Mental spærre

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Mental spærre

Legg inn av Zeida »

Hei!

Som dere sikkert vet (selv om jeg snart må være glemt), har jeg skutt ganske mye med buer, dessuten laget en del trebuer. Jeg har skutt ca. 3 år og er det jeg vil kalle ganske god teknisk.
Det siste året har jeg skutt ganske mye med en dings som i recurve verdenen heter en klikker. Den trekker du pilen igjennom og lager en liten klikkelyd, når den har klikket skal du slippe uten å tenke.
Etterhvert begynte jeg (siden jeg skyter recruve og trad/historisk) at jeg ikke klarte å trekke opp buen når jeg hold den mot blinken. Det bare stoppe opp, og når jeg røsket tak slapp hånden min uten at jeg hadde noe som helst kontroll over det.
Nå skyter jeg mest recurve og klarer helt fint å trekke opp buen (etter en del trening) helt overst på det hvite i blinken, men når jeg lar siktet (ja vi bruker sikte...) falle ned mot det gule, slipper jeg stergen. Det dette medfører er at jeg ikke klarer å trekke en tradbue (når den er mot bliken med pil på) eller sikte med en recurve bue.

For å få sagt det, jeg klarer å trekke opp buene når det ikke er en pil på og jeg ikke holder en opp mot blinken.
Hvis noen har vært borti dette før (jeg tror det er en ekstrem form for det vi kaller "gulskrekk", men akkurat det samme skjer om jeg instiller meg på å skyte et hvilket som helst punkt.) så setter jeg pris på om dere deler opplevelsene her.

Helt til sist må jeg beklage at jeg har vært lite aktiv her, det er veldig lite motiverende å lage buer når du ikke kan skyte dem.

Takk på forhånd!
Arild
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mental spærre

Legg inn av Bowman »

Skal mye til for å glemme deg. :mrgreen: Stå på Zeida. Lag noen flere buer og ta deg en tur sørpå. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mental spærre

Legg inn av Christian »

Mentale sperrer kan være skikkelig leie.
Jeg har ingen råd å gi, men jeg forstår så absolutt frustrasjonen... Håper det løsner snart :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mental spærre

Legg inn av Oddbjørn »

Skrevet av Emne: Blinkskrekk/gullskrekk (Lest 2343 ganger)
Anne B
Nybegynner

Innlegg: 4


Blinkskrekk/gullskrekk
« på: 14 Oktober 2010, 18:09:31 »
Hvordan arter blinkskrekk seg, og hvordan kan en få det bort igjen?
Loggført
ABHD : )
morten
Seniormedlem


Innlegg: 277


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #1 på: 14 Oktober 2010, 20:18:51 »
Anne

Det er litt forskjell på recurve og compound, siden vi comp skyttere er velsignet med releasere eller alternative siktemidler.
Feks en comp skytter med denne utfordringen kan bytte fra tommelrelease til BT release og problem solved. Eller man kan bytte ut dotten i scopet med en ring og oppleve store forbedringer m siktebildet.
Nå vet jeg ikke hva du skyter med , men la oss si det er recurve..

Sånn mentalt sett bruker vi ikke terminologien "blinkskrekk". Det er et negativt ladet ord, selv om det nok forklarer saken. Jeg bruker ord som" utfordring med å sikte" for å ikke poengtere negativt mot skytter at han/hun har denne utfordringen.
Nok om det

Hva gjør man?

Individuellt sett er det mange ulike ting man kan gjøre og som man kan kjenne forbedringer med. Jeg arbeider slik hvis mine elever hadde hatt utfordringen:
Korthold 5-10 m, med stor blink. Dvs 80 eller 122cm.
Heng opp blinker hjemme,der du får lov.. Gjerne som det første du ser i taket når du står opp eller på dører rundt omkring. Det er underlig hvordan hjernen venner seg til synet av den gule prikken etter noe tid. Mer enn folk aner..
Innstill deg på at dette kan ta tid.Ingen fasit der dessverre. Føler du at du blir sterkere til å sikte i gult, så flytter du deg bakover til ny avtstand. Sett på mindre og mindre blink, og ned til din størrelse stevneblink. Før eller siden har du vent deg av og du er tilbake som før..
Andre litt mer anstrengende metoder er at du står på 18m m blink, og "truer" deg selv til å sikte i gult i 5 sek uten klikk på buen, men du skal ikke skyte, kun ta ned, og hvile før du prøver igjen.En annen måte er å skyte på kommando uten klikk, feks telle til 1001-1002-1003 og så skyte. Nettopp for å tvinge hjernen til å akseptere at det er dette du vil gjøre. Dette repeteres flere ganger iløpet av treningskvelden. Høres kjedelig ut å ikke få skyte som man vil, men hvis man inderlig ønsker få bukt med saken så kan dette være en løsning, om en noe drastisk.
Det er tross alt du som bestemmer når du går på skytelinjen!

