Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

So far so good! Plastringen jeg brukte som mal er relativt tykk så det ser ut til å fungere.
Rundt et gross piler på 12 meter bare for å se hvilken kombinasjon som kan gi tendenser til treff med Kaya-buen.
Det er ikke vanskelig å bomme, en del piler i lynga.
Tommeltrekk er noe for seg selv, tenker dette blir et langt lerret å bleike...

Totalopplevelsen så langt: Ganske frustrerende til tider men gøy å prøve noe nytt. Tommel opp! Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

:D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Prosjekt tommelring av naturmateriale man har i hus:
For en stund siden mener jeg at jeg så en tommelring av albusnegl (eller kanskje musling?), enten på papir eller på nett. Klarer ikke å finne igjen kilden. Uansett, jeg hadde noen albuesneglskall liggende. Som jeg pleier å si: Den som sparer, han har - altfor mye... Jeg var litt uheldig under tilsaging med baufil og klarte å lage en langsående sprekk i side/bakre del. Limte sprekken og la også et stykke lær på innsiden som forsterkning. Har ikke pusset ned helt, tenker å beholdet mest mulig gods. Virker glatt og fint, har foreløpig holdt et par opptrekk. Skal se om jeg kan få prøvd den i løpet av dagen :D
Må prøve å lage noe mer ordentlig av bein og horn med tid og stunder.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Begynner å ligne noe det der!
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av olethearcher »

Tøft! Hadde tenkt at det kanskje ikke var solid nok, med det ser jo absolutt ut til å kunne funke.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Har skutt rundt 60 piler med Kayaen, fungerer greit :-)
Vet ikke om jeg tar sjansen på noe kraftigere bue med den, i så fall en bue som det ikke er så nøye med i tilfelle ringen skulle kappe strengen eller noe sånt.




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

En grov uteblink i tyrkisk stil, riktignok uten all the bells and whistles. 110 cm høy og 77 cm bred. Noe ujevn og ikke helt som de jeg finner på nettet, men gir forhåpentligvis en grei indikasjon på hvordan disse er å skyte på.
Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

I februar fikk vi tilgang på noe barlind som var felt i forbindelse med linjerydding.
Jeg satte ut omtrent hundre stiklinger på stedet og femti i skogen hos meg.
Ser at de fleste har visna eller sliter men det er noen som holder ut og kommer meg friske (om enn knøttsmå) skudd.
Første bilde er et typisk eksempel på tilstanden til de aller fleste. De tre neste er hederlige unntak.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har i to år krafset litt i bakken rundtonkring og strødd almefrø. Are spurte her forleden hvordan det sto til. Nå er det en del blåbærlyng og andre vekster her, så jeg lurte på om noen har bilder av hvordan det ser ut når almefrø slår rot. Hvordan ser almeskudd ut første og andre år? Ser det ut som alm eller likner de ikke? Google ga meg ingen gode svar, selv etter kraftig innsats med forskjellige søkekombinasjoner. Finner bare bilder av frø og blader på voksne trær. Jeg lurer på om det på bildene under kan være noe? I så fall står det bra til.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Har laget et par linstrenger til Slaget på Re til lørdag. Fikk noe gammel, svensk lintråd av bruttern. 35 treslått, tynn sak og 15 målinger ga snitt i bryddstyrke på 11,46 pund. Strengene er tiltenkt ELB av alm på 60#. Har laget en kraftig overbygget en på 24 tråder (dravekt x 4 pluss litt til) som ble 2,35mm og en 18-tråders (dravekt på 15'' x 10) som er 1,75 mm. De er begge prøvd opp til rundt 28'' dralengde. Først den tykke, og begge først med tunge piler og gradvis lengdre trekk, så stadig lettere piler og endte på om lag 11 gpp. Ingen ulyder eller endring i strengehøyde, so far so good :)

Bilde
5/16'' blinkpil fra Kviljo, tynn og tykk streng
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Har lovet bort noe bek men så at jeg var tom. Fikk kokt ihop litt svart gull. Det meste av tretjære, noe bek fra skoindustrien, virker å være petroleumsbasert. Tydelig at bek har vært verdifullt før i tida også. Første bilde er alle bekklumpene fra gravfeltet på Langeid. Den største kommer fra grava med Langeidsverdet og -øksa.

Nerdetest: Et relativt tykt lag over 6'' lengde på et 5/16'' skaft veide 26 grains/1,7 gram.

Bilde
Foto: unimus/Vegard Vike

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Kult :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Dette er bra Tobben.
Museumsbildet i posten din minner meg mest om dyreekskrememter


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Hahaha, eksperimenter-ekskrementer. To sider av samme sak :mrgreen:

Jeg har et pilprosjekt gående som involverer skaft av selje. Biten nærmest rota var ganske krum og jeg kom til å tenke på en pdf jeg hadde lagret for et par år siden om trelurene fra Holing og Herning, funnet på nittitallet. Det er funnet flere trelurer i Danmark som dateres til romertid og ut i folkevandringstid. Etter lurene i Herning ble funnet så kunne man identifisere en trebit fra Nydam til å et halvt bakstykke av en lur. Set ser ut til at både pil, or og hassel er nevnt. Jeg har ikke funnet noe om selje, men jeg kjørte på. Mitt emne er omtreng ti centimeter kortere, det viser seg likevel å bli nok trøkk i luren til å lage lyd. Litt mer tekst om danske trelurer her.
Det er også funnet en ropert/lur i Kvalsundskipet, jeg mener datering er rundt år 600. Et over meteren langt rør i Osebergskipet er tolket til å være en lur.
Uansett, det ble kvikkspikk i rått virke. Utrolig kjekt å spikke i myk ved, altså. Etter grovforming splittet jeg emnet og fulgte kjerna ved uthuling. Noen uker senere er emnet tørt og kan settes sammen. Ikke helt tett, så jeg brukte bivoks i sammenføyingene. Holdt ting på plass med strikk og surret med tvunnet almebast. I bakenden fikk den noen runder med sener før basten. Alt i alt et morsomt prosjekt og greit instrument for oss som ikke kan spille etter noter, men liker å lage lyd :lol:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 03 jun 2020, 12:36, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Du driver med mye rart du Jæger. Interessant sak det det, tar du Fanitullen på strak arm.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Harald »

Kult prosjekt! Hvor dårlig passet de sammen etter tørking? Kunne man kanskje tørket halvdelene sammensurret etter uthuling for å passe bedre sammen når de var tørre?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Svar