blir en svak bue. Den är rätt stel i mittsektionen och typ en 10cm ut från greppet när jag böjjer den. Det syns inte så bra på bilden, men den har ganska skaplig crown och är tjockare en bit ut från handtaget än i resten av lemmen. Jag ska låta mitten vara ganska stel.


Jag har dock tänkt på att surra, men då surrar jag över den peneste delen av buen :(
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Griffin

For å snurre pilene har jeg festet en drill til bordet med en limklemme koblet den via en "padde" med bryter som jeg legger på gulvet og styrer med foten.
Stiller den inn på passe hastighet og setter så pila i chucken på drillen. Hvis du har satt på spisser så er det fint å sette spissen i chucken

Vil du være avansert lager du en kloss med et hull i som andre enden av pila går igjennom så slipper du å holde den.

Fungerer fint så til maling og til surringer med tynn tråd eller floss når du trenger mange runder.



K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Når det gjelder antall fjær så ser jeg det som åpenbart at 4 fjær må stabilisere bedre og fortere enn 3.
På kort hold skulle det ikke bety noe at de har mer luftmotstand. På langt hold. f.eks. 90m tror det vil være veldig merkbart.

Har ikke prøvd, for jeg er lat. Det er jo 33% mer arbeid og 33% mer fjær. En annen ting som får piler til fly rettere er tunge spisser.

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det var ju lurt att koppla en drill på det sättet. Jag har provat att fästa pilar i drillen men den snurra så fort att pilen brack direkt :lol:

Det får bli ett framtida projekt.


Om jag sätter 4st fjädrar snurrat på skrått så droppar pilen märkbart på 25 meter, jag tror det är lurt att ha dom lite mera rättmonterade.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Nu har jag fixat lite mer på enbuen.

Det visade sig att handtaget höll sig kvar finfint. Jag valde dock att surra ändå så slipper jag se dom stygga limkanterna.

Bilde


Hade lite snakeskin liggande:
Bilde

Nockar i ek:
Bilde


Surringen vid handtaget:
Bilde

Limfogen var så evinnerligt stygg så jag fant på ett sätt att dölja det.
Det syns inte så bra på bilden men det svarta är 9st lintrådar delade i set om 3 och sen flätade och ditlimmade.
Bilde

Undersidan av handtaget:
Bilde





Nu är det tyvärr sånn att pilbågen blev extremt klen....den vara bara för tunn från början får jag skylla på. Vi snackar runt 26# vid 26"
Therese skjuter dock ok med den. Skulle tro att den har hyfsat kast trots att den är klen. Hon siktar omtrent på samma ställe som med en 41# ganska lang krigsbue.


Tillern var ok innan jag surrade och backade den. Nu är tillern helt åt skogen, så det blir ingen bild på det :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Se det se det 8)
Du legger sjel ned i arbeidet :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Lagde en flightpil med 4 bittesmå fjädrar:
Bilde
Bilde


Sen lagde jag klart ett set "ordentliga" -pilar.
Dom blev kanske inte snyggare än "slarv" -pilarna men dom är iallafall rätt spine allihop.


Betsad gran. 4st 5"parabolic.
Bilde


Meningen var att dom skulle matcha min tradbåge som har ett handtag i jahrra. Pilarna är betsade med mahogny. Det blev inte klockrent, men ganska nära:
Bilde
Bilde


Nu har jag fått tag i riktig lintråd att surra med. Tack till Are och Onsrud.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ja just det.

-vad sker med rogn"buen" :?: :!:
hör jag er ropa ut :P


Joda den arbetar jag på. Den vred sig ju runt 90grader vid torkningen så nu får den stå ut med lite tortyr.

Slik:
Bilde

og slik:
Bilde


Dampar den i ugnen på jobbet (shhh) sen rätar jag den på personalmatbordet (shhhh!) :wink:
Svar