Lykke til

Morten
Loggført
Anne B
Nybegynner

Innlegg: 4


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #2 på: 14 Oktober 2010, 22:16:59 »
Hei
Takk for veldig greit svar, og gode tips. Skyter med recurve. Det med å henge opp blinker rundt forbi, blir litt for mye styr med synes jeg. Da synes jeg det andre høres bedre ut. Trener nå med å prøve å tvinge meg til å fortsette med å sikte, og så for å skyte. Har fått det for meg at jeg står for lenge, før jeg skyter, men gjør egentlig ikke det. Dermed tar jeg ned endel ganger. Etterhvert har jeg utviklet dette med at jeg står og sikter men ikke klarer å fullføre. Blir liksom redd både med å fullføre og skyte, og for at jeg ikke skal treffe.
Har skutt noen år, men det ble slik som dette med skytingen først det siste året.
Har tatt meg en lang pause fra skytingen, for så å starte litt forsiktig igjen. Forandret nå litt ift det med ankring og få sette skulder på buearmen. Trener også på at jeg kan stå lenger i opptrekk, før jeg fullfører og skyter. Er innstilt på at det kan ta tid.
Loggført
ABHD : )
morten
Seniormedlem


Innlegg: 277


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #3 på: 14 Oktober 2010, 23:21:23 »
Høres flott ut. Det m blinkene er ikke en løsning, men mer en greie som kan hjelpe til å stimulere hjernen til å "akseptere" det gule. Jeg har nok hatt noen blinker hengende rundt omkring i huset til konas fortvilelse, dog ikke mot "blinkskrekken", men kun for å hjelpe til med visualisering og tenke skudd, og å lettere få plassert meg i en tenkt stevnesituasjon. Samme gode følelsen kommer da også frem når jeg reiser til stevner og ser blinkene på banen. En trigger kan man si det er.

Kommando tingen er ikke dumt tenker jeg for å løse problemstillingen videre

Høres ut som at du jobber seriøst ihvertfall

Lykke te!

Morten
Loggført
Anne B
Nybegynner

Innlegg: 4


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #4 på: 19 Oktober 2010, 16:23:19 »
Har snakket med andre også om "blinkskrekk/gullskrekk", og det arter seg litt annerledes enn det jeg sliter med. Så en kan vel konkludere med at det kanskje ikke er "blink/gullskrekk jeg ikke sliter med men at jeg har problemer med å tørre og fullføre, pluss det med at jeg har fått det for meg at jeg står i opptrekk for lenge, og tar ned endel ganger.
Jeg vet faktisk at jeg ikke står for lenge, og etter å ha observert andre på skytelinjen, har jeg fått det bekreftet. Det er rart med det mentale

Er det andre som har, har hatt noe lignende problemer, og i såfall hva gjorde du for å komme ut av det?
Loggført
ABHD : )
arngeir
Seniormedlem

Innlegg: 153


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #5 på: 19 Oktober 2010, 22:16:23 »
for meg så virker det som det kan vere fleire ting som stopper deg.

den første jeg tenker på er om du skyter med klikk:
vis du gjør d så vil jeg tro at siden du ikkje får fullført skuddet, så har du ikke satt skuldra (skjellet mot skjellet) dvs stabil platform. få ein av med skyttere til og se på deg nå du skyter og få dei til og følge med på bue skulder, siger denne opp i siste del av skuddet så har du problemet der.

andre er om du fryser i siktinga så prøv og forandre sikte korn til ring eller større prikk samma hva prøv noe annet.

men mest sansynleg vil jeg tro det ligger i bue skulder.

