Hjelp til rytterbue.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Hei.
Dette er mitt første innlegg her på forumet.
Har holdt på 2-3 år med buemekking og blir bare mer og mer hekta på denne hobby'n.
Har hittil laget heltrebuer og noen laminerte i diverse fasonger.

Har nå et ønske om å prøve meg på en rytterbue.
Tenkte å la hornbuen vente litt til.
Skulle gjerne ha litt info om eventuelt tegninger, nettsider eller bøker om hvordan man gjør dette.
Går det an å laminere uten disse glassfiberremsene i mellom laga, hvordan innfestingen på ørene bør være?
Noen som har noen tips?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Lurz »

Rytterbue. Uten horn og sener. Og uten glassfiber.
Vet lite om det, men har hørt at det skal være mulig. Mener var noen østlige buer (kina korea), som var laminert med bambus på trekjerne, uten horn og sener.
Får ikke sjekka noe nå, for den beste resurssen på nett, ATARN (Asian Traditional Archery Reserch Network) er nede om dagen. Prøv ev å søke på Korean Traditional Archery, fins en spesialside også.
Viktigste resurs ellers er boka "Ottoman Turkish bows, manufacture & design" av Adam Karpowicz. Omhandler Tyrkiske hornbuer først og fremst, men er en uunnværlig ressurs for alle hornbuer.
Forstår ikke helt hva du mener med glassfiberremser mellom lagene? På hornbuer blir ørene (vanligvis) festet til buelemmene med v-spleis. Når ATARN kommer opp igjen kan du søke på Andrew Hall, han har lagt ut tegninger av kjerne til hornbue. Litt seint nå, må nesten komme tilbake seinere. (kanskje ikke før til uka)
Lykke til, og...
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Hei, Stronen. Velkommen på forumet ! Hvis du har mekka buer i to - tre år var det på tide du ble med her. Vi trenger nye folk. Rytterbue, det er et interessant prosjekt. Jeg har laget rytterbue av tre med glassfiber ytterst i rygg og buk. Det er det som er vanlig, hvis ikke man tar den helt ut og lager en historisk med horn og sener. Det er selvsagt mer krevende enn tre og glassfiber. Hovedpoenget med en rytterbue er jo at den skal være så kort at den kan brukes fra hest, og da sliter vi hvis vi kun skal bruke tre. Det er mulig å lage den kun av tre, men da må den bli veldig bred og sannsynligvis ikke så kraftig. Jeg anbefaler at du lager en på vanlig måte først, med trelaminater og glassfiber ytterst. Så blir du tryggere på designet og kan eksperimentere med kun tre etterpå.
Tegninger. Jeg har aldri sett noen, men på Paleoplanet, som er et forum for alt mulig slags eldgammelt håndverk, finner du sikkert noe. Under "inappropriate bows" er det en buildalong på en ungarsk rytterbue i alle fall. Ellers foreslår jeg at du søker opp leverandører av rytterbuer på nettet og finner en som du liker. Så legger du ut et bilde her og så kan vi komme med forslag til konstruksjonsmåte. Kjør på !
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Takker for hyggelig tilbakemelding fra begge.
Angående lengde på buen så leste jeg på en nettside at den ikke skulle være lengre enn 2 armlengder.
Når det gjelder laminater så er det vel "seige" treslag som gjelder? Bambus, lønn, hickory og kanskje bøk? Ikke vet jeg.
Skal det være et laminat for kompresjon eller er det glassfiber'n som tar seg av dette?
For å få formen på buen må man vel lage seg en jigg, skal det steames noen laminater her eller tar epoxy'n seg av det i jigg'n.
Når det gjelder glassfiberen, skal det være et lag i mellom trelaminatet eller legge på utsiden slik som horn og sener.
Brukes det glassfiberduk og epoxy eller ferdige glassfiberlaminater?

Sorry, ikke meningen og bombardere med spørsmål men ble bare litt revet med her.
Vikingen fra Hvaler er en god kompis av meg som kanskje har boka til Ottoman på lur.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Bare spør i vei, du ! Vi liker å få spørsmål sånn at vi kan høres veldig smarte og erfarne ut etterpå 8) Hehe..
2 armlengder høres alt for langt ut synes jeg. De fleste mennesker har omtrent samme favnlengde som sin egen høyde, og så lang bue blir jo som en langbue. Spørs hvordan man måler armlengden. Men sjekk målene på buene som selges, det gir en pekepinn. Du trenger ikke glassfiber mellom lagene, bare ytterst. Du trenger faktisk ikke jigg heller, bare mange tvinger og noen laminater til å legge mellom tvingene og buen. Slik gjorde jeg det. Man bruker som regel glassfiberlaminat, ikke duk. Treslag : hva som helst ! Glassfiberen gjør mesteparten av jobben, så du kan faktisk bruke gran full av kvist om du vil. Se hva du får tak i. Men grepet bør være av et litt hardt treslag.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av dagsunde »

Også går det jo an å nevne at glassfiberlaminatene til din første kjøper du. ;)
De er nemlig ikke laget av glassfiberduk eller matter, men har kun langsgående fibre.
Ingen fibre på tvers, da disse ikke gjør NOE arbeid, men kun tilfører vekt (BAD).

