Ask og alm

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Lars-Erik
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: 08 des 2012, 21:33
Bosted: Mogreina
Sted: Mogreina, Akershus

Ask og alm

Legg inn av Lars-Erik »

Hei alle sammen!

Takker for mye god lesning og inspirasjon over lengre tid. Bueskyting og buer har alltid interessert meg, fra barnsben av og fremover til nå. Har ikke lekt med buer siden jeg var guttunge, husker jeg og morfar var på fjellet og fant einer vi tørket, skjøtte og lagde bue av. Go’bua det. Knakk dessverre under et ufattelig angrep av cowboyene som bodde oppe i feltet, mens vi indianere som bodde ved skolen forvarte oss med nebb og klør. Moro var det! Men nå tilbaket il prosjekter: En liten tur til Drammensdistriktet og Trebuen for innkjøp av to emner, ask og alm, samt cederemner til piler, kalkunfjør og feltspisser. Tradbow supplerte med dacron og noe verktøy. Fletchejigg, «blyantspisser» til feltspissene, surrejigg og surretråd. Og nokkejigg. Etter en tur på verkstedet fant jeg ut at jeg ikke har et eneste verktøy for tre, kun metall. Har drivi med å forme metall i mange år, er mer komfortabel med legeringer enn treverk og årringer. Men jeg må jo bare få lært meg dette, ikke sant? Måtte en tur til Bygg-et-eller-annet for innkjøp av rasper, filer, sureform, og sikling. Så var det bare å klemme i gang og se hvor det bar hen. Aska ble avbarket fort, og lagt vekk, den var litt for vrien til første bua syntes jeg. Almstykket var rettere, men hadde en reflex i ene enden. Og jeg måtte gjennom tre årringer for å finne uskadd tre. Bare håpe denne skaden ikke glefser meg i hekken med tider og stunder….
Var bare å gå i gang med å laga masse flis sånn at man kunne få noe som minnet om en bue…

Begynner å ta form….håndtakene ihverfall….

Bilde

Bilde

Bilde

Måtte lære meg å lage flamsk streng. Eller gjennoppfriske i hvert fall. Samme som å slå et tau. Går greit.

Bilde

Klar for en tur på tillerstoken…Dere får ha bakgrunnen unnskyldt, et flyverksted er ikke ideelt for fotografering....

Bilde

Også gikk dritten til hællvette! Er noe gæærnt med tre, for det kan umulig være mekanikeren…..

Bilde

Mine første piler……Fornøyd med disse. Og jeg som var sååå klar for en tur på Romeriksåsen og ha ihjæl noen orker…..Hæh? Er’e ikke orker og troll der oppe? *Se uforstående på dere?!*

Bilde

Ok…nytt emne. På tide å dra frem askestokken og kikke på den. Om jeg er heldig kan det bli en langbue, eller flatbue, må bare se på måla når jeg får rettet den opp, fordi den har en sabla bøy i enden. Kanskje jeg må høvle den ned og lime på en kloss for å lage et håndtak til flatbue. Men hvordan rette den? Bør jeg dampe den, eller kan jeg pælme hele stokken i varmeovnen og tørrvarme den. Hvor varmt? Kan dra på til 220 grader c tørt. Her trenger jeg noen innspill og litt hjelp fra dere som har erfaring, vær så snill?

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

-Lars-Erik:)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ask og alm

Legg inn av Allan »

Det er ikke noen grunn til å rette ut en liten motbøy i den ene enden. Du må bare ta hensyn til den når du begynner å bøye bua. Når du tenker at hver cm av bua skal belastes likt! Så vil et område med motbøy komme til å se ut som det bøyer mindre for at det skal bøye riktig. Hvis du former bua til de dimensjonene du ønsker kan du evt rette en bøy før du begynner å ta den på tilleren. Søk etter viewtopic.php?f=4&t=1830&p=22776&hilit= ... rme#p22776 så er dette temaet ganske grundig behandla.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Lars-Erik
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: 08 des 2012, 21:33
Bosted: Mogreina
Sted: Mogreina, Akershus

Re: Ask og alm

Legg inn av Lars-Erik »

Takker for svar, har lest trådene, både nå og tidligere.

Hva jeg mente var hva jeg skal finne på med akkurat den skakke stokken jeg har... For den er vrien å ha med å gjøre. Den er i hvertfall fri for kvist...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ask og alm

Legg inn av Allan »

Tja, JEG ville prøvd å rette den byen der ved å legge den over ei gryte med kokende vatn en halvtime/ tre kvarter, og så spent den fast med tvinger, og lagt under noe sånn at den bøyen ikke bare blir rett, men litt bøyd den motsatte vegen, sånn at når den går litt tilbake (for det gjør den) så blir den forhåpentligvis rett. Så må den ligge fastsett noen dager før du tar den laus, evt varme litt med varmluft før du løsner, det har funka fint for meg. Vent noen dager før du bøyer noe etter retting, ei uke hvis du bruker varmluft. Lykke til, blir spennende å se resultatene!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Lars-Erik
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: 08 des 2012, 21:33
Bosted: Mogreina
Sted: Mogreina, Akershus

Re: Ask og alm

Legg inn av Lars-Erik »

Tusen takk!