og da er det på tide og jobbe med basic grunn stilling
Loggført
Hilsen Arngeir

www.buesnakk.com
Anne B
Nybegynner

Innlegg: 4


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #6 på: 20 Oktober 2010, 15:23:51 »
Du har nok rett Arngeir ift det med bueskulderen. Har merket det selv, pluss at eg har fått det bemerket av medskytter. Jobber med det også. Så det er egentlig å ta alt fra bunn av, ihvertfall en god del. Men det som plager meg mest er at jeg ikke våger nok , men jobber som sagt med det. Har også skiftet litt på utstyret. Så det må skytes inn både på det og meg selv .
Heldigvis er det kjekt å skyte igjen etter skyteoppholdet
Loggført
ABHD : )
Peik
Juniormedlem

Innlegg: 69


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #7 på: 23 Oktober 2010, 22:22:53 »
Vi er mange som sitter i glasshus her men:
Har du for kraftig bue?
Jeg vet det dette kan være et dilemma for damene fordi det er vanskelig å trimme svake buer så de går bra og slippet blir mer kritisk. Poenget er at ifølge min erfarign så er "gullskrekk" i bunn og grunn "feilprogrammering" av skytteren. Dvs. innlæring av feil automatikk i skytingen. Det tragiske er at det er lett å lære nye ting, mens det er fryktelig vanskelig (umulig?) å få kroppen/hjernen til å glemme en uvane som man har tilegnet seg. Men et middel er å trene mye med en bue som er lett nok til at man får igjen kontrollen, og så terpe MYE på god og kontrollert gjennomføring med riktig rytme. Og du klarer ikke å lure deg selv: du kan bli flink til å gjennomføre en "deloppgave" som å skyte på bar matte, men du slipper ikke unna å trene HELHET hvor alt er med. Og til slutt betyr dette også at du må trene på å skyte konkurranse. For mange er det stor forskjell på prøveskudd og tellende skudd....
Men HUSK at det er best å trene på GODE SKUDD: ingen vits i å trene på å skyte dårlig. Hvert eneste dårlige skudd på trening er med på å ødelegge skytingen din, derfor er det viktig å skyte med en bue du behersker.
Loggført
Waterman
Medlem

Innlegg: 140


Sv: Blinkskrekk/gullskrekk
« Svar #8 på: 12 Mars 2011, 20:28:07 »
Hær ær link till en kanonartikel på det svenska forumet om just detta fenomen av Martin Ottosson.

http://bagskytteforum.se/vb/showthread. ... s%C3%B6kes

Håll trycket !
R
« Siste redigering: 12 Mars 2011, 20:31:24 av Waterman »
Loggført
Rent vann i tankene
SKRIV UT
Sider: [1] Til toppen
« forrige neste »
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mental spærre

Legg inn av Oddbjørn »

Blinkskrekk er ikke så uvanlIg, kanskje du finner noe nyttig i det siste innlegget. Drilling av teknikk på kort håll uten blink er ikke dumt. Verdens beste skyttere skyter like mye på kort håll uten blink som på langt med blink, hvorfor tror du de gjør dette?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mental spærre

Legg inn av Zeida »

Flott foruminlegg!

Jeg har hørt om og prøvd å stå på kort hold uten blink. Det har den effekten at man konsentrere seg om bare om teknikken og ikke om siktingen eller hvor man treffer.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mental spærre

Legg inn av Hardwood »

Meget bra, Oddbjørn. Øvelsene i innleggene virker. Zeida, gulskrekk er meget vanlig blandt skyttere som har skutt mye på fita blinker o.l. Det verste tilfellet jeg har sett, var på NM i Bodø. Skytteren pleier å skyte kjempegodt, men nå bommet han til og med på 122 - matta. Jeg anbefalte ham følgende :Kjøp boka "Instinctive archery insights - how to cure target panic" hos Tradbow. Der står fenomenet grundig forklart, med oppskrift på kur ! Det er kort og godt ikke en teknikkfeil, men hjernens automatiseringsevner som spiller deg et puss, slik at skuddet går når du nærmer deg gult. Det handler om å slutte å skyte på blinken på vanlig måte, og øve inn å "ufarliggjøre" det gule senteret i blinken. Stå på !
Svar