Dette blir spennende!
(Og prisen for å poste her, er masse bilder av progresjonen)! ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Dere er helt supre!
Får da ta en telefon til Klåpbakken i mora å høre om han har noe glassfiber liggende.
Skal nok ikke gå så veldig lang tid før ting er i gang.
Vi får ta en brifing underveis.
Siden dere er glad i bilder så legger jeg ved et fra dagens buemekking, har grovhøvlet 2 laminater med bøk/eik og hickory/eik.
Vedlegg
image.jpg
(50.15 kiB) Lastet ned 4628 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Wow, stilig mønster i de laminatene ! Dette ser jo lovende ut 8)
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Har nå kommet litt igang med prosjektet "rytterbue"
Etter litt liming og saging er det blitt noe som skal forestille en jigg.
Må innrømme at jeg skyter fra hofta her nå, for jeg har ingen anelse om hva jeg har startet på.
Fikk aldri tak i noen tegning så her var det bare å finne på noe sjøl.
Men må innrømme en ting, det blir utrolig spennende å se hva som kommer ut av den forma der....
S
Vedlegg
image.jpg
(72.13 kiB) Lastet ned 4565 ganger
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Et til
Vedlegg
image.jpg
(68.08 kiB) Lastet ned 4565 ganger
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Jacob97 »

Hvordan lager du siyahene på buen? Stive eller bøyende?
Hvor lang er den, og har du tenkt på noen spesiell type? Gleder meg til å se det ferdige produktet :D
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Jiggen er 130 cm, og selve buen blir litt kortere enn den hadde jeg tenkt. Buen blir vel kuttet oppe på radien der et eller annet sted. Må nesten se hvordan den bøyer for å bestemme hvor ørene skal settes.
Har planer om stive ører. Lurte på å prøve å steame noe eik og bøye dem i riktig vinkel. Vet ikke om det går.
Som du sikkert skjønner, her er det mye som må testes ut.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Ser bra ut ! 130 er langt nok. Egentlig tror jeg ikke jeg ville hatt mye defleks i lemmene utenfor grepet siden glassfiber er veldig elastisk. Men det blir sikkert bra slik du har laget jiggen. Jeg ville brukt et lett treslag i siyahene for å unngå håndsjokk, og heller legge inn ei flis med horn i strengehakket for å beskytte trevirket mot strengen.
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Så det er siyah de heter de jeg kaller ører.
Jeg tenkte vel eik på de på grunn av presset der ute på tuppen.
Men tyngde der blir som du sier mer håndsjokk. Var ikke klar over det.
Har du et forslag på hva som kan benyttes?
Når det gjelder laminatene i buen så har jeg eik og bøk liggende. Litt usikker på hva jeg skal bruke.
Skal jeg bruke ett laminat, eller kanskje to tynnere med stabil kore i mellom?
Fikk glassfiber'n i posten idag så til helgen blir det liming.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Siyah eller ører, samme sak. Eik kan fort bli litt tungt mener jeg. Alle slike buer jeg har sett, har blitt laget med alt for overdimensjonerte ører. Både bredere og tykkere enn nødvendig. Hvis du bruker et lett treslag kan du beholde størrelsen uten å få for mye vekt i ørene, samtidig som stabilitet er ivaretatt. Skulle ikke forundre meg om det hadde funket med gran ! Men lønn skulle funke bra f.eks. Hvis du skal velge mellom eik øg bøk i lemmene ville jeg tatt eik, det ser bedre ut synes jeg og er kanskje mer elastisk. Har du bestemt deg for tykkelsen ? Mener han på paleoplanet lagde sin med tykkelse på 6 - 7 mm i lemmene. Burde gå fint med ett laminat, mimdre arbeid også. Dessuten kan du da pusse laminatet slik at det er litt tykkere mot grepet, slik at du ikke får bøy helt inn til grepet. Samme som å legge inn power lam altså. Men for all del, jeg har laget Howard Hill bue med helt parallelle laminater uten problemer. Tips : nypussede og renbørstede limflater. Lim på begge flater. Vær mest nøye med områder som skal bøye. Hvis ikke jiggen er helt jevnpusset og fri for ujevnheter lønner det seg å legge på et lag som tar opp ujevnheter, feks hard skumplast eller et laminat av tre. Oddbjørn ga meg et supert tips til det formål : strimmel av tynn kryssfiner, skåret riktig vei slik at det kan bøyes til formen. Dekk formen med gladpak matplast. Lykke til, dette klarer du fint !
Svar