Da skal jeg prøve det. Og plukke opp noen flere emner, skjønner at det skal knekkes noe før det skytes....:)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ask og alm

Legg inn av Allan »

Noe knekking blir det jo, men med litt erfaring (jeg har litt, ikke mye) så blir det færre knekk, og det går an å ane hvorfor det skjer, og det er jo lærerikt :-)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Lars-Erik
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: 08 des 2012, 21:33
Bosted: Mogreina
Sted: Mogreina, Akershus

Re: Ask og alm

Legg inn av Lars-Erik »

Ja, det er kjempespennende. Har aldri jobbet med treverk før, men det kan sammenlignes med stål eller andre legeringer.Kan liksom ikke slipe eller dreie PÅ materiell etter at man har gjort seg bort littegrann... Har gått noen kilo i bøtta i løpet av karrieren for å si det sånn.

Skal finne et par emner til så jeg har litt å henge finger'n i utover tenker jeg, moro er det alikevel.

...bare jeg får skutt ei pil da og ikke bare lager flis og opptenningsved....:)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ask og alm

Legg inn av GreenMan »

Synes det er litt artig at det spikkes buer på ett flyverksted jeg :shock: Litt sånn nytt og gammelt hånd i hånd.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ask og alm

Legg inn av GreenMan »

Synes det er litt artig at det spikkes buer på ett flyverksted jeg :shock: Litt sånn nytt og gammelt hånd i hånd.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Ask og alm

Legg inn av Skaukraft »

Jasså, det er flere på Øvre som sitter og spikker på askestokker?
Sitter noen kilometer unna deg og spikker på en askekjepp, som jeg tror best kan brukes som et dårlig eksempel....
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Ask og alm

Legg inn av Oddbjørn »

Kan være flere årsaker til at en bue knekker på tillerstokken, men det lønner seg å runde av alle fire hjørnene litt før man begynner å bøye den. På bildet ser det ut som hjørnene var helt skarpe. Du som jobber på flyfabrikk kjenner kanskje til limtyper som ikke har kaldflyt, som kan benyttes til liming av tre? Lykke til. Oddbjørn.
Lars-Erik
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: 08 des 2012, 21:33
Bosted: Mogreina
Sted: Mogreina, Akershus

Re: Ask og alm

Legg inn av Lars-Erik »

Hei igjen!

Lenge siden sist jeg var her, men det siste året har gått med til reparasjon av en defekt skulder. Operasjon, snekring av nye muskelfester og lignende. Men nå er den såpass at jeg kan begynne å pille litt sånn forsiktig igjen. Og jeg har gått og studert dette emnet av ask jeg har liggende. Hver dag på jobb. Som sagt har den en liten reflex, men den er også vridd litt i lengderetningen. Korketrekker med reflex. Cirka en 20-30 grader i enden. Tenker at jeg bare må hoppe i det, eller bør jeg donere det emnet til noen som kan det og heller finne ett rett, fint og amatør-klart emne? Gi meg et råd!

Er det noen som kan anbefale meg en plass å få tak i et emne? Jeg vil ha et emne nå, og har ikke tid til tørking og så videre. Jeg er en utålmodig sjel, men kan tenke meg å finne en stokk selv etter at første pila er skutt....Vet at Trebuen, Norwegian warbows har emner. Tradbow hadde, men er ikke på hjemmesiden deres lenger. Et hint? Gjerne privatpersoner også.

Jeg holder til på Mogreina ved Gardermoen, er det noen likesinnede sjeler i nærheten så gi lyd fra dere!

-Lars-Erik
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ask og alm

Legg inn av Bowman »

Da er det relativt kort vei til Nidrinr. Han bor på Tangen, sør for Hamar. Han har et sted mellom 11 og 12000 bueemner så han kan sikkert selge deg det du trenger. Jeg ville parkert det teite askeemnet med krøll og fått tak i noe alm fra Nidrinr. Eller Hassel. Hassel er steike bra. Lykke til .

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ask og alm

Legg inn av Allan »

For å ta emnet du har litt i forsvar så er ikke 20-30 grader så voldsomt mye, hvis du sparer det til seinere blir det sikkert bue av det og, med litegrann erfaring er det mulig å handtere lit propell, på ei lett bue spiller det ingen rolle. Og ask er lett å jobbe i og. Det er forsåvidt hassel óg, men den må nesten varmebehandles.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Lars-Erik
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: 08 des 2012, 21:33
Bosted: Mogreina
Sted: Mogreina, Akershus

Re: Ask og alm

Legg inn av Lars-Erik »

bowman skrev:Da er det relativt kort vei til Nidrinr. Han bor på Tangen, sør for Hamar. Han har et sted mellom 11 og 12000 bueemner så han kan sikkert selge deg det du trenger. Jeg ville parkert det teite askeemnet med krøll og fått tak i noe alm fra Nidrinr. Eller Hassel. Hassel er steike bra. Lykke til .

:-)
Da skal jeg ta kontakt med Nidrinr og forhøre meg litt. Og spare på aske-emnet til en solfyllt dag i fremtiden.

Takk for tips!
Svar