Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Hoho, om ikke Fanitullen så blir det ihvertfall noe tull. Det kan jeg love.

Harald, jeg tørket den med strikk rundt som vist på bildet, men det var nok noen indre spenninger i rotstubben. Kunne kanskje klart å tvinge den sammen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Forsøk på buestreng av almebast. Nidrinr har brukt det som strengmateriale, og Dag har såvidt jeg forstår hatt det på sin Åndfonnebue?
Jeg har bare prøvd det som fjærsurring på et par piler og til luren i høst. Erfaringsmessig krymper diameteren betraktelig når det tørker. Brukte tre 'flak' i omtrent to meters lengde og lagde flamsk løkke. Tvunnet godt hele veien, strengen ble henimot 150 cm lang. Nå skal den få tørke skånsomt, så bør den vel få noe fett? Noen med erfaring som har råd eller tips?

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Kult prosjekt og fin farge på strengen.
Bare en liten tanke angående bast. Det er vel lind som har vært mest brukt. Men jeg vet også at det ble brukt en del barlindbast til tau i middelalder. Bast til streng fra samme tre som man lager bue av er ganske hardcore.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Jepp, lind er vel det beste men alm var det jeg hadde. Må se om det finnes lind i nærheten som jeg kan få lov til å ta.
Men nå har jeg fått tak på noe hamp som er høstet for hånd fra hannplanten rett før blomstring. Rettet og bearbeidet til fiber, skulle kanskje helst hadd det som 'flak'. Kanskje ikke mer enn to meter de lengste fibrene, men tenkte å prøve å få til noe i vinter.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

I serien '1001 ting man virkelig har bruk for i hverdagen':
En fritolkning av selharpun type C av rådyrgevir fra Ertebøllekulturen (siste del av mellomsteinalder ca 5400-4000 fvt).

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant dette her. For en 20 år siden lagde Ole Magnus en buestreng til meg i lindebast, han var regnet som Danmarks dyktigste repslager.
Dette var på et av de tidligste vikingmarkedene i Borre.
Strengen holdt ikke og røk med en gang. Blir spennende å se om du får et bedre resultat.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Ja, spennende er ordet! Jeg har ingen forhåpninger utover at det måtte gå an å prøve å snurre noe som liknet på en streng. Ser for meg å prøve den på en Åndfonnebue på rundt 30#. Av naturfiber er kanskje nesle det beste av det de hadde tilgjengelig her i steinalderen? Råhud eller sener er nok det beste til langtidsbruk.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Sprørsmålet er jo også hvor hardt fibrene røytes før de blir brukt. Så vidt jeg har skjønt svekker røytingen bruddstyrken på fibrene.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Skutt med den enda? (Spent :) )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Harpunen er forresten kjempekul. Sist vi var ute i kajakk var det en sel som stakk hodet opp bare noen få meter fra meg.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Gøy å se dyreliv fra kajakk, Are!
Rettingsprosessen har nok stor innvirkning, kanskje man skulle prøvd å lage en av ferske fiber også ei gang? Har smurt strengen med fett, tenkte det kanskje gjør den noe smidigere. Som råhud- og senestrenger ble den ganske stiv når den tørket. Knadde og myknet ekstra opp for å lage knute. Jeg dropper Åndfonnebuen, nokkene er så knøttmå. Har en større versjon, men strengen er ikke lang nok. Prøver en kabelbakket rakker. Ikke akkurat kvass. 12#@15'' og 30#@25''. Når den ryker så tipper jeg det vil være i løkka eller knuten. Har et lite håp om at den vil klare et par piler først. Rapport vil følge.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Den funka - litt.
Etter tredje pil på fullt trekk var det over. Men alle pilene traff, det er da noe.
Ikke uventet var det i knuten. Mener å huske fra speidernerding at knuter svekker tau med henimot halvparten. Jeg forsøkte å legge den mest mulig skånsomt rundt seg selv, men spleis hadde nok vært bedre, og ektstra tykkelse på strengen her. I knuteomrdet målte den 3,2 mm i diameter. Toppløkka ser fin ut. Et noe kantete og uguntig formet nokkparti gjorte trolig også sitt, ser jeg nå. Jeg lette lenge etter selve knuten, men det var vanskelige leteforhold.
Kanskje nye forsøk ved en annen anledning. Jeg er veldig glad for at jeg kan kjøpe Dacron b50 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Sånt skjer. Fint eksperiment likevel.
Knuter svekker ganske mye. Men hvor mye avhenger av hvilken knute man bruker. Spleis er også et svakt punkt, men ikke like svakt som en knute. Derfor regner Tim Baker (TBB) 25% forsterkning i løkka og 50% ekstra i knuta for å lage en holdbar streng.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Jepp, en grei test. Hvis jeg prøver igjen skal det legges mer på i endene. Og så kan surring og nokk være bedre. Må kanskje undersøke steinaldernokkene og se hva som kan egne seg. Mulig at fersk bast er bedre, da er ihvertfall ikke fibrene redusert?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Syns den holdt overraskende bra til å være så tynn :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar