NM-2007-Kaupang

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Spike-D
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 07 mar 2007, 11:01
Sted: Oslo

Legg inn av Spike-D »

Hehe.. ser det diskuteres "litt" ang. Historisk korrekte klær.
Jeg er enig med Kviljo og Griffin og gjengen.. men det jeg lurte på .. Om jeg stiller i Rosa Ball-genser og jeans med rifter på knær/lår og hockeysveis burde vel det kunne gå som historisk korrekt!?
Historisk a la 1985. :D
Do NOT read this!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Spike-D skrev:...vel det kunne gå som historisk korrekt!?
Historisk a la 1985. :D
Vel tja, jeg trukke det. Det skal jo lissom være et vikingmarked så du er jo (nesten) like langt fra den tiden som om du hadde stillt opp med det som er vanlig av klær per idag.

Fra spøk til alvor... Min personlige holdning til klesregelen er at under normale konkuranser og samlinger er det ingen krav til drakt (men oppfordrer til å stille i steinalder/viking/middelalder drakter), hvis derimot konkuransen legges i forbindelse med for eksempel en middelalder/vikingfestival så er det naturlig at man har draktkrav, dette fordi vi da faktisk er en del av arrangementet.

PS: skulle tro du hadde noe liggende som du kan bruke..
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Spike-D
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 07 mar 2007, 11:01
Sted: Oslo

Legg inn av Spike-D »

Med fare for å ende opp med å ta denne diskusjonen om igjen (Vi blir visst aldri ferdige med den :D ):

Jeg har forståelse for at det er draktkrav på en middelalder-/vikingmarked, men det jeg synes blir litt rart er at NL da skal legge Utendørs NM til dette arrangementet når det tydelig er mange som er totalt uinteressert i å "kle seg ut". Jeg har ingen problemer med at de avholdes en konkurranse under Kaupang, men hvorfor legge et Norgesmesterskap til et sted som har kleskode. Jeg vet ikke hvor mange mennesker det er snakk om, men utifra det jeg har fått med meg er det ganske mange som ikke kommer til å stille på dette NM'et av den grunn.

Ikke for å fyre veldig oppunder, men jeg får inntrykk av at NL "klager" over at de ikke får nok medlemmer, men i det neste øyeblikk setter ned krav til drakt o.l. som enkelte finner uinterresant og dermed "ekskluderer" disse.

Jeg håper i fremtiden at NL kan sette buer/piler o.l. mer i fokus, og litt mindre på kleskode og dill. Det er tross alt en bueskytterforening og ikke et historielag? Eller??
Do NOT read this!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

NL's årsmøte skal foregå i forbindelse med NM. Jeg regner med at det blir et punkt på dagsordenen som omhandler "utendørs NM videre - hvem, hva , hvor og hvordan"

Har noen forresten sett en dagsorden til dette møtet?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Som nevnt tidligere i tråden... er det ikke litt dumt å ha ett årsmøte på ett vikingmarked hvor mange medlemmer ikke kommer til å dukke opp nettopp fordi de ikke skal på NM pga kleskoden?
Spike-D
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 07 mar 2007, 11:01
Sted: Oslo

Legg inn av Spike-D »

Jeg har herved et forslag til årsmøtet:

Norsk Langbuelag må bestemme seg om de er et bueskytterlag eller et historielag.
Do NOT read this!
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg så tilfeldigis dette på NL sine sider i dag, sitat: "Årsmøtet må flyttes fra dagene NM foregår i Kaupang.
Nytt tidspunkt er Søndag 16 Sept. 2007 på Klokkerud gård i Son. Klokken 10:00 For mer info og agenda send en mail til webmaster eller ring Truls.
" sitat slutt.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Og jeg som meldte meg inn i NL bare for å delta på årsmøtet :evil:

Jeg blir ikke akkurat inmponert over seriøsiteten til NL når de foretar slike grep :roll:

Vanlig standard er at alle medlemmer skal motta skriftelig innkalling til årsmøtet senest 14 dager før årsmøtet. Denne innkallingen skal inneholde, tidspunkt, sted OG en dagsorden.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Legg inn av Paulsen »

Syns det snart er på tide med en høstjakt på Vinstra...............så utrolig deilig og enkelt.

:wink:
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ja där kan man ju skjuta både trad och historisk utan omständigheter :wink:
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Jeg vil herved gratulere Ivar Malde med seier i Langdistanse under NM 2007 på Kaupang!

http://www.langbue.no/filer/NMKaupang20 ... kyting.pdf

Vi i Saumfararne er veldig glade for å ha en norgesmester i gruppen!
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dumt at årsmøtet ble utsatt ja :( Jeg så fram til en god konstruktiv debatt der. Men jeg rekner med at det er mulig å komme med innspill selv om man ikke kommer til å være tilstede på møtet.

Takker for det Stein, selv om jeg må si at lengdene var direkte flaue, hehe :oops: Det sies at det ikke finnes dårlig vær, men jeg tror både buene og pilene ikke var helt enige i det.


Må jo også rette en stor takk til folket som arrangerte NM! Dette var definitivt blant årets artigste dager, til tross for været! Moro moro!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Takker for noen trivelige dager i Vestfold folkens.
Tross dårlig vær og konstant blaute sko fikk man kåret både den ene og den andre mesteren. Alle gjorde en respektabel innsats, men øverst troner selvfølgelig Nils Lystad, fra Nidaros håndbuelag, som tok gullet i "historisk runde" og med det bragte vandreplaketten til Trøndelag, der vi regner med at den blir værende :wink:

En ekstra takk går til alle som var på besøk under "bayerduken", og til duken selv som motstod det voldsomme regnet :D
Sist redigert av Jorarn den 15 aug 2007, 22:56, redigert 1 gang totalt.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Legg inn av Paulsen »

Jeg regner med at bayer-duken er en enkel variant av øltelt?

Høres trivelig ut og gratulerer til vinnerne i de respektive klasser.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Bayer-duken er solseilet til Nidaros Håndbue og Øllag :lol: Det fungerte i anledningen NM som et samlingspunkt og soveplass for en del av trønderne. Det var mye hygge der